REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSA: Gmina musi zorganizować indywidualny transport niepełnosprawnego dziecka na trasie 100 km do przedszkola

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
NSA: Gmina musi zorganizować indywidualny transport niepełnosprawnego dziecka na trasie 100 km do przedszkola
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gmina powinna kierować się dobrem dziecka niepełnosprawnego poprzez umożliwienie mu dowozu do specjalistycznego przedszkola w warunkach zindywidualizowanych, uwzględniających zakres i rodzaj niepełnosprawności i dostosowany do tego zakresu i rodzaju.

Nie mogą decydować kwestie finansowe, ale dobro dziecka z niepełnosprawnością, któremu gmina powinna umożliwić indywidualny transport do specjalistycznego przedszkola - stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny oddalając skargę kasacyjną burmistrza na niekorzystny dla gminy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

REKLAMA

O decyzji NSA informuje Rzecznik Praw Obywatelskich, który przyłączył się do sprawy po stronie rodzica.

Rodzic zaskarżył decyzję gminy

REKLAMA

Sprawa trafiła najpierw do WSA w Gdańsku po skardze od matki dziecka z niepełnosprawnością. Wystąpiła ona do rodzimej gminy o zorganizowanie bezpłatnego transportu i opieki jej syna do przedszkola dla dzieci niewidomych. Placówka oddalona jest od miejsca zamieszkania dziecka o ponad 100 km. Gmina co do zasady przychyliła się do wniosku matki jednak zaproponowała jej zwrot kosztów za skorzystanie z transportu publicznego, tj. dwóch pociągów oraz autobusu w stałej asyście opiekuna.

Rodzic nie godził się na takie rozwiązanie zwracając uwagę, że syn jest dzieckiem z niepełnosprawnością sprzężoną i nie porusza się samodzielnie, a zaproponowany przez gminę sposób transportu wymaga pokonania dwóch odcinków o długości 1,1 km oraz 1,9 km pieszo. Sam dojazd do przedszkola miałby odbywać się dwoma pociągami (w godzinach 5:28-6:32, następny 6:37-6:58) i autobusem miejskim (w godzinach 7:08-7:40) z dwoma przesiadkami. Powrót miałby odbywać się podobnie (od 14:13 do 16:33). 

Gmina wskazywała zaś, że wskazana propozycja jest jedyną, jaką może zaproponować z uwagi na ograniczony budżet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do sprawy włączył się RPO, który w korespondencji z gminą zwrócił uwagę na stanowisko Ministerstwa Edukacji i Nauki. 

"Zgodnie z nim wypełnianie przez gminę obowiązku zapewnienia dowozu dzieci z niepełnosprawnościami do placówek oświatowych powinno zagwarantować uczniom z niepełnosprawnościami pełne bezpieczeństwo podczas dowozu" - wskazał Rzecznik.

Gmina w odpowiedzi przekonywała, że zaproponowane przez nią rozwiązanie jest w pełni zgodne z przepisami. Podkreślała też, że na żadnym etapie postępowania nie kwestionowała wyboru rodziców dotyczącego placówki oświatowej, jednak nie zgadza się z ich stanowiskiem, że zapewnienie przez gminę miejsca dla dziecka i jego opiekuna w regularnym transporcie publicznym nie było wypełnieniem obowiązku zapewnienia przez gminę bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do placówki. 

"Zdaniem gminy, obecnie standardem jest, że pociągi oraz autobusy miejskie są w pełni przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Gmina wskazywała, że czas przewozu wynika z dużej odległości przedszkola od miejsca zamieszkania (ponad 100 km) i w transporcie samochodowym ten czas nie byłby krótszy. Stanęła na stanowisku, że okoliczności dotyczące funkcjonowania dziecka zostały uwzględnione przy wyborze zaproponowanego sposobu dowozu dziecka" - przytacza stanowisko samorządu RPO.

Sądy nie uznały argumentów gminy

Finał sprawy w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gdańsku nastąpił po rozprawie 6 października 2022 r. 

WSA w swoim wyroku stwierdził bezskuteczność czynności gminy w przedmiocie dowozu dziecka, uwzględnił argumentację przedstawioną przez RPO i podkreślił, że "propozycja gminy musi obejmować całą trasę od miejsca zamieszkania do przedszkola". 

"Propozycja gminy musi również obejmować obiektywne trudności dziecka wynikające ze zgromadzonej dokumentacji medycznej oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sąd podkreślił również, że propozycja gminy musi uwzględniać czas dojazdu dziecka do wybranej placówki oraz potrzebny czas na wypoczynek. Wyjazd we wczesnych godzinach porannych nie uwzględnia tych okoliczności" - przytacza stanowisku RPO.

Burmistrz gminy złożył na ten wyrok skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ten zaś 5 września 2023 r. (sygn. akt III OSK 193/23) skargę burmistrza oddalił.

"Podnoszona przez gminę kwestia jej obciążeń finansowych związana z zapewnieniem innego sposobu dowozu niż poprzez środki transportu publicznego nie może być traktowana jako priorytetowa. W tej sprawie przede wszystkim Gmina powinna kierować się dobrem dziecka niepełnosprawnego poprzez umożliwienie mu dowozu do specjalistycznego przedszkola w warunkach zindywidualizowanych, uwzględniających zakres i rodzaj niepełnosprawności i dostosowany do tego zakresu i rodzaju" - uzasadnił NSA.

Zobacz także: Ableizm

Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA

800+ do zmiany? Ekonomista wskazuje co warto zrobić [WYWIAD]

Polska wydaje 136 mld zł na bezpośrednie świadczenia pieniężne. Płacimy coraz wyższe odsetki od długu publicznego, mamy za mało inwestycji. Gość Infor.pl, Prof. Paweł Wojciechowski proponuje, by program Rodzina 800+ zastąpić świadczeniem wspierającym rodziny o najniższym statusie materialnym.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r. Kto podlega wstępnym badaniom lekarskim? Kiedy należy wykonać kontrolne badania lekarskie? Po jakim czasie pracodawca wysyła na okresowe badania lekarskie?

Czy wynagrodzenie minimalne jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu?

Czy wynagrodzenie minimalne za pracę jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu? Czym jest minimalne wynagrodzenie za pracę i ile wynosi od 1 stycznia 2025 r.? Co składa się na minimalne wynagrodzenie za pracę?

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop? RIO wyjaśnia

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Współczynnik służący do ustalenia ekwiwalentu za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego należy ustalać odrębnie w każdym roku kalendarzowym - tak wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie.

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Komu przysługuje?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Ile wynosi? Komu przysługuje? Jakie warunki trzeba spełniać, by uzyskać dodatkowe roczne wynagrodzenie w pełnej wysokości?

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. : diety, potrącenia, nocleg

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. Jaka jest wysokość diety za dobę podróży zagranicznej oraz limit na nocleg w poszczególnych państwach? Co można potrącić z diety w trakcie podróży służbowej zagranicznej? Jak rozliczyć nocleg?

REKLAMA