REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
praca, skrócony czas pracy,
Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Skrócenie tygodniowego czasu pracy to temat, który w ostatnich miesiącach zyskuje na znaczeniu. Teraz przechodzi w fazę testową. Dla działów kadr i HR to moment kluczowy – to one będą odpowiadać za formalną zgodność z warunkami pilotażu, kontrolę zatrudnienia i wynagrodzeń oraz wdrożenie zmian w grafikach i systemach ewidencji. W kwietniu ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz Bąk podkreślała, że w pilotażu będą mogli wziąć udział przedsiębiorcy, jednostki samorządowe, fundacje, stowarzyszenia, związki zawodowe.

REKLAMA

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy: wnioski

Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025 r. Dokumenty będzie można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną, przez specjalny generator online. Lista zakwalifikowanych projektów zostanie opublikowana do 15 października 2025 r.

Dokumentacja do wniosku musi zawierać:

  • formularz wniosku o przyznanie środków z Funduszu Pracy,
  • opis projektu z założeniami, celami i miernikami,
  • zestaw oświadczeń – m.in. o braku zaległości wobec ZUS i urzędów skarbowych, systematycznym wypełnianiu ankiet oraz współpracy z urzędem pracy.
Ważne

Wniosek mogą złożyć pracodawcy, zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne.

Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Pilotaż skróconego czasu pracy: warunki

Aby zakwalifikować się do pilotażu, pracodawca musi spełnić konkretne warunki formalne:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • działać co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku,
  • zatrudniać min. 75 proc. pracowników na podstawie umowy o pracę lub jej równoważników,
  • objąć projektem przynajmniej 50 proc. załogi,
  • utrzymać zatrudnienie na poziomie nie niższym niż 90 proc. stanu początkowego,
  • nie obniżać wynagrodzeń pracownikom objętym programem,
  • nie pogarszać warunków pracy ani płacy.

To oznacza m.in. konieczność weryfikacji struktury zatrudnienia i przygotowania precyzyjnych danych kadrowych już na etapie składania wniosku.

Pilotaż skróconego czasu pracy: dofinansowanie

W opublikowanych szczegółach pilotażu, resort wskazał, że wartość wsparcia może wynieść nawet 1 mln zł na projekt. Ograniczeniem jest koszt przypadający na jednego pracownika – nie może przekroczyć 20 tys. zł. Środki mają umożliwić m.in. reorganizację pracy, wdrożenie narzędzi wspierających efektywność, czy szkolenia dla kadry zarządzającej i zespołów.

Pilotaż został podzielony na trzy etapy:

  • Etap I – Przygotowanie: od dnia podpisania umowy do 31 grudnia 2025 r.
  • Etap II – Testowanie: od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 r.
  • Etap III – Podsumowanie: zakończy się najpóźniej 15 maja 2027 r.
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

Czy ośrodek sportu płaci podatek od nieruchomości, z których korzysta w ramach trwałego zarządu?

Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.

REKLAMA

Jak gmina kwalifikuje wpłaty przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej?

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło Ministerstwo Finansów. Jest to reakcja na interpelację nr 11804 Pani Poseł Mirosławy Stachowiak-Różeckiej w sprawie zasad kwalifikowania wpłat wnoszonych przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej.

MRPiPS: Powołanie Rzecznika Praw Pracownika wzmocni pozycję osób zatrudnionych

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce powołania Rzecznika Praw Pracownika. Rzecznik ma być niezależną instytucją, która wesprze pracowników m.in. poprzez pomoc prawną.

Pracownik w samorządzie bez dofinansowania z PFRON

Jednostki samorządu terytorialnego nie otrzymują dofinansowania wynagrodzenia pracownika z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Z informacji przekazanych przez resort rodziny wynika, iż przepisy te się nie zmienią ze względu zakaz podwójnego finansowania.

Jakie dane na fakturze po centralizacji rozliczeń VAT?

Obecnie jednostki budżetowe nie dokonują samodzielnie rozliczenia VAT. Czy w związku z tym na fakturze powinny znaleźć się tylko dane gminy jako nabywcy, czy dane jednostki budżetowej, na rzecz której wykonano usługę?

REKLAMA

Od 30.09 do 1.10. VI Kongres Biur Rachunkowych MKBR

Dnia 30 września 2025 r. redaktor naczelna czasopisma „Rachunkowość Budżetowa” weźmie udział w panelu dyskusyjnym organizowanym podczas VI Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych. Tematem panelu dyskusyjnego będzie: Czy media branżowe mają wpływ na decyzje ustawodawcze?

Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

REKLAMA