REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
praca, skrócony czas pracy,
Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Skrócenie tygodniowego czasu pracy to temat, który w ostatnich miesiącach zyskuje na znaczeniu. Teraz przechodzi w fazę testową. Dla działów kadr i HR to moment kluczowy – to one będą odpowiadać za formalną zgodność z warunkami pilotażu, kontrolę zatrudnienia i wynagrodzeń oraz wdrożenie zmian w grafikach i systemach ewidencji. W kwietniu ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz Bąk podkreślała, że w pilotażu będą mogli wziąć udział przedsiębiorcy, jednostki samorządowe, fundacje, stowarzyszenia, związki zawodowe.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy: wnioski

Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025 r. Dokumenty będzie można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną, przez specjalny generator online. Lista zakwalifikowanych projektów zostanie opublikowana do 15 października 2025 r.

Dokumentacja do wniosku musi zawierać:

  • formularz wniosku o przyznanie środków z Funduszu Pracy,
  • opis projektu z założeniami, celami i miernikami,
  • zestaw oświadczeń – m.in. o braku zaległości wobec ZUS i urzędów skarbowych, systematycznym wypełnianiu ankiet oraz współpracy z urzędem pracy.
Ważne

Wniosek mogą złożyć pracodawcy, zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne.

Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Pilotaż skróconego czasu pracy: warunki

Aby zakwalifikować się do pilotażu, pracodawca musi spełnić konkretne warunki formalne:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • działać co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku,
  • zatrudniać min. 75 proc. pracowników na podstawie umowy o pracę lub jej równoważników,
  • objąć projektem przynajmniej 50 proc. załogi,
  • utrzymać zatrudnienie na poziomie nie niższym niż 90 proc. stanu początkowego,
  • nie obniżać wynagrodzeń pracownikom objętym programem,
  • nie pogarszać warunków pracy ani płacy.

To oznacza m.in. konieczność weryfikacji struktury zatrudnienia i przygotowania precyzyjnych danych kadrowych już na etapie składania wniosku.

Pilotaż skróconego czasu pracy: dofinansowanie

W opublikowanych szczegółach pilotażu, resort wskazał, że wartość wsparcia może wynieść nawet 1 mln zł na projekt. Ograniczeniem jest koszt przypadający na jednego pracownika – nie może przekroczyć 20 tys. zł. Środki mają umożliwić m.in. reorganizację pracy, wdrożenie narzędzi wspierających efektywność, czy szkolenia dla kadry zarządzającej i zespołów.

Pilotaż został podzielony na trzy etapy:

  • Etap I – Przygotowanie: od dnia podpisania umowy do 31 grudnia 2025 r.
  • Etap II – Testowanie: od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 r.
  • Etap III – Podsumowanie: zakończy się najpóźniej 15 maja 2027 r.
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

REKLAMA

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

REKLAMA

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

REKLAMA