REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2015 roku prawdopodobne połączenie AMW i WAM

Subskrybuj nas na Youtube
Skoki spadochronowe, wojsko, nieruchomości/ Fot. Fotolia
Skoki spadochronowe, wojsko, nieruchomości/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Obrony Narodowej zapowiada, iż połączenie AMW i WAM będzie odbędzie się prawdopodobnie w połowie 2015 roku. Zgodnie z przyjętymi przez rząd założeniami nowa instytucja, która miałaby wypełniać zadania obecnych dwóch agencji, ma działać pod nazwą Agencja Mienia Wojskowego.

Nie na początku 2015 r., lecz prawdopodobnie w połowie przyszłego roku dojdzie do połączenia Agencji Mienia Wojskowego (AMW) i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (WAM) - poinformowała w środę posłów z komisji obrony wiceszefowa MON Beata Oczkowicz.

REKLAMA

Komisja pozytywnie zaopiniowała informację o działalności AMW w 2012 r. Przy tej okazji przedstawiciele MON byli pytani o plany połączenia AMW i WAM, bowiem w kwietniu rząd przyjął założenia do projektu ustawy, która miała od początku 2015 r. połączyć obie agencje.

REKLAMA

Oczkowicz powiedziała, że w Rządowym Centrum Legislacji trwają końcowe prace na projektem. "Wcześniej zakładany termin połączenia agencji to był 1 stycznia 2015 r. Trudno jest powiedzieć, czy ten termin zostanie dotrzymany, raczej jest to niemożliwe. W związku z powyższym połączenie agencji prawdopodobnie przesunie się na połowę roku 2015" - powiedziała wiceminister.

Dodała, że pomysł stworzenia jednej agencji w miejsce dwóch wynika z głównie z tego, że zadania AMW i WAM częściowo się powielają, a ich struktury się dublują. "Po połączeniu na pewno będą oszczędności dla Skarbu Państwa" - podkreśliła Oczkowicz.

Dopytywana przez posłów, jak miałoby wyglądać połączenie agencji, Oczkowicz nie podała szczegółów i zapowiedziała, że odpowie na piśmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zgodnie z przyjętymi przez rząd założeniami nowa instytucja, która miałaby wypełniać zadania obecnych dwóch agencji, ma działać pod nazwą Agencja Mienia Wojskowego. Połączenie uzasadniano racjonalizacją wydatków publicznych - oszczędności miałyby wynieść 20 mln zł rocznie - oraz uproszczeniem nadzoru.

Obydwie agencje mają dwuszczeblowe struktury organizacyjne (centralną i terenowe), zakres ich działania jest zbliżony - zajmują się m.in. gospodarowaniem nieruchomościami przejętymi od ministra obrony, więc - jak pisano w kwietniu w komunikacie CIR - "często konkurują ze sobą w ich pozyskiwaniu i zbywaniu". "Komplikuje to system gospodarowania nieruchomościami i utrudnia proces nadzorowania tych agencji przez ministra obrony narodowej" – stwierdzono.

Rząd zakłada, że majątek obydwu agencji będzie skumulowany w jednej instytucji (w WAM jako podmiocie przejmującym). Ciągłość działalności AMW ma zostać zachowana. Agencja będzie prowadzić samodzielną gospodarkę finansową. Ma być finansowana m.in. z wpływów uzyskanych ze sprzedaży zbędnego mienia, przychodów z działalności gospodarczej, opłat za używanie mieszkań i internatów, dotacji budżetowej. Będzie mogła zaciągać kredyty po uzyskaniu zgody ministra obrony wydanej w porozumieniu z ministrem finansów.

Założono, że AMW w nowym kształcie będzie wpłacać – tak jak dotychczas - środki na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych oraz na Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, na który wpływają pieniądze uzyskane z gospodarowania mieniem przekazanym przez jednostki podległe lub nadzorowane przez MSW.

Utworzona w 1996 r. Agencja Mienia Wojskowego zajmuje się sprzedażą niepotrzebnych nieruchomości i mienia ruchomego MON i MSW. 93 proc. zysków – dotychczas łącznie 1,58 mld zł - AMW przekazuje Funduszowi Modernizacji Sił Zbrojnych i Funduszowi Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego. AMW sprzedaje też w trybie bezprzetargowym lub przekazuje nieodpłatnie nieruchomości samorządom.

Zadania WAM to utrzymywanie mieszkań i internatów, z których korzystają żołnierze, a także wypłata świadczeń mieszkaniowych uprawnionym osobom. (PAP)

Zobacz również: W 2015 roku wyższe dodatki za wysługę lat

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA