AMW - nowa agencja mienia wojska
REKLAMA
REKLAMA
Rządz przyjął we wtorek projekt ustawy o połączeniu nadzorowanych przez MON Agencji Mienia Wojskowego (AMW) i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (WAM) - poinformowało CIR. Nowa agencja, choć powstanie na bazie WAM, będzie działać pod szyldem AMW.
REKLAMA
Jak uzasadniono w komunikacie CIR, połączenie obu instytucji jest uzasadnione organizacyjnie i ekonomicznie.
"Obie agencje mają dwuszczeblowe struktury organizacyjne (centralną i terenowe), zakres ich działania jest zbliżony – zajmują się m.in. gospodarowaniem nieruchomościami przekazywanymi przez ministra obrony narodowej, co sprawia, że często konkurują ze sobą w ich pozyskiwaniu i zbywaniu. Powstanie jednej agencji ułatwi koordynację nadzorowania tego obszaru przez ministra obrony narodowej i pozwoli lepiej gospodarować mieniem Skarbu Państwa. Oszacowano, że w kolejnych latach – po połączeniu dwóch agencji – roczne oszczędności z tego tytułu wyniosą ok. 20 mln zł" - podało CIR.
Zobacz również: Wzrost wysokości dodatków za długoletnią służbę strażaków
REKLAMA
MON obiecuje sobie oszczędności np. dzięki połączeniu dublujących się działów - m.in. zagospodarowania nieruchomości i zarządzania, kadr, finansów i marketingu. Pod koniec 2013 r. w WAM pracowało niespełna tysiąc osób, a w AMW - niecałe 400.
Zgodnie z projektem połączenie obu instytucji nastąpi przez przejęcie Agencji Mienia Wojskowego przez Wojskową Agencję Mieszkaniową. Nowy podmiot otrzyma jednak nazwę - Agencja Mienia Wojskowego.
Datę połączenia wyznaczono w projekcie na 1 lipca 2015 r.
Do zadań nowej AMW będzie należało m.in. gospodarowanie powierzonym i użyczonym mieniem Skarbu Państwa, przejmowanie i nabywanie mienia oraz obrót nim, remontowanie budynków i lokali mieszkalnych, budowanie domów mieszkalnych ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Zadaniem Agencji będzie także przechowywanie i obrót materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.
Za zgodą ministra AMW będzie mogła nabywać sprzęt wojskowy i uzbrojenie, środki bojowe, techniczne i materiałowe oraz usługi w celu przekazania ich do użytkowania MON oraz jednostkom mu podległym lub nadzorowanym. Agencja będzie miała możliwość współpracy z przedsiębiorstwami i wykonywania zadań zleconych przez szefa MON.
Nowa AMW będzie prowadzić samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu. Agencja ma być finansowana m.in. z wpływów uzyskanych ze sprzedaży zbędnego mienia, opłat za używanie mieszkań i internatów i dotacji budżetowej. Za zgodą ministra obrony wydaną w porozumieniu z ministrem finansów AMW będzie mogła zaciągać kredyty.
Zgodnie z projektem Agencja będzie też przekazywać - tak jak dotychczas - środki na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych oraz na Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, na który wpływają pieniądze uzyskane z gospodarowania mieniem przekazanym przez jednostki podległe lub nadzorowane przez MSW.
Utworzona w 1996 r. Agencja Mienia Wojskowego zajmuje się sprzedażą nieruchomości i mienia ruchomego niepotrzebnych już MON i MSW. 93 proc. zysków - dotychczas ponad półtora miliarda złotych - AMW przekazuje na oba fundusze.
Po uchwaleniu nowej ustawy o AMW ma ona przeznaczać na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych 100 proc. nadwyżki przychodów nad kosztami z gospodarowania ruchomościami przekazanymi przez MON. Natomiast na Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego ma być przekazywane 93 proc. nadwyżki przychodów nad kosztami z gospodarowania mieniem (zarówno ruchomościami, jak i nieruchomościami) przekazanymi przez MSW.
Zadania WAM, do której należą lokale i nieruchomości, to utrzymywanie mieszkań i internatów, z których korzystają żołnierze, a także wypłata świadczeń mieszkaniowych uprawnionym osobom. Agencja ma oddziały regionalne w Bydgoszczy, Gdyni, Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu i Zielonej Górze.
Zamiar połączenia WAM i AMW resort obrony ogłosił przed dwoma laty. Przed rokiem rząd przyjął założenia do projektu ustawy w tej sprawie. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA