REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy przeciwni jednorazowym dodatkom do emerytur

Emerytury i renty 2016/ Fot. Fotolia
Emerytury i renty 2016/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszt wprowadzenia jednorazowego dodatku w roku 2016 został oszacowany na 1,4 mld złotych. W projekcie ustawy założono, że jednorazowy dodatek będzie przyznany osobom otrzymującym emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne w wysokości poniżej 2000 zł.

Waloryzacja emerytur i rent - tak, jednorazowy dodatek pieniężny - nie

REKLAMA

Emeryci, renciści, osoby na świadczeniach przedemerytalnych mają dostać jednorazowy dodatek pieniężny. Konfederacja Lewiatan postuluje, aby utrzymać zasady wzrostu wysokości emerytur i rent na takiej zasadzie jak w obowiązujących na dzień dzisiejszy przepisach ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, tj. na poziomie inflacji w gospodarstwach emeryckich i 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w roku poprzednim.

REKLAMA

- Jesteśmy przeciwni wprowadzaniu dodatkowego jednorazowego zasiłku w formie przedstawionej w projekcie ustawy. Stanowiłoby to wyłom od zapisanej w ustawie zasady, iż wysokość świadczeń jest podnoszona wyłącznie w celu zachowania ich wartości nabywczej. Wprowadzenie jednorazowego dodatku doprowadzi do sytuacji, w której świadczenia osób otrzymujących poniżej 2000 zł miesięcznie wzrosną w ujęciu rocznym o większą kwotę niż wynikałoby to z mechanizmu służącego zachowaniu ich wartości nabywczej (od 350 zł do 100 zł więcej) - mówi dr Grzegorz Baczewski, dyrektor departamentu dialogu społecznego i stosunków pracy Konfederacji Lewiatan.

Zobacz również: Jednorazowy dodatek do emerytur i rent w marcu 2016 r.

W ocenie Konfederacji Lewiatan, biorąc pod uwagę fakt, iż system emerytalno-rentowy w Polsce jest deficytowy, naszego kraju nie stać na wypłatę szczególnych dodatków, co w istocie oznaczać będzie podniesienie wartości świadczeń ponad limity określone w obowiązującej ustawie. Koszt wprowadzenia jednorazowego dodatku w roku 2016 został oszacowany na 1,4 mld złotych. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, że istotniejsze od wysokości wydatków na dodatek w przyszłym roku, jest to, że jednorazowym świadczeniem, tworzy się wyłom w systemie, który może skutkować większymi kosztami w przyszłych latach.

W konsultowanym projekcie ustawy założono, że jednorazowy dodatek będzie przyznany osobom otrzymującym emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne w wysokości poniżej 2000 zł. Pomimo powołania się na wyniki badania sytuacji materialnej gospodarstw domowych, nie wyjaśniono dlaczego akurat tej grupie przyznano jednorazowy dodatek.

Zgodnie z uzasadnieniem ustawy dodatek otrzyma aż 6,5 mln osób, 60% emerytów i rencistów z FUS, 100% otrzymujących zasiłki i świadczenia przedemerytalne, 100% emerytów i rencistów KRUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudno zatem zgodzić się z argumentem, że jest to świadczenie przyznane najbardziej potrzebującym. Tym bardziej, że próg przyznawania środków został ustalony kilkakrotnie wyżej niż progi otrzymania pomocy określone np. dla świadczeń z pomocy społecznej.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA