REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze ulgi we wpłatach na PFRON w 2016 r.

niepełnosprawność, PFRON/ fot. Fotolia
niepełnosprawność, PFRON/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu 2016 roku zmienią się zasady udzielania ulg we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mają one być obniżone. Zdaniem Konfederacji Lewiatan mniejsze ulgi we wpłatach ograniczą nadużycia w zatrudnianiu niepełnosprawnych.

Konfederacja Lewiatan: pierwszy krok do naprawy systemu

REKLAMA

Sejm znowelizował ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmienią się zasady udzielania ulg we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mają one być obniżone. Zdaniem Konfederacji Lewiatan nowe regulacje nie spełniają wszystkich oczekiwań, ale mogą być pierwszym krokiem do naprawy systemu.

REKLAMA

Ustawodawca zdecydował się na ten krok w związku z nadużywaniem przez część firm dotychczas funkcjonujących przepisów. Ustawa wejdzie w życie w lipcu 2016 roku - oznacza to, że legislator przewidział 9 miesięczne vacatio legis pozwalające wszystkim przedsiębiorcom odpowiednio przygotować się do nowego stanu prawnego.
Każde przedsiębiorstwo, które zatrudnia co najmniej 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, w przypadku zrezygnowania z usług pracowników niepełnosprawnych, zobowiązane jest dokonywać comiesięcznych wpłat na PFRON. Powyższe wpłaty na Fundusz można jednak obniżyć współpracując z firmami lub spółdzielniami zatrudniającymi niepełnosprawnych , na przykład w ramach zakupu usług lub produktów. Niestety, przeprowadzone przez PFRON kontrole wyraźnie wskazują na słabość funkcjonującego systemu.
Uprawnienie pracodawców niepełnosprawnych z najpoważniejszymi schorzeniami do przyznawania kontrahentom ulg we wpłatach na Fundusz miało bowiem zwiększyć dostępność rynku pracy dla tych osób. Tymczasem stało się elementem przewagi konkurencyjnej na rynku.

Gwałtowny wzrost wartości udzielanych ulg i zwiększająca się dziura w budżecie Funduszu z tego tytułu nie przekłada się na wzrost w zatrudnieniu jednej z najbardziej potrzebujących grup społecznych w naszym kraju.

REKLAMA

- Źle skonstruowane przepisy doprowadziły do sytuacji, w której firmy - postępujące zgodnie z intencją ustawodawcy - traciły kosztem firm wykorzystujących luki w prawie. Jeszcze więcej tracił sam PFRON, którego budżet mógł w skali roku stopnieć nawet o kilkaset milionów złotych. Zmiany w ustawie mogą zlikwidować te patologie - dzięki odpowiednim regulacjom można nie tylko unormować poziom środków, które przedsiębiorstwa powinny przekazywać Funduszowi, ale także monitorować prawidłowość udzielanych ulg. Konfederacja Lewiatan wspiera wszelkiego rodzaju aktywności, które prowadzą do sprawiedliwego funkcjonowania podmiotów na rynku, w szczególności mając na względzie aktywizację osób, którym grozi trwałe wykluczenie z rynku pracy - mówi Marek Kowalski, ekspert Konfederacji Lewiatan oraz członek Krajowej Rady Konsultacyjnej przy Pełnomocniku ds. Osób Niepełnosprawnych.

Warto zauważyć, że członkowie Krajowej Rady Konsultacyjnej przy Pełnomocniku ds. Osób Niepełnosprawnych wyrazili poparcie dla obniżenia ulgi we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W skład Rady wchodzą przedstawiciele następujących organizacji:
- Forum Związków Zawodowych Zarząd Główny,
- Fundacja Aktywnej Rehabilitacji „FAR",
- Konfederacja Lewiatan,
- Ogólnopolska Federacja Organizacji Osób Niesprawnych Ruchowo,
- Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ),
- Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON),
- NSZZ „Solidarność",
- Wrocławski Sejmik Osób Niepełnosprawnych.
Zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zakresie ulg we wpłatach na Fundusz mają polegać na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Wprowadzeniu obowiązku przekazywania Funduszowi informacji o udzielonych ulgach. Sprawne monitorowanie tego typu komunikatów pozwoli szybciej wykryć potencjalne nieprawidłowości.

2. Obniżeniu podstawy wyliczenia udzielanych ulg do poziomu najniższego wynagrodzenia. Bazę stanowić będzie poziom minimalnego wynagrodzenia z roku poprzedniego (w 2016 roku będzie to wielkość 1750 zł brutto). Ograniczy to nadużycia związane z wyliczaniem ulg.

3. Ograniczeniu możliwości pokrywania zobowiązań wobec PFRON ulgami z 80% do 50% kwoty uzyskanych obniżek (pozostałe 50% zobowiązań pracodawca będzie musiał zapłacić do Funduszu). Ograniczy to presję na budżet Funduszu, rozkładając w czasie wykorzystanie udzielonych ulg.

Zobacz również: Korzyści z zatrudniania osób niepełnosprawnych

4. Ograniczeniu czasu na wykorzystanie uzyskanych ulg do 6 miesięcy. Zmniejszy to możliwość kumulowania ulg do wykorzystania w przyszłości, a pośrednio zmniejszy ich wpływ na budżet PFRON.
Te zmiany powinny pozytywnie wpłynąć na zainteresowanie pracodawców zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Zmiany w formule wyliczenia powodują, że aby dalej udzielać klientom ulg na obecnym poziomie, przedsiębiorcy muszą zwiększyć udział osób niepełnosprawnych ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności wśród zatrudnionych.

Równocześnie zmniejszenie możliwości rozliczania wpłat do PFRON ulgą z 80% do 50% spowoduje wzrost zatrudnienia osób niepełnosprawnych w firmach korzystających dotychczas z istotnych obniżek. Należy liczyć, że pozwoli to odwrócić obecny trend. Biorąc pod uwagę statystyki z ostatnich lat, wielkość ulg rosła w zatrważającym tempie, przy jednoczesnej stagnacji we wzroście zatrudnienia osób niepełnosprawnych. W okresie ostatnich dwóch lat średniomiesięczne zatrudnienie osób niepełnosprawnych - w firmach sprzedawców, wystawiających informacje o udzieleniu ulgi - spadło z 96 tysięcy w roku 2013 do 92 tysięcy w 2015 r.

Zmiany ograniczą również wykorzystywanie mechanizmów udzielania ulgi w celu zdobywania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa. W przeszłości dochodziło do sytuacji, w których firmy mogły zawyżać cenę swojej oferty, a mimo to była ona dla klientów bardziej atrakcyjna niż dużo tańsze rozwiązania konkurencji, gdyż firmy te udzielały swoim klientom wysokich ulg we wpłacie na PFRON. W ten sposób za jedno stanowisko osoby niepełnosprawnej Fundusz płacił dwa razy: raz bezpośrednio - w postaci refundacji kosztów pracy pracowników niepełnosprawnych, a drugi raz pośrednio - przez zwolnienie z obowiązkowej wpłaty na PFRON.

Tym samym - w wyniku wykorzystywania przez część przedsiębiorstw luki prawnej oraz nieracjonalnego sposobu przyznawania ulg - do PFRON nie wpłynęło:
• w roku 2013 - 503,6 mln zł,
• w roku 2014 - 614, 2 mln zł
• w roku 2015 - szacunkowa wartość na poziomie prawie 740 mln zł

Zdaniem Konfederacji Lewiatan kontynuowanie takiej praktyki w krótkim czasie doprowadziłoby do zapaści finansowej Funduszu. Tym samym zabrakłoby środków na aktywizację niepełnosprawnych oraz ich rehabilitację. To z kolei mogłoby skutkować dalszą redukcją zatrudnienia - z uwagi na brak osób gotowych do podjęcia pracy po przeprowadzonej rehabilitacji.

Sejm zdecydował się zmniejszyć poziom możliwych do wykorzystania ulg po stronie nabywcy do 50%. Dalej możliwe jest więc rozliczenie całej otrzymanej zniżki, a jedynie jest ono odroczone w czasie. Zdaniem Konfederacji Lewiatan - z uwagi na realia biznesowe - próg ulg na Fundusz powinien zostać skonstruowany inaczej - sprzedawca powinien udzielać ich maksymalnie na poziomie 30%.

- Trzeba jasno powiedzieć, że wprowadzone zmiany nie spełniły wszystkich naszych oczekiwań. Zwiększenie transparentności udzielania ulg i stworzenie mechanizmu ich bieżącej kontroli przez Fundusz oceniamy jednak pozytywnie - dodaje Marek Kowalski.

Więcej informacji na www.konfederacjalewiatan.pl

Polecamy serwis: Kadry i płace

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    e-poradna INFORLEX: Kiedy szkolenie pracownika zalicza się do czasu pracy?

    Czy każde szkolenie, za które płaci pracodawca należy zaliczyć do czasu pracy? Czy szkolenie, o które wnioskuje pracownik (podnoszące kwalifikacje), a za które płaci pracodawca, może odbywać się poza godzinami pracy pracownika bez zaliczenia tego czasu do czasu pracy? Czy pracownikowi, który dobrowolnie uczestniczy w szkoleniu organizowanym przez pracodawcę na terenie zakładu poza godzinami pracy (szkolenie z zasad udzielania pierwszej pomocy) należy czas szkolenia zaliczyć do czasu pracy?

    e-poradnia INFORLEX: Czy pracodawca ma obowiązek wykonać zestawienie zarobków dla byłego pracownika?

    Pracownik, który był zatrudniony w naszym zakładzie pracy przez 11 lat, został zwolniony w ubiegłym roku. Wystąpił do zakładu pracy z wnioskiem o wykonanie zestawienia zarobków brutto i netto za każdy miesiąc z całego okresu zatrudnienia. Czy zakład pracy ma obowiązek wystawić takie zaświadczenie?  

    Na cyberbezpieczeństwie nie będziemy oszczędzać. Polska zamierza istotnie zwiększyć wydatki

    Polska zwiększa wydatki na bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. To odpowiedź na zwiększenie liczby cyberataków i niestabilną sytuację geopolityczną. I chociaż firmy tną koszty, to nie dotyczy to cyberbezpieczeństwa. 

    Oto najbardziej zadłużone powiatowe miasto w Polsce. Zaskoczenie?

    Które miasto jest najbardziej zadłużonym miastem w Polsce? Jaka jest średnia zaległość na jednego dłużnika? Kto jeszcze znalazł się w rankingu KRD?

    REKLAMA

    Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków, a nie domów. 1,75 mld zł w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Sprawdź, na co wydasz te pieniądze

    Od 29 września 2023 r. rozpoczyna się zbieranie wniosków w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków. Wartość dofinansowanie, to od 16 500 zł do 43 900 zł.

    PRB: Centralny Rejestr Umów dopiero od 1 stycznia 2026 r. - przesunięcie o dwa lata

    Wdrożenie centralnego rejestru umów przesunięto o 2 lata. Miał on zacząć działać od 1 stycznia 2024 r., ale obowiązek ten ma być realizowany dopiero od 1 stycznia 2026 r.

    Czy niewykorzystany urlop zaległy przepada po 30 września 2023 r.?

    Urlop wypoczynkowy niewykorzystany do końca roku staje się urlopem zaległym, którego pracodawca powinien udzielić pracownikowi najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego. Czy po tym terminie nieudzielony urlop zaległy przepada? 

    Jakich prac nie może wykonywać młodociany, a jakie może? Wykaz [zmiany w BHP od 30 września 2023 r.]

    Polskie przepisy BHP dostosowano do postanowień dyrektywy Rady 94/33/WE z 22 czerwca 1994 r. w sprawie ochrony pracy osób młodych. 

    REKLAMA

    Ponowne zawarcie umowy na okres próbny [Nowelizacja Kodeksu pracy]

    Nowelizacja Kodeksu pracy zmodyfikowała zasady w zakresie dopuszczalności ponownego zawarcia umowy o pracę na okres próbny z tym samym pracownikiem. 

    NSA: Gmina musi zorganizować indywidualny transport niepełnosprawnego dziecka na trasie 100 km do przedszkola

    Gmina powinna kierować się dobrem dziecka niepełnosprawnego poprzez umożliwienie mu dowozu do specjalistycznego przedszkola w warunkach zindywidualizowanych, uwzględniających zakres i rodzaj niepełnosprawności i dostosowany do tego zakresu i rodzaju.

    REKLAMA