Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z zatrudniania osób niepełnosprawnych

Dorota Olczak
Dorota Olczak
Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
niepełnosprawność, pracownik/fot. Fotolia
niepełnosprawność, pracownik/fot. Fotolia
Według powszechnego stereotypu osoby niepełnosprawne, uważa się za osoby, których stan psychofizyczny uniemożliwia im wypełnianie ról społecznych, w tym pracy zawodowej. Ogromny odsetek osób niepełnosprawnych mógłby podjąć pracę zawodową, dzięki czemu podniósłby swój status finansowy oraz społeczny. Niekiedy stopień niepełnosprawności wymaga dostosowania miejsca pracy przez pracodawcę.

Niepełnosprawni na rynku pracy

Niepełnosprawność jest jednym z czołowych problemów społecznych krajów rozwijających się, ze względu na to, iż sytuacja zdrowotna każdego człowieka, bez względu na płeć czy wyznanie pozostaje w relacji ze środowiskiem społecznym. Niepełnosprawność nie dotyczy jedynie mniejszości społecznych a całej ludzkości, ze względu na to, iż zdrowie każdego człowieka może ulec pogorszeniu, w wyniku którego z pełnosprawnego człowieka może stać się niepełnosprawny.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wprowadza trzy definicje niepełnosprawności w zależności od stanu zdrowia człowieka:

Niesprawność - każda utrata sprawności lub nieprawidłowość w budowie czy funkcjonowaniu organizmu pod względem psychologicznym, psychofizycznym lub anatomicznym;
Niepełnosprawność - każde ograniczenie bądź niemożność (wynikające z niesprawności) prowadzenia aktywnego życia w sposób lub zakresie uznawanym za typowe dla człowieka;
Ograniczenia w pełnieniu ról społecznych - ułomność określonej osoby wynikająca z niesprawności lub niepełnosprawności, ograniczająca lub uniemożliwiająca pełną realizację roli społecznej odpowiadającej wiekowi, płci oraz zgodnej ze społecznym i kulturowymi uwarunkowaniami.

Według powszechnego stereotypu osoby niepełnosprawne, uważa się za osoby, których stan psychofizyczny uniemożliwia im wypełnianie ról społecznych, w tym pracy zawodowej. Ogromny odsetek osób niepełnosprawnych mógłby podjąć pracę zawodową, dzięki czemu podniósłby swój status finansowy oraz społeczny. Niekiedy stopień niepełnosprawności wymaga dostosowania miejsca pracy przez pracodawcę.

Zobacz również: Czy konieczne są badania lekarskie i szkolenie bhp przy ponownym zatrudnieniu?

Statystycznie - niepełnosprawni w pracy

Główny Urząd Statystyczny w swoim ostatnim aktualnym opracowaniu z 2012 r, dotyczącym osób niepełnosprawnych na rynku pracy przedstawia wyniki badań przeprowadzonych w II półroczu 2011 r. Otóż wg. danych w II kwartale 2011 roku, liczba osób niepełnosprawnych wynosiła 3 402 tys. i stanowiła 10,7% ogółu ludności w wieku powyżej 15 lat. Liczba niepełnosprawnych mężczyzn wynosiła 1 722 tys. natomiast liczba niepełnosprawnych kobiet 1 680 tys., co stanowiło odpowiednio: 50,6% i 49,4% ogółu niepełnosprawnych. Zdecydowana większość osób niepełnosprawnych mieszkała w miastach – 62,9%, wobec 37,1% mieszkających na wsi. Wśród badanych 932 tys. tj. 27,4% posiadało orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności. Aż 1 385 tys., czyli 40,7% posiadało orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności a 1 085 tys., czyli 31,9% –orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności.

Współczynnik aktywności zawodowej oraz wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych

był ponad trzykrotnie niższy niż ogółu ludności, za to stopa bezrobocia była niemal o połowę wyższa. Najniższy współczynnik aktywności zawodowej, jak również wskaźnik zatrudnienia, zanotowano wśród osób o znacznym stopniu niepełnosprawności – odpowiednio 4,7% i 4,0%; jednocześnie w tej grupie najwyższa była stopa bezrobocia – 18,2%. Wśród osób o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wyżej wymienione wskaźniki wyniosły odpowiednio: 17,9%, 15,7%, 12,5%, a wśród osób o lekkim stopniu niepełnosprawności – 26,9%, 23,0% i 14,4%.

Z badań wynika, iż 70% pracujących niepełnosprawnych pracowało w sektorze prywatnym w charakterze pracowników najemnych. Ponad 23% zatrudnionych pracuje na własny rachunek.

Najliczniejsza grupa osób niepełnosprawnych pracowała w przetwórstwie przemysłowym (104 tys.) i niemal równie liczna w rolnictwie, leśnictwie, łowiectwie i rybactwie (102 tys.).

Według podsumowania bezrobotni niepełnosprawni, to grupa licząca 80 tys. osób, wśród których 41 tys. chciało powrócić do pracy po przerwie, a 29 tys. straciło pracę.

Korzyści z zatrudnienia osoby niepełnosprawnej

Pracodawcy, którzy zdecydują się na zatrudnianie osób niepełnosprawnych mogą ubiegać się o różne możliwość dofinansowania, związane z organizacją pracy oraz przygotowaniem stanowiska  dla osoby zarejestrowanej w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Oprócz korzyści finansowych płynących ze zwrotu kosztów związanych z zatrudnieniem, pracodawca zyskuje również  na wizerunku firmy, pokazując jego otwartość na nowe grupy odbiorców.

Pracodawca może ubiegać się o zwrot kosztów za adaptację pomieszczeń dla niepełnosprawnych, szczególnie w zakresie adaptacji istniejącego już stanowiska pracy lub takie, które dopiero powstaje. Zwrot kosztów obejmuje zakup urządzeń umożliwiających  i ułatwiających pracę w tym urządzeń technologicznych.

Każdy pracodawca zatrudniający powyżej 25 osób (w przeliczeniu na cały etat) w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, jest obowiązany dokonywać miesięczne wpłaty na PFRON, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością      w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem tych osób. Co można zobrazować w poniższym przykładzie:

Przykładowy pracodawca zatrudnia 2 osoby niepełnosprawne na 100 pracowników, co stanowi 2%. W takiej sytuacji pracodawca odprowadza składkę do PFRON w celu opłacenia brakujących osób niepełnosprawnych.  „Tym samym nie zatrudniając osób niepełnosprawnych pracodawca i tak ponosi koszty z tego tytułu. Warto wspomnieć, iż „dobrowolne” koszty można zredukować poprzez wprowadzenie dobrze funkcjonującego systemu zarządzania zasobami ludzkimi, który uwzględni wkład pracy osób niepełnosprawnych w  funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Umiejętne zarządzanie tym obszarem pozwoli zorganizować pracę osobom, które jej potrzebują jednocześnie optymalizując koszty przedsiębiorstwa” – komentuje Rafał Jędruchniewicz, Manager Działu Optymalizacji Składek ZUS, Inventage Polska.

Pracodawca zatrudniający powyżej 25 osób w pełnym czasie pracy, zatrudniający 6% osób niepełnosprawnych, może ubiegać się o miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników. Wysokość dofinansowania zależy od stopnia niepełnosprawności pracownika.

Stawki dofinansowania dzielone na stopień niepełnosprawności od 01 kwietnia 2014 wynosiły:

1 800 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności

1125 zł. – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności

450 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności

Kwota ulega podwyższeniu o 600 zł. w momencie, gdy osoba niepełnosprawna posiada tzw. schorzenie szczególne takie jak np. ślepota, epilepsja, upośledzenie itp.

Zobacz również: Rozliczenie krajowych podróży służbowych w 2015 roku

Warto? Warto!

Podsumowując, zatrudniając osobę niepełnosprawną, pracodawca zyskuje nie tylko korzyści finansowe płynące z ulg i dofinansowań płynących ze środków publicznych. Firma zatrudniająca osoby niepełnosprawne zyskuje na wizerunku publicznym. Warto podkreślić, iż dzięki zaangażowaniu polskich pracodawców coraz więcej osób z różnym stopniem niepełnosprawności może rozwijać się zawodowo, co czyni go pełnosprawnym w pracy i pozwala rozwijać swoją karierę zawodową. Jak powszechnie wiadomo – zadowolony pracownik pracuje efektywniej.  Pracodawca- który daje pracę i jednocześnie potrafi efektywnie zoptymalizować koszty przedsiębiorca - to szczęśliwy pracodawca.

Źródło:

Informator Dla Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014,
Osoby niepełnosprawne w wieku 15-64 lata wg rodzaju schorzenia, jego wpływu na organizację życia zawodowego oraz przyczyn ograniczeń w wykonywaniu pracy, GUS 2012
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
http://www.unic.un.org.pl/

Polecamy serwis: Kadry i płace

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź >>
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Tylko teraz
349,00 zł
614,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    29 lis 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022 - minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował po posiedzeniu Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, że osiągnięto porozumienie. Od kiedy i o ile wzrosną wynagrodzenia medyków?
    Wizja lokalna w terenie
    Wizja lokalna, uregulowana w ustawie ‒ Prawo zamówień publicznych, jest szczególnym narzędziem, z którego zamawiający może skorzystać, określając warunki udziału w postępowaniu. Próżno szukać definicji legalnej tego pojęcia albo wyraźnych wymogów określonych przez ustawodawcę w tym zakresie. Jednak niezastosowanie się przez wykonawcę do wytycznych określonych w specyfikacji warunków zamówienia w tym względzie może skutkować odrzuceniem oferty, co rodzi konkretne konsekwencje w sferze proceduralnej.
    Klasyfikacja budżetowa wykonania instalacji fotowoltaiki

    Jaki paragraf klasyfikacji budżetowej będzie właściwy dla wydatków związanych ze sporządzeniem kosztorysu szacunkowego na wykonanie instalacji CO i fotowoltaiki (kwota 5500 zł)?

    Jak rozliczyć VAT od usług pośrednictwa sprzedaży zestawów fotowoltaicznych
    Jaką stawką ryczałtu opodatkować usługi wywozu odpadów przez firmę budowlaną – interpretacja MF

    Przychody z tytułu obciążania klientów opłatami za wywóz odpadów budowlanych stanowiącymi element kompleksowej usługi budowlanej należy opodatkować ryczałtem w wysokości 5,5%. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

    Służba cywilna - uelastycznienie naboru i czasu pracy
    Projekt nowelizacji ustawy o służbie cywilnej zakłada m.in. uelastycznienie procesu naboru do służby cywilnej i zmiany w czasie pracy.
    Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób
    Wynagrodzenie rachmistrzów nie jest proste do rozliczenia. Urzędy statystyczne mają problemy z liczbą osób spisanych przez poszczególnych rachmistrzów. Rachmistrzowie stają się również ofiarami oszustw.