REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na płyn do e-papierosów już od 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Akcyza na płyn do e-papierosów już od 1 stycznia 2018 r./ fot. Fotolia
Akcyza na płyn do e-papierosów już od 1 stycznia 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już niedługo opodatkowany będzie płyn do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich, które zawierają w swoim składzie tytoń do podgrzewania. Planuje się, że przepisy dotyczące opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.

Sejmowa komisja finansów publicznych oceni poprawki złożone w czwartek w drugim czytaniu projektu, który wprowadza akcyzę na płyn do e-papierosów i tzw. nowatorskie wyroby tytoniowe. Mają one na celu obniżenie stawki tego podatku.

REKLAMA

REKLAMA

W czwartek w Sejmie odbyło się drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o akcyzie, której celem jest opodatkowanie akcyzą płynu do e-papierosów i tzw. wyrobów nowatorskich.

Andrzej Szlachta (PiS) powiedział, przedstawiając sprawozdanie komisji finansów publicznych z prac nad projektem, że do wersji zaproponowanej przez rząd wprowadzono kilka poprawek merytorycznych oraz legislacyjnych. Jako najważniejszą wskazał zmianę, która przewiduje utrzymanie do końca 2018 r. zerowej stawki akcyzy na płyn do e-papierosów oraz wyroby nowatorskie. Wskazał, że zmianę tę pozytywnie przyjęli mali przedsiębiorcy, którzy są producentami tych towarów.

"To jest czas, który pozwoli, aby te podmioty dostosowały się do nowych zapisów ustawy" - powiedział Szlachta.

Występujący w imieniu PiS Jerzy Gosiewski poinformował, że jego klub popiera projekt wraz z wprowadzonymi do niego zmianami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast Marta Golbik z PO oceniła, że zmiana jest kolejnym przykładem lekceważenia postulatów i interesów małych i średnich firm. Według niej nowelizacja ma charakter czysto fiskalny.

Jej zdaniem słuszne byłoby wprowadzenie początkowej stawki akcyzy na niższym poziomie, niż zaproponowano w projekcie, a potem jej stopniowe podnoszenie. Dlatego Golbik złożyła odpowiednie poprawki, których wprowadzenie - jej zdaniem - pozwoli uniknąć negatywnych konsekwencji zmian i utrzymać konsumpcję w legalnej strefie. "Terapia szokowa nie zda tutaj egzaminu" - oceniła.

Michał Jaros z Nowoczesnej zwrócił uwagę, że każdy podatek ostatecznie obciąża konsumenta, a PiS chce zyskać dodatkowe pieniądze, których brakuje w budżecie. "Nowoczesna jako partia wolnorynkowa, jako partia liberalna będzie sprzeciwiała się temu projektowi ustawy" - poinformował.

Genowefa Tokarska (PSL) pozytywnie oceniła zmianę opóźniającą wprowadzenie pełnych stawek akcyzy na płyn do e-papierosów i wyroby nowatorskie, bowiem pozwoli ona przystosować się przedsiębiorcom do wprowadzenia nowego podatku. Zauważyła, że poprawkę taką proponowały zrzeszenia przedsiębiorców.

Wiceminister finansów Piotr Walczak zapewniał, odpowiadając na pytania posłów, że aspekt fiskalny tej ustawy nawet nie jest drugorzędny, a trzeciorzędny. Najważniejsze - podkreślał - jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów na nowym rynku oraz równej gry przedsiębiorców. "Obie branże (tytoniowa oraz e-papierosów i wyrobów nowatorskich - PAP) muszą mieć możliwość równej konkurencji" - powiedział.

Zobacz: Finanse publiczne

Wyjaśnił, że wprowadzenie zerowej stawki na rok jest bardzo długim vacatio legis, które spowoduje stratę w budżecie państwa na kwotę ponad 74 milionów złotych. Według Walczaka oznacza to, że rząd nie kieruje się aspektem finansowym.

Projekt przewiduje opodatkowanie akcyzą płynu do elektronicznych papierosów i tzw. wyrobów nowatorskich, które zawierają w swoim składzie tytoń do podgrzewania.

Podczas debaty nad projektem podczas pierwszego czytania wiceminister finansów Wiesław Janczyk przekonywał, że e-papierosy stanowią substytut tradycyjnych wyrobów tytoniowych. "Dlatego głównym celem projektu jest zagwarantowanie równego traktowania podatkowego przedsiębiorcom działającym w branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych oraz podmiotów z branż papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich" - tłumaczył.

Jego zdaniem dzięki zmianom rynek ten zostanie uregulowany, zwiększy się też bezpieczeństwo konsumentów. Zwrócił uwagę, że 13 państw UE opodatkowało wyroby nowatorskie, a 9 płyn do e-papierosów.

W pierwotnej wersji projektu płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie miały być opodatkowane akcyzą od 1 stycznia 2018 r. Według rządu oznacza to, że produkty te będą traktowane tak samo, jak tradycyjne wyroby tytoniowe – zostaną objęte obowiązkiem banderolowania, potwierdzającym ich legalne pochodzenie oraz lepszą kontrolą państwa nad ich produkcją, przemieszczaniem się i sprzedażą.

Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych ma wynieść 50 gr za każdy jego mililitr. Z kolei stawka akcyzy na wyroby nowatorskie wyniesie 141,29 zł za każdy ich kilogram i 31,41 proc. średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia.

Projekt zakłada też, że w stosunku do płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych. W przypadku obydwu produktów przewidziano także zwolnienia od podatku akcyzowego (np. w sytuacji importu płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich, przywożonych w bagażu osobistym podróżnego). (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Jacek Ensztein

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA