REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się zmieni w ustawie o policji w 2018?

Co się zmieni w ustawie o policji w 2018?/ fot. Fotolia
Co się zmieni w ustawie o policji w 2018?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonariusz za czyn wypełniający znamiona przestępstwa i jednocześnie przewinienia dyscyplinarnego wróci do służby. Co jeszcze może zmienić się w ustawie o policji?

Nie można ograniczać możliwości wznowienia prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych, gdy w prowadzonym o ten sam czyn postępowaniu karnym funkcjonariusz zostaje uniewinniony - mówił we wtorek w Senacie wiceszef MSWiA Jarosław Zieliński, pozytywnie oceniając senacki projekt zmian przepisów.

REKLAMA

We wtorek w Senacie odbyło się drugie czytanie senackiego projektu ustawy zmieniającej ustawę o policji i niektóre inne ustawy. Chodzi o wprowadzenie możliwości powrotu do służby funkcjonariusza zwolnionego za czyn wypełniający jednocześnie znamiona przestępstwa jak i przewinienia dyscyplinarnego, a następnie uniewinnionego w postępowaniu karnym.

Głosowanie w środę.

Autorzy ustawy proponują zniesienie terminu ograniczającego prawo wniesienia wniosku o wznowienie każdego postępowania dyscyplinarnego na korzyść w przypadku funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Więziennej.

Zobacz: Kadry i płace

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Natomiast w Policji i Straży Granicznej termin ten wynosiłby 10 lat, nie dotyczyłby jednak postepowań dyscyplinarnych zakończonych orzeczeniem o wydaleniu ze służby. W takich przypadkach ograniczenie byłoby całkowicie zniesione. W przypadku śmierci funkcjonariusza prawo do wniesienia wniosku o wznowienie postępowania dyscyplinarnego, przysługiwać będzie członkowi rodziny uprawnionemu do renty rodzinnej.

Według obecnych przepisów funkcjonariusze Policji, CBA, SW, AW, SWW i SKW po upływie 5 lat od uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego nie mogą wnieść o jego wznowienie nawet w przypadku, gdy zostaną uniewinnieni w postępowaniu karnym. W przypadku Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego termin ten wynosi 3 lata, zaś w przypadku Straży Granicznej - 10 lat.

"Nie podlega dyskusji, że funkcjonariuszy powinny cechować najwyższe standardy moralne i etyczne stanowiące fundament zaufania społeczeństwa do państwa i jego instytucji, a wszelkie zachowania, które to zaufanie podważają, muszą się spotykać z natychmiastową i odpowiednią reakcja. Nie można jednak ograniczać tak jak czynią to obecne przepisy możliwości wzruszenia prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych w sytuacji, gdy w prowadzonym o ten sam czyn postępowaniu karnym funkcjonariusz zostaje uniewinniony" - ocenił Jarosław Zieliński.

Wiceminister jako "wątpliwe z moralnego punktu widzenia" ocenił obecne rozwiązania, w świetle których funkcjonariusz policji nawet po udowodnieniu swojej niewinności przed sądem nie może wrócić do służby, ani - jeśli od wydania orzeczenia minęło 5 lat - nie może nawet wznowić postępowania dyscyplinarnego.

Podkreślił, że policjanci coraz częściej muszą bronić swojego dobrego imienia wobec podejrzeń rzucanych na nich przez inne osoby. "Jeżeli są to podejrzenia, które okażą się uzasadnione, to oczywiście muszą ponosić konsekwencje, ale jeżeli nie, to czasem powstaje z tego poważny problem" - dodał.

Projekt nowelizacji przepisów jest odpowiedzią na petycję, która wpłynęła do Senatu w lutym 2017 roku. Autor petycji zwrócił uwagę na to, że obecne przepisy uniemożliwiające wznowienie postępowania dyscyplinarnego po upływie 5 lat nie uwzględniają "realiów funkcjonowania polskiego wymiaru sprawiedliwości, a zwłaszcza tego, że postępowania karne nierzadko toczą się dłużej niż 5 lat" - czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy. Jak zaznaczono, w przypadku osoby, która wniosła petycję, proces karny zakończył się prawomocnym uniewinnieniem po 12 latach.

Efektem zmian ma być umożliwienie ochrony reputacji i dobrego imienia niesłusznie ukaranych funkcjonariuszy. (PAP)

autor: Marcin Chomiuk

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA