Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Ordynacja fundamentem nowego prawa podatkowego

Nowa Ordynacja fundamentem nowego prawa podatkowego./ fot. Fotolia
Nowa Ordynacja fundamentem nowego prawa podatkowego./ fot. Fotolia
Nowa Ordynacja podatkowa ma zapewnić większą ochronę podatnika. Przygotowana została w myśl "zasady 3p" - prostego, przejrzystego i przyjaznego systemu podatkowego.

Wyważenie interesów podatnika i fiskusa - to główne założenie nowej Ordynacji podatkowej, której elementy przedstawiła w środę minister finansów Teresa Czerwińska. Ordynacja ma być podstawą systemu podatkowego, zbudowanego w myśl "zasady 3p": przejrzystego, prostego i przyjaznego.

Wśród nowych proponowanych rozwiązań są Rzecznik Praw Podatnika, Centrum Kompetencyjne Podatków Lokalnych czy zasada racjonalnego stosowania prawa.

Szefowa MF Teresa Czerwińska poinformowała na środowej konferencji prasowej, że jest już przygotowany projekt nowej Ordynacji podatkowej. Projekt, jak dodała, jest nieco zmodyfikowaną wersją dokumentu przygotowanego przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego.

Potrzeba przygotowania nowej ordynacji, mówiła, wynikała z tego, że obecna ma już 20 lat, była zmieniana około 100 razy i nie nadąża za światowymi i unijnymi standardami w prawie podatkowym.

Nowa Ordynacja, jak dodała, ma być fundamentem nowego prawa podatkowego. Przygotowana została w myśl "zasady 3p" - prostego, przejrzystego i przyjaznego systemu podatkowego.

Nowa ordynacja ma także zapewnić większą ochronę podatnika - podkreślała szefowa MF. Jednocześnie ma służyć zwiększeniu skuteczności poboru podatków.

"Projekt bazuje na wyrażeniu interesów podatnika i fiskusa" - powiedziała Czerwińska. "To jest nowe otwarcie na podatnika i nowa jakość" - przekonywała.

"Nowa Ordynacja wyznacza nową kompromisową granicę między ważnym fiskalnym interesem państwa z jednej strony a z drugiej słusznym interesem podatnika" - mówił natomiast obecny na konferencji szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś. Dodał, że nowy projekt uwzględnia dotychczasowe doświadczenia służb skarbowych.

Zobacz: Podatki

Zawarte w projekcie rozwiązania mające wzmocnić podatnika, a dodane z inicjatywy MF, to: Rzecznik Praw Podatnika (ma chronić prawa podatnika, i monitorować tworzenie prawa, będzie powoływany przez premiera na wniosek ministra finansów), Centrum Kompetencyjne Podatków Lokalnych (powstanie przy Krajowej Informacji Skarbowej, ma współpracować z samorządowymi organami podatkowymi i służyć im pomocą), decyzje i postępowania cząstkowe oraz zasada racjonalnego stosowania prawa.

Ponadto w projekcie nowej Ordynacji jest 20 nowych rozwiązań, służących ochronie praw podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi.

Są także tzw. niewładcze formy działania organów podatkowych, to np. mediacja podatkowa (procedura rozwiązywania sporów z udziałem osoby trzeciej), umowy między podatnikiem a organem podatkowym (które mają mieć potem wpływ na decyzje podatkowe organu), procedura konsultacyjna (kontrola podatkowa na zamówienie podatnika), umowa o współdziałanie (podatnik przekazuje informacje na temat swojej działalności, a organ udziela odpowiedzi na pytania).

Szef Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego prof. Leonard Etel przekonywał, że komisja wraz z MF dołożyły wszelkich starań, by przepisy były napisane możliwie prostym językiem.

Projekt Ordynacji ma też, jak mówił, służyć poprawie relacji między fiskusem a podatnikiem.

"W chwili obecnej jest mniej więcej tak: podatnik boi się cokolwiek ujawnić przez organem podatkowym. Dlaczego? Bo wie, że to go zaboli, bo urzędnik wykorzysta to przeciw podatnikowi" - mówił prof. Etel. "Urzędnik boi się cokolwiek powiedzieć podatnikowi. Dlaczego? Bo podatnik wrednie wykorzysta to przeciw niemu. Lepiej więc wysłać pisma i wszcząć postępowanie" - dodał. Przekonywał, że autorzy ordynacji chcą to zmienić i doprowadzić np. do sytuacji, by postepowań podatkowych było jak najmniej i dotyczyły najpoważniejszych spraw.

Czerwińska zaznaczyła, że do końca czerwca resort chce przekazać gotowy projekt nowej Ordynacji do konsultacji. Rząd, jak dodała, mógłby przyjąć projekt Ordynacji we wrześniu br. Ponieważ, jak przyznała, jest to skomplikowany dokument, dla niej realny termin jego wejścia w życie to 1 stycznia 2020 roku. "To jest termin ambitny, mając na uwadze kompleksowość prac" - mówiła szefowa MF.

"Końcowego gwizdka nie słyszymy, ale mamy już kompletną propozycję nowej Ordynacji podatkowej" - podsumowała. (PAP)

autor: Piotr Śmiłowicz

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Tylko teraz
29,00 zł
39,00
Przejdź do sklepu
Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    8 gru 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak rozliczyć VAT od serwera zakupionego do kopania kryptowalut
    Podatnik KPiR + VAT kupił w Czechach serwer danych (koparka kryptowalut) za 400.000,00 PLN. Faktura bez VAT, obaj podatnicy mają VAT UE. Urządzenie ma służyć do "kopania" kryptowalut. Czy zakup należy rozliczyć jako WNT i naliczyć VAT należny bez rozliczania/odliczania VAT-u naliczonego? Jaka będzie wartość środka trwałego, czy powiększyć wartość o nieodliczony VAT (vat nie był płacony)?
    Jaka jest klasyfikacja budżetowa dla wydatków związanych z budową małego centrum nauki
    Jaki będzie rozdział klasyfikacji budżetowej planowanego przez gminę zadania/przedsięwzięcia: budowa lub adaptacja budynku na tzw. Małe Centrum Nauki Kopernik, tj. kontynuacja projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą SOWA, czyli Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności?
    Fitch: Polskie samorządy na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym
    Fitch umieścił 14 JST w Polsce na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym - przekazała agencja ratingowa. Według ekspertów gminy będą zmuszone do podnoszenia podatków i opłat lokalnych oraz ograniczania wydatków bieżących, aby zrównoważyć ubytek dochodów związany z reformą Polski Ład.
    Korzystanie z samochodu służbowego przez burmistrza
    Korzystanie z samochodu służbowego. Czy, aby móc korzystać z samochodu służbowego do wykonywania zadań służbowych, burmistrz powinien podpisać odrębną umowę, tj. umowę o odpowiedzialności majątkowej za powierzone mienie? Czy taką umowę w imieniu gminy może podpisać z burmistrzem sekretarz, który podpisuje burmistrzowi również urlopy, delegacje? Czy jednak umowa taka jest zbędna, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o samorządzie gminnym wskazujące, że burmistrz gospodaruje mieniem komunalnym? Czy ewentualnie do podpisania takiej umowy sekretarz powinien posiadać stosowne upoważnienie?
    Budżety samorządów z nadwyżką za III kwartał 2021 r.
    Z danych opublikowanych przez Ministerstwo Finansów, wynika, iż nadwyżka w budżetach samorządów za III kwartał 2021 r. wyniosła 23 mld 436 mln zł, przy planowanym deficycie w wysokości 31 mld 67 mln zł.
    Świadczenie ratownicze - dla kogo dodatek do emerytury?
    Świadczenie ratownicze zostało przewidziane w ustawie o ochotniczych strażach pożarnych. Komu ma przysługiwać?
    Senior+ w edycji na 2022 rok
    Program Senior+ w edycji na 2022 rok adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego. Jakie wymagania należy spełnić?
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?