REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieoprotestowane w terminie warunki ogłoszenia można kwestionować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niezgodne z prawem wymagania, które nie zostały w terminie oprotestowane, mogą stanowić podstawę do unieważnienia przetargu.


Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie w przetargu nieograniczonym na dostawę materiałów szewnych wykluczył firmę Tyco Polska z powodu niezłożenia zezwolenia producenta na sprzedaż oferowanego asortymentu. Wykonawca wniósł protest, dowodząc, że w świetle przepisów zamawiający nie miał prawa wymagać od wykonawców takiego dokumentu i zarzucił zamawiającemu naruszenie zasady uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1 i art. 24 ust. 2 pkt 3 prawa zamówień publicznych - Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.). W szczególności wymóg dostarczenia tego zezwolenia naruszał przepisy rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2006 r. nr 87, poz. 605). Żądane przez zamawiającego zezwolenie wykraczało poza katalog dokumentów przewidzianych w tym rozporządzeniu, więc jego brak nie mógł stanowić przyczyny wykluczenia oferenta z przetargu.

Zamawiając, odrzucił protest, wskazując, że dotyczył on w istocie postanowień specyfikacji (w zakresie listy żądanych dokumentów) i został złożony po upływie ustawowych terminów (art. 180 ust. 7 p.z.p.). W przypadku gdy wymagania dotyczące dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w przetargu nie zostały oprotestowane w terminie, zamawiający miał obowiązek wykluczyć z przetargu wszystkich przedsiębiorców, którzy nie byli w stanie złożyć wymaganych dokumentów.

Z takim stanowiskiem nie zgodził się wykonawca i wniósł odwołanie do prezesa UZP. Zespół arbitrów stwierdził, że sporny dokument nie znajduje się na liście dokumentów określonych w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów. Również z ustawy o wyrobach medycznych (Dz.U. z 2004 r. nr 93, poz. 896 ze zm.) wynika, że oferowanie produktów medycznych nie jest uzależnione od posiadania licencji lub koncesji. Z tych powodów wymaganie przez zamawiającego dokumentu, który wykracza poza zakres przewidziany w rozporządzeniu, powoduje konieczność unieważnienia przetargu z powodu wady uniemożliwiającej zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.


Sygn. akt UZP/ZO/0-65-07


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl



OPINIA

Orzeczenie odpowiada na od dawna znany w praktyce zamówień publicznych dylemat, który można nazwać prawomocnością postanowień s.i.w.z. Jeszcze kilka lat temu w orzecznictwie zespołów arbitrów obowiązywała zasada, iż nawet najbardziej kardynalny błąd popełniony przy konstruowaniu ogłoszenia lub s.i.w.z., czy też zamieszczenie karygodnych wymagań względem oferty lub wykonawców, stawały się niepodważalne, jeśli nie zostały w terminie oprotestowane. Obecnie coraz częściej mamy do czynienia z wyrokami, gdzie arbitrzy decydują się unieważniać postępowania, w których ogłoszenie lub s.i.w.z. zawierało niedozwolone wymagania, zwłaszcza tzw. wymagania podmiotowe (względem wykonawców). Taka linia orzecznicza jest wskazana, bo ukróci zapędy zamawiającego do niedozwolonego majstrowania przy dozwolonych zasadach udzielania zamówień publicznych.

Piotr Trębicki
radca prawny z Kancelarii Gessel

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA