REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawinione naruszenie obowiązków zawodowych przez wykonawcę - jak udowodnić?

Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób wykazać zawinione naruszenie obowiązków zawodowych przez wykonawcę? Czy zamawiający powinien dopuścić wykonawcę do postępowania, dopóki brak jest prawomocnego wyroku, który potwierdzałby nieprawidłową realizację innego zamówienia?

Jak już wskazywałem we wcześniejszych moich artykułach, wykonawcę można wykluczyć z postępowania o udzielenie zamówienia, gdy wykonawca ten w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest wstanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych oraz jeżeli zamawiający przewidział taką możliwość wykluczenia wykonawcy w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w zaproszeniu do negocjacji. W praktyce powstaje jednak wątpliwość, za pomocą jakich środków dowodowych, zamawiający winien wykazać nierzetelność wykonawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Po pobieżnej lekturze przesłanek wykluczenia wykonawcy, można dojść do wniosku, że rozstrzygnięcie tego problemu, nie powinno być trudne. Skoro brak rzetelności wykonawcy można wykazać wszystkimi możliwymi dowodami, to powinna wystarczy nawet informacja jaką zamawiający posiada od innego zamawiającego, że dany wykonawca nie zrealizował należycie innego zamówienia. Jednakże należy pamiętać, że brak prawidłowej realizacji zamówienia, jest kwestią ocenną. Przecież wykonawca tym informacjom zawsze może zaprzeczyć i stwierdzić, że owszem nie wykonał należycie danego zamówienia, ale nie ze swojej winy i toczy się sprawa sądowa, w wyniku której zostanie ustalone, z czyjej winy doszło do nieprawidłowej realizacji zamówienia. Co jest zwyczajną praktyką w takich sytuacjach. Trudno przecież, aby wykonawca przyznał się, że ze swojej winy zrealizował nieprawidłowo jakiekolwiek zamówienie, W takich przypadkach powstaje problem, czy zamawiający powinien wykluczyć takiego wykonawcę, czy też dopuścić go do postępowania, dopóki brak jest prawomocnego wyroku, który potwierdzałby nieprawidłową realizację innego zamówienia?

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 19 czerwca 2015 r., sygn. akt: KIO 1220/15 (LEX nr 1808570) stwierdziła, iż: „nie można podzielić argumentacji, iż dowodem naruszenia w sposób zawiniony przez wykonawcę obowiązków zawodowych, w szczególności, w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa może być jedynie wyrok sądowy. Brzmienie przepisu art. 24 ust. 2a p.z.p. przeczy twierdzeniom w tym zakresie określając, że zamawiający może wykazać "za pomocą dowolnych środków dowodowych" okoliczności, o których mowa w tym przepisie.”

REKLAMA

Wynika z powyższego, iż zamawiający w przypadku braku potwierdzenia nieprawidłowej realizacji zamówienia, postaci wyroku, nadal może wykluczyć takiego wykonawcę. Po prostu musi on w uzasadnieniu do tego wykluczenia, przedstawić, dlaczego w oparciu o znane mu fakty dotyczące realizacji przez tego wykonawcę wcześniejszego zamówienia, uważa, że wykonawca nieprawidłowo zrealizował to zamówienie. Co też stanowiło podstawę do jego wykluczenia w tym postępowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA