REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawinione naruszenie obowiązków zawodowych przez wykonawcę - jak udowodnić?

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób wykazać zawinione naruszenie obowiązków zawodowych przez wykonawcę? Czy zamawiający powinien dopuścić wykonawcę do postępowania, dopóki brak jest prawomocnego wyroku, który potwierdzałby nieprawidłową realizację innego zamówienia?

Jak już wskazywałem we wcześniejszych moich artykułach, wykonawcę można wykluczyć z postępowania o udzielenie zamówienia, gdy wykonawca ten w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest wstanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych oraz jeżeli zamawiający przewidział taką możliwość wykluczenia wykonawcy w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w zaproszeniu do negocjacji. W praktyce powstaje jednak wątpliwość, za pomocą jakich środków dowodowych, zamawiający winien wykazać nierzetelność wykonawcy.

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Po pobieżnej lekturze przesłanek wykluczenia wykonawcy, można dojść do wniosku, że rozstrzygnięcie tego problemu, nie powinno być trudne. Skoro brak rzetelności wykonawcy można wykazać wszystkimi możliwymi dowodami, to powinna wystarczy nawet informacja jaką zamawiający posiada od innego zamawiającego, że dany wykonawca nie zrealizował należycie innego zamówienia. Jednakże należy pamiętać, że brak prawidłowej realizacji zamówienia, jest kwestią ocenną. Przecież wykonawca tym informacjom zawsze może zaprzeczyć i stwierdzić, że owszem nie wykonał należycie danego zamówienia, ale nie ze swojej winy i toczy się sprawa sądowa, w wyniku której zostanie ustalone, z czyjej winy doszło do nieprawidłowej realizacji zamówienia. Co jest zwyczajną praktyką w takich sytuacjach. Trudno przecież, aby wykonawca przyznał się, że ze swojej winy zrealizował nieprawidłowo jakiekolwiek zamówienie, W takich przypadkach powstaje problem, czy zamawiający powinien wykluczyć takiego wykonawcę, czy też dopuścić go do postępowania, dopóki brak jest prawomocnego wyroku, który potwierdzałby nieprawidłową realizację innego zamówienia?

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 19 czerwca 2015 r., sygn. akt: KIO 1220/15 (LEX nr 1808570) stwierdziła, iż: „nie można podzielić argumentacji, iż dowodem naruszenia w sposób zawiniony przez wykonawcę obowiązków zawodowych, w szczególności, w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa może być jedynie wyrok sądowy. Brzmienie przepisu art. 24 ust. 2a p.z.p. przeczy twierdzeniom w tym zakresie określając, że zamawiający może wykazać "za pomocą dowolnych środków dowodowych" okoliczności, o których mowa w tym przepisie.”

Wynika z powyższego, iż zamawiający w przypadku braku potwierdzenia nieprawidłowej realizacji zamówienia, postaci wyroku, nadal może wykluczyć takiego wykonawcę. Po prostu musi on w uzasadnieniu do tego wykluczenia, przedstawić, dlaczego w oparciu o znane mu fakty dotyczące realizacji przez tego wykonawcę wcześniejszego zamówienia, uważa, że wykonawca nieprawidłowo zrealizował to zamówienie. Co też stanowiło podstawę do jego wykluczenia w tym postępowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA