REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenie musi być w oryginale

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca złożył oświadczenie w niewłaściwej formie, zamawiający ma obowiązek wezwać go do uzupełniania braku.

ORZECZENIE

REKLAMA

REKLAMA

 

Miasto Płock wykluczyło z przetargu ograniczonego na budowę dróg konsorcjum firm, których liderem była firma Henczke - Budownictwo. Zamawiający zarzucił, że złożone przez konsorcjum oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (złożonego w trybie art. 22 ust. 1 p.z.p.) miało formę kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem, a taka forma jest niewłaściwa.

Konsorcjum złożyło protest i zażądało unieważnienia czynności wykluczenia i zaproszenia go do złożenia oferty. Podkreśliło, że znowelizowany art. 26 ust. 3 p.z.p. nakłada na zamawiających obowiązek wzywania do uzupełniania dokumentów i oświadczeń w przypadku ich braku lub błędów. Zamawiający oddalił protest, więc konsorcjum złożyło odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie. Wskazała, że oświadczenia w trybie art. 22 ust. 1 p.z.p. powinno być złożone w formie oryginalnej, a nie w formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. W formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem mogą być tylko składane dokumenty, o których mowa w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający, a to oświadczenie nie zostało wymienione w rozporządzeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto takie oświadczenie powinno być składane w związku ze składaniem oferty w konkretnym postępowaniu. Nieprawidłowa jest praktyka ustalania wzorów oświadczeń w trybie art. 22 ust. 1 ustawy - potwierdzanych za zgodność z oryginałem i składanych w różnych przetargach.

Izba uznała, że zamawiający miał obowiązek wezwania konsorcjum do uzupełnienia oświadczeń na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. Wynika to z brzmienia znowelizowanego art. 26 ust. 3 p.z.p., w którym wymienia się nie tylko dokumenty, ale również oświadczenia. W ocenie KIO zakres pojęcia oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu zawiera w sobie oświadczenia o spełnianiu warunków. A więc - oświadczenie o spełnianiu warunków - jest jednym z oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 p.z.p. i zamawiający miał obowiązek wezwać wykonawcę do uzupełnienia kwestionowanych oświadczeń.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA


DANIEL LIPNICKI

prawnik z Kancelarii Gessel

Rozróżnienie pomiędzy oświadczeniami i dokumentami składanymi w trybie art. 22 ust.1 a art. 25 ust. 1 prawa zamówień publicznych ma istotne znaczenie. W praktyce wykonawcy często posługują się wzorcem oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, które poświadczane za zgodność z oryginałem wykorzystywane jest wielokrotnie, co jest praktyką błędną. Jednak w razie takiego braku zamawiający, nawet jeżeli błędnie określił formę oświadczenia w ogłoszeniu, nie może od razu wykluczyć danego wykonawcy, lecz ma obowiązek wezwać wykonawcę do przedłożenia oryginału. Wieloletnia walka organizatorów przetargów i ograniczanie możliwości uzupełniania ofert, jest co najmniej zadziwiająca.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA