REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprawdziwe informacje wykluczają wykonawcę z przetargu

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający nie ma obowiązku wzywania wykonawcy do uzupełnienia oświadczeń, jeśli stwierdzi, że złożone przez wykonawcę oświadczenia zawierają informacje nieprawdziwe.

ORZECZENIE

REKLAMA

Centrum Systemów Informatycznych Ochrony Zdrowia w Warszawie wybrało w przetargu na wdrożenie platformy udostępniania on-line przedsiębiorcom Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej - eRZOZ, ofertę konsorcjum firm: Combidata Poland - Prokom Software - Unizeto Technologies. Zamawiający wykluczył jednocześnie konsorcjum firm: ComArch - Zakład Elektronicznej Techniki Obliczeniowej ZETO Kraków - E - STUDIO (dalej konsorcjum ComArch). Decyzje zamawiającego oprotestował Com-Arch. Dowodził, że wbrew stanowisku zamawiającego nie złożył nieprawdziwych informacji, mających wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Wnosił też o odrzucenie oferty konsorcjum Combidata.

Oddalenie protestu

Zamawiający oddalił protest. Wykrył, że konsorcjum ComArch podało nieprawdziwe informacje o realizacji dwóch projektów LMS dla Ministerstwa Nauki i Informatyzacji oraz Narodowego Banku Polskiego.

Konsorcjum ComArch wniosło odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie. Uznała że wykluczenie Konsorcjum ComArch na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 p.z.p. było zasadne. Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 2 p.z.p. z postępowania wyklucza się wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje, mające wpływ na wynik postępowania.

Podstawa wykluczenia

REKLAMA

Według arbitrów wykrycie przez zamawiającego nieprawdziwej informacji może wynikać z różnych źródeł, w tym pozyskanych w wyniku samodzielnie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego lub np. od innych wykonawców, na skutek złożonych protestów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Izba uznała, że złożenie przez wykonawcę oświadczeń zawierających nieprawdziwe informacje nie powoduje dla zamawiającego obowiązku wzywania go do uzupełnienia oświadczeń. Konsorcjum ComArch złożyło wykaz obejmujący wykonanie m.in. dwóch projektów, zgodnie z wymogiem zamawiającego na rzecz Ministerstwa Nauki i Informatyzacji oraz Narodowego Banku Polskiego.

Zamawiający podjął postępowanie sprawdzające, w wyniku którego ustalił, że Konsorcjum ComArch złożyło nieprawdziwe informacje w oświadczeniu załączonym do oferty, co stanowi podstawę wykluczenia.

Sygn. akt KIO/UZP 60/08

Ewa Grączewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

 

 


Dominik Wojcieszek

prawnik w Kancelarii Prawnej Jerzy T. Pieróg

Fakt złożenia nieprawdziwych informacji można ustalić opierając się na innych źródłach niż dokumenty załączone do oferty. Nie można przecież zakładać, że wykonawca, podając nieprawdziwe informacje, równocześnie złoży dokumenty, które potwierdzą nieprawdziwość tych informacji. Złożenie fałszywego oświadczenia jest uchybieniem, którego nie da się już naprawić w toku postępowania. Wykonawca nie może fałszywych informacji zastąpić prawdziwymi, dlatego bezcelowe byłoby wzywanie go do uzupełniania dokumentów w tym zakresie.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA