REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modyfikacja treści specyfikacji warunków zamówienia

Dariusz Jagiełło

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządowe niejednokrotnie mają wątpliwości, czy możliwe jest dokonanie modyfikacji treści s.i.w.z. w zakresie publikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych. Chodzi tu generalnie o zmianę terminu wykonania zamówienia lub o przesunięcie terminu składania ofert.

Zgodnie z prawem zamówień publicznych w szczególnie uzasadnionych przypadkach zamawiający może w każdym czasie przed upływem terminu składania ofert zmodyfikować treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Dokonaną w ten sposób modyfikację zamawiający przekazuje niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym przekazano specyfikację istotnych warunków zamówienia, a jeżeli specyfikacja jest udostępniana na stronie internetowej, zamieszcza także na tej stronie. W związku z tym zamawiający może zmienić s.i.w.z. w każdym momencie z uwzględnieniem warunku - przed upływem terminu składania ofert. Nie liczy się forma modyfikacji, lecz dokonane zmiany.

REKLAMA

REKLAMA

Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a zamawiający jest obowiązany niezwłocznie udzielić wyjaśnień, chyba że prośba o wyjaśnienie treści specyfikacji wpłynęła do zamawiającego na mniej niż sześć dni przed terminem składania ofert, a w przypadku przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia - na mniej niż cztery dni przed terminem składania ofert.

Zakaz modyfikacji

Modyfikacja treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie może dotyczyć warunków podmiotowych, a zatem nie wolno zmieniać kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania. W praktyce dokonanie jakiejkolwiek zmiany tych elementów s.i.w.z. doprowadzi do unieważnienia postępowania.

W chwili obecnej wadliwe sformułowanie kryteriów oceny ofert czy warunków udziału w postępowaniu powoduje unieważnienie postępowania oraz konieczność rozpoczynania procedury od nowa.

REKLAMA

Skrócenie terminu

Czy zamawiający może skrócić termin składania ofert podany w ogłoszeniu oraz s.i.w.z., nie naruszając minimalnych terminów składania ofert dla konkretnego trybu zamówienia? W orzecznictwie zespołu arbitrów przeważa pogląd, że takie zachowanie jest niedopuszczalne. Skrócenie terminu składania ofert nie jest modyfikacją s.i.w.z, a naruszeniem zasadniczego elementu postępowania, mającego wpływ na zachowanie się potencjalnych oferentów (np. wykonawca wykupił s.i.w.z., zakładając, że zdąży przygotować ofertę w terminie wskazanym w ogłoszeniu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyżej progów

Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich stoi na stanowisku, iż wszystkie modyfikacje powinny być do nich przesyłane w celu publikacji sprostowań. Jedną przecież z podstawowych zasad zawartych w Dyrektywie 2004/18/WE jest przejrzystość, o której mowa w art. 2, zgodnie z którym instytucje zamawiające zapewniają równe i niedyskryminacyjne traktowanie wykonawców oraz działają w sposób przejrzysty.

Z zasady tej komisja wywodzi obowiązek informowania potencjalnych wykonawców o zmianach warunków udzielania zamówienia publicznego w trakcie trwania procedur udzielania zamówienia publicznego. W postępowaniach o wartości powyżej progów unijnych wymagane jest sprostowanie opublikowanego ogłoszenia o zamówieniu, jeżeli zamawiający dokonuje zmiany warunków w nim podanych.

Prawo zamówień publicznych nie nakłada na zamawiającego takiego obowiązku w sposób jednoznaczny, ale mając na względzie realizację zasad traktatowych wyrażonych w dyrektywie, a także respektowanie zasad równego traktowania i uczciwej konkurencji wyrażonych w art. 7 ust. 1 ustawy, należy uznać, iż zamawiający powinien przekazać do publikacji sprostowanie ogłoszenia o zamówieniu w przypadku zmian podanych w nim warunków (np. zmiany terminu wykonania).

Zamawiający przedłuża termin składania ofert, jeżeli w wyniku modyfikacji treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia niezbędny jest dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w ofertach, z tym że jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 prawa zamówień publicznych, termin na wprowadzenie tych zmian wynosi co najmniej siedem dni.

Należy pamiętać, że przedłużając termin składania ofert, należy przedłużyć również inne terminy wskazane w s.i.w.z., np. termin na wniesienie wadium.

W wyroku z dnia 20 lipca 2006 r. (sygn. UZP/ZO/0-2082/06) zespół arbitrów orzekł, że zamawiający ma obowiązek przedłużyć termin składania ofert, jeżeli w wyniku modyfikacji s.i.w.z. wykonawcy potrzebują dodatkowego czasu na naniesienie w ofertach zmian.

Gdy zamawiający dokona modyfikacji treści s.i.w.z. nie przedłużając terminu składania ofert, wykonawcy, którzy wystąpili pisemnie o przekazanie s.i.w.z. - i ją otrzymali - a dostaną informację w sprawie modyfikacji po upływie terminu składania ofert, zostaną pozbawieni możliwości złożenia oferty odpowiadającej zmodyfikowanej treści s.i.w.z.

W takim wypadku konieczne jest unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 7 oraz 146 ust. 1 pkt. 6 prawa zamówień publicznych.

 

Brak sankcji

W prawie zamówień publicznych brak jest sankcji za naruszenie zasad dotyczących modyfikacji s.i.w.z. Czy postąpienie wbrew tej zasadzie stanowić będzie o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego?

Jeżeli wbrew art. 38 ust. 5 prawa zamówień publicznych zamawiający dokonuje w toku postępowania zmian, naruszając wskazaną normę, jest to podstawą do wniesienia środków ochrony prawnej, tj. protestu, a następnie odwołania. Gdy zamawiający uzna rację protestującego, to zgodnie z art. 183 ust. 5 prawa zamówień publicznych powtarza oprotestowaną czynność lub dokonuje czynności bezprawnie zaniechanej. Jak wynika z orzeczeń Krajowej Izby Oodwołaczej oraz art. 191 ust. 2 prawa zamówień publicznych, rozpatrując wniesione odwołanie od oddaleń i protestów, może ona:

• nakazać wykonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego;

• nakazać unieważnienie czynności zamawiającego;

• unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.

Zatem uwzględnienie protestu lub odwołanie powoduje cofnięcie postępowania przetargowego do stanu poprzedzającego wykonanie zakwestionowanej przez wykonawcę czynności zamawiającego.

Środek odwoławczy ma zatem niweczyć wadliwą czynność wykonaną przez zamawiającego. W przypadku uwzględnienia odwołania KIO może nakazać unieważnienie tej czynności.

W pierwszej kolejności KIO ma unieważnić wadliwą czynność zamawiającego, tj. zniweczyć skutki dokonanej zmiany dokumentu s.i.w.z., a gdy to jest możliwe, kontynuować postępowanie.

Jeśli na skutek zmiany s.i.w.z. niemożliwe jest zawarcie ważnej umowy, to w następstwie unieważnienia tej czynności zamawiającego skutek ten upada, co eliminuje podstawę unieważnienia przetargu.

OGRANICZENIA DLA ZMIAN

Możliwość modyfikacji s.i.w.z. jest ograniczona do:

• okoliczności - możliwa jest w szczególnie uzasadnionych wypadkach,

• czasu - dokonać można jej tylko przed upływem terminu na składanie ofert,

• zakresu modyfikacji - nie wszystkie elementy s.i.w.z. są możliwe do zmodyfikowania.

DARIUSZ JAGIEŁŁO

prawnik w Kancelarii Radcy Prawnego Bartłomiej Jan Naróg

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA