REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modyfikacja treści specyfikacji warunków zamówienia

Dariusz Jagiełło

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządowe niejednokrotnie mają wątpliwości, czy możliwe jest dokonanie modyfikacji treści s.i.w.z. w zakresie publikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych. Chodzi tu generalnie o zmianę terminu wykonania zamówienia lub o przesunięcie terminu składania ofert.

REKLAMA

Zgodnie z prawem zamówień publicznych w szczególnie uzasadnionych przypadkach zamawiający może w każdym czasie przed upływem terminu składania ofert zmodyfikować treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Dokonaną w ten sposób modyfikację zamawiający przekazuje niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym przekazano specyfikację istotnych warunków zamówienia, a jeżeli specyfikacja jest udostępniana na stronie internetowej, zamieszcza także na tej stronie. W związku z tym zamawiający może zmienić s.i.w.z. w każdym momencie z uwzględnieniem warunku - przed upływem terminu składania ofert. Nie liczy się forma modyfikacji, lecz dokonane zmiany.

REKLAMA

Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a zamawiający jest obowiązany niezwłocznie udzielić wyjaśnień, chyba że prośba o wyjaśnienie treści specyfikacji wpłynęła do zamawiającego na mniej niż sześć dni przed terminem składania ofert, a w przypadku przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia - na mniej niż cztery dni przed terminem składania ofert.

Zakaz modyfikacji

Modyfikacja treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie może dotyczyć warunków podmiotowych, a zatem nie wolno zmieniać kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania. W praktyce dokonanie jakiejkolwiek zmiany tych elementów s.i.w.z. doprowadzi do unieważnienia postępowania.

W chwili obecnej wadliwe sformułowanie kryteriów oceny ofert czy warunków udziału w postępowaniu powoduje unieważnienie postępowania oraz konieczność rozpoczynania procedury od nowa.

Skrócenie terminu

Czy zamawiający może skrócić termin składania ofert podany w ogłoszeniu oraz s.i.w.z., nie naruszając minimalnych terminów składania ofert dla konkretnego trybu zamówienia? W orzecznictwie zespołu arbitrów przeważa pogląd, że takie zachowanie jest niedopuszczalne. Skrócenie terminu składania ofert nie jest modyfikacją s.i.w.z, a naruszeniem zasadniczego elementu postępowania, mającego wpływ na zachowanie się potencjalnych oferentów (np. wykonawca wykupił s.i.w.z., zakładając, że zdąży przygotować ofertę w terminie wskazanym w ogłoszeniu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyżej progów

Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich stoi na stanowisku, iż wszystkie modyfikacje powinny być do nich przesyłane w celu publikacji sprostowań. Jedną przecież z podstawowych zasad zawartych w Dyrektywie 2004/18/WE jest przejrzystość, o której mowa w art. 2, zgodnie z którym instytucje zamawiające zapewniają równe i niedyskryminacyjne traktowanie wykonawców oraz działają w sposób przejrzysty.

Z zasady tej komisja wywodzi obowiązek informowania potencjalnych wykonawców o zmianach warunków udzielania zamówienia publicznego w trakcie trwania procedur udzielania zamówienia publicznego. W postępowaniach o wartości powyżej progów unijnych wymagane jest sprostowanie opublikowanego ogłoszenia o zamówieniu, jeżeli zamawiający dokonuje zmiany warunków w nim podanych.

Prawo zamówień publicznych nie nakłada na zamawiającego takiego obowiązku w sposób jednoznaczny, ale mając na względzie realizację zasad traktatowych wyrażonych w dyrektywie, a także respektowanie zasad równego traktowania i uczciwej konkurencji wyrażonych w art. 7 ust. 1 ustawy, należy uznać, iż zamawiający powinien przekazać do publikacji sprostowanie ogłoszenia o zamówieniu w przypadku zmian podanych w nim warunków (np. zmiany terminu wykonania).

Zamawiający przedłuża termin składania ofert, jeżeli w wyniku modyfikacji treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia niezbędny jest dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w ofertach, z tym że jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 prawa zamówień publicznych, termin na wprowadzenie tych zmian wynosi co najmniej siedem dni.

Należy pamiętać, że przedłużając termin składania ofert, należy przedłużyć również inne terminy wskazane w s.i.w.z., np. termin na wniesienie wadium.

W wyroku z dnia 20 lipca 2006 r. (sygn. UZP/ZO/0-2082/06) zespół arbitrów orzekł, że zamawiający ma obowiązek przedłużyć termin składania ofert, jeżeli w wyniku modyfikacji s.i.w.z. wykonawcy potrzebują dodatkowego czasu na naniesienie w ofertach zmian.

Gdy zamawiający dokona modyfikacji treści s.i.w.z. nie przedłużając terminu składania ofert, wykonawcy, którzy wystąpili pisemnie o przekazanie s.i.w.z. - i ją otrzymali - a dostaną informację w sprawie modyfikacji po upływie terminu składania ofert, zostaną pozbawieni możliwości złożenia oferty odpowiadającej zmodyfikowanej treści s.i.w.z.

W takim wypadku konieczne jest unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 7 oraz 146 ust. 1 pkt. 6 prawa zamówień publicznych.

 

Brak sankcji

W prawie zamówień publicznych brak jest sankcji za naruszenie zasad dotyczących modyfikacji s.i.w.z. Czy postąpienie wbrew tej zasadzie stanowić będzie o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego?

Jeżeli wbrew art. 38 ust. 5 prawa zamówień publicznych zamawiający dokonuje w toku postępowania zmian, naruszając wskazaną normę, jest to podstawą do wniesienia środków ochrony prawnej, tj. protestu, a następnie odwołania. Gdy zamawiający uzna rację protestującego, to zgodnie z art. 183 ust. 5 prawa zamówień publicznych powtarza oprotestowaną czynność lub dokonuje czynności bezprawnie zaniechanej. Jak wynika z orzeczeń Krajowej Izby Oodwołaczej oraz art. 191 ust. 2 prawa zamówień publicznych, rozpatrując wniesione odwołanie od oddaleń i protestów, może ona:

• nakazać wykonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego;

• nakazać unieważnienie czynności zamawiającego;

• unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.

Zatem uwzględnienie protestu lub odwołanie powoduje cofnięcie postępowania przetargowego do stanu poprzedzającego wykonanie zakwestionowanej przez wykonawcę czynności zamawiającego.

Środek odwoławczy ma zatem niweczyć wadliwą czynność wykonaną przez zamawiającego. W przypadku uwzględnienia odwołania KIO może nakazać unieważnienie tej czynności.

W pierwszej kolejności KIO ma unieważnić wadliwą czynność zamawiającego, tj. zniweczyć skutki dokonanej zmiany dokumentu s.i.w.z., a gdy to jest możliwe, kontynuować postępowanie.

Jeśli na skutek zmiany s.i.w.z. niemożliwe jest zawarcie ważnej umowy, to w następstwie unieważnienia tej czynności zamawiającego skutek ten upada, co eliminuje podstawę unieważnienia przetargu.

OGRANICZENIA DLA ZMIAN

Możliwość modyfikacji s.i.w.z. jest ograniczona do:

• okoliczności - możliwa jest w szczególnie uzasadnionych wypadkach,

• czasu - dokonać można jej tylko przed upływem terminu na składanie ofert,

• zakresu modyfikacji - nie wszystkie elementy s.i.w.z. są możliwe do zmodyfikowania.

DARIUSZ JAGIEŁŁO

prawnik w Kancelarii Radcy Prawnego Bartłomiej Jan Naróg

gp@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA