Tajemnica przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych
REKLAMA
REKLAMA
Wyjątek od zasady jawności wprowadza art. 8 ust. 3 ustawy z 9 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Przepis ten stanowi, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia jest, aby wykonawca – nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – zastrzegł, że informacje te nie mogą być udostępniane – przy czym wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust. 4 upzp. Podczas otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach. Informacje te nie mogą być objęte zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa.
Zastrzeżenie tajemnicy jest wyjątkiem od zasady
Zasada jawności determinuje przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez:
● publiczne, jawne ogłoszenie o zamówieniu
● otwarcie ofert
● jawność oświadczeń składanych w czasie postępowania
● jawność umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Ograniczenie dostępu do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia może zachodzić wyłącznie w przypadkach określonych ustawą. W zakresie tajemnicy przedsiębiorstwa ważną podstawą prawną jest ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przepisy art. 11 ust. 4 tej ustawy stanowią, że przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa, lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli spełnia jednocześnie trzy przesłanki:
● ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiada wartość gospodarczą
● nie została ujawniona do wiadomości publicznej
● podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.
Przyjmuje się, że informacja ma charakter technologiczny, gdy dotyczy sposobów wytwarzania (np. formuł chemicznych, wzorów i metod działania). Za informację organizacyjną przyjmuje się całokształt doświadczeń i wiadomości przydatnych do prowadzenia przedsiębiorstw. Powołany przepis zawiera zwrot „inne informacje posiadające wartość gospodarczą”. Zwrot ten sprawia, że katalog informacji mogących zostać uznanymi za tajemnicę przedsiębiorstwa ma charakter otwarty. Przez tajemnicę handlową można rozumieć informacje obejmujące wykaz umów handlowych, informacje o majątku firmy, bazę danych klientów, wskazanie źródeł pozyskiwania surowców i towarów itp. Jest to zbiór informacji związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, niezwiązanych bezpośrednio z cyklem produkcyjnym.
Więcej w czasopiśmie Rachunkowość Budżetowa: Tajemnica przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych
REKLAMA
REKLAMA