REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o podwykonawstwo w prawie zamówień publicznych

Sara Radzicka
Umowa o podwykonawstwo, prawo zamówień publicznych./ Fot. Fotolia
Umowa o podwykonawstwo, prawo zamówień publicznych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o podwykonawstwo została uregulowana w nowelizacji Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 24 grudnia 2013 roku. Wprowadzone modyfikacje dotyczą szczególnie podwykonawców i zamawiających oraz ,co za tym idzie, zawieranych umów.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja jest wynikiem konieczności przyjęcia pewnych uregulowań związanych zwłaszcza z prawidłowym wykonywaniem zamówień publicznych i wkładu podwykonawców w ich realizację. 

Umowa o podwykonawstwo

REKLAMA

Zgodnie z nowelizacją wprowadzającą definicję umowy o podwykonawstwo w prawie zamówień publicznych, przez taką umowę należy rozumieć: „umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawartą między wybranym przez zamawiającego wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Społeczne Zamówienia Publiczne

Wadium w przypadku składania ofert częściowych

Termin zapłaty

Istotne zmiany zaszły w kwestii terminu zapłaty wynagrodzenia należącego się podwykonawcy (dalszemu podwykonawcy). Termin zapłaty który został przewidziany w umowie nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia wykonawcy, podwykonawcy, dalszemu podwykonawcy faktury/rachunku, który jest potwierdzeniem wykonania przez podwykonawcę(dalszego podwykonawcę) zleconej roboty budowlanej czy usługi.

W momencie w którym podwykonawca otrzyma zapłatę wynagrodzenia, wykonawcy zostaną zapłacone wszelkie należności.

Zarówno wykonawca, podwykonawca jak i dalszy podwykonawca zamierzający zawrzeć umowę o podwykonawstwo w związku z wykonaniem robót budowlanych jest zobowiązany do przedłożenia projektu tej umowy zamawiającemu. Dodatkowo podwykonawca (dalszy podwykonawca) musi przedłożyć również zgodę wykonawcy na zawarcie wyżej wymienionej umowy. Ponadto: „Wykonawca, podwykonawca lub dalszy podwykonawca zamówienia na roboty budowlane przedkłada zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia.”

Zamawiający przy tym ma prawo do zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń co do umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane jeżeli:

1) nie spełnia ona  wymagań określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia;

2) gdy przewiduje termin zapłaty wynagrodzenia dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia wykonawcy, podwykonawcy, dalszemu podwykonawcy faktury/rachunku.

Cena w ofertach przetargowych

Nieprawidłowości dotyczące wadiów oraz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Ochrona zamawiającego

W ramach ochrony zamawiającego, w  specyfice warunków zamówienia, jest on upoważniony do uwzględnienia w niej zastrzeżenia mówiącego o tym ze wykonawca ma obowiązek wykonania  kluczowych części zamówienia osobiście. Oprócz tego może żądać wskazania, która część zamówienia będzie zrealizowana przez podwykonawcę.

Z wprowadzonych zmian wynika też obowiązek wykonawcy, podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy przy zamówieniu na roboty budowlane , przedłożenia zamawiającemu kopii zawartej umowy o podwykonawstwo, której zgodność jest poświadczona z oryginałem, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, jeżeli przedmiotem tej umowy są dostawy lub usługi. Wyłączeniu podlegają  umowy o podwykonawstwo o wartości mniejszej niż 0,5% wartości umowy dotyczącej zamówienia publicznego (nie dotyczy umów o podwykonawstwo o wartości większej niż 50 000 zł.), a także umów o podwykonawstwo:których przedmiot został wskazany przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jako nie podlegający niniejszemu obowiązkowi”. Zamawiającemu zostało przyznane prawo określenia niższej wartości od której wykonawca, podwykonawca i dalszy podwykonawca będą musieli przedłożyć umowę o podwykonawstwo. Jeżeli zamawiający stwierdzi, że w takiej umowie ustanowiony termin zapłaty wynagrodzenia jest dłuższy, niż przewidziany w ustawie termin 30 dni, wówczas ma prawo do wystąpienia o zapłatę kary umownej jeżeli wykonawca pozytywnie nie ustosunkuje się do jego wezwania o zmianę umowy.

Opisane powyżej zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, mają służyć przede wszystkim uregulowaniu sytuacji pomiotów biorących udział w wykonaniu zamówienia publicznego, a nie mających statusu wykonawcy, czyli głównie małych i średnich przedsiębiorstw, zapewnieniu odpowiedniej jakości realizacji zamówień publicznych jak i bezpieczeństwa ich prawidłowego wykonania.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA