Umowa o podwykonawstwo w prawie zamówień publicznych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowelizacja jest wynikiem konieczności przyjęcia pewnych uregulowań związanych zwłaszcza z prawidłowym wykonywaniem zamówień publicznych i wkładu podwykonawców w ich realizację.
Umowa o podwykonawstwo
Zgodnie z nowelizacją wprowadzającą definicję umowy o podwykonawstwo w prawie zamówień publicznych, przez taką umowę należy rozumieć: „umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawartą między wybranym przez zamawiającego wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami”.
Społeczne Zamówienia Publiczne
Wadium w przypadku składania ofert częściowych
Termin zapłaty
Istotne zmiany zaszły w kwestii terminu zapłaty wynagrodzenia należącego się podwykonawcy (dalszemu podwykonawcy). Termin zapłaty który został przewidziany w umowie nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia wykonawcy, podwykonawcy, dalszemu podwykonawcy faktury/rachunku, który jest potwierdzeniem wykonania przez podwykonawcę(dalszego podwykonawcę) zleconej roboty budowlanej czy usługi.
W momencie w którym podwykonawca otrzyma zapłatę wynagrodzenia, wykonawcy zostaną zapłacone wszelkie należności.
Zarówno wykonawca, podwykonawca jak i dalszy podwykonawca zamierzający zawrzeć umowę o podwykonawstwo w związku z wykonaniem robót budowlanych jest zobowiązany do przedłożenia projektu tej umowy zamawiającemu. Dodatkowo podwykonawca (dalszy podwykonawca) musi przedłożyć również zgodę wykonawcy na zawarcie wyżej wymienionej umowy. Ponadto: „Wykonawca, podwykonawca lub dalszy podwykonawca zamówienia na roboty budowlane przedkłada zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia.”
Zamawiający przy tym ma prawo do zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń co do umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane jeżeli:
1) nie spełnia ona wymagań określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
2) gdy przewiduje termin zapłaty wynagrodzenia dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia wykonawcy, podwykonawcy, dalszemu podwykonawcy faktury/rachunku.
Nieprawidłowości dotyczące wadiów oraz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
Ochrona zamawiającego
REKLAMA
W ramach ochrony zamawiającego, w specyfice warunków zamówienia, jest on upoważniony do uwzględnienia w niej zastrzeżenia mówiącego o tym ze wykonawca ma obowiązek wykonania kluczowych części zamówienia osobiście. Oprócz tego może żądać wskazania, która część zamówienia będzie zrealizowana przez podwykonawcę.
Z wprowadzonych zmian wynika też obowiązek wykonawcy, podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy przy zamówieniu na roboty budowlane , przedłożenia zamawiającemu kopii zawartej umowy o podwykonawstwo, której zgodność jest poświadczona z oryginałem, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, jeżeli przedmiotem tej umowy są dostawy lub usługi. Wyłączeniu podlegają umowy o podwykonawstwo o wartości mniejszej niż 0,5% wartości umowy dotyczącej zamówienia publicznego (nie dotyczy umów o podwykonawstwo o wartości większej niż 50 000 zł.), a także umów o podwykonawstwo: „których przedmiot został wskazany przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jako nie podlegający niniejszemu obowiązkowi”. Zamawiającemu zostało przyznane prawo określenia niższej wartości od której wykonawca, podwykonawca i dalszy podwykonawca będą musieli przedłożyć umowę o podwykonawstwo. Jeżeli zamawiający stwierdzi, że w takiej umowie ustanowiony termin zapłaty wynagrodzenia jest dłuższy, niż przewidziany w ustawie termin 30 dni, wówczas ma prawo do wystąpienia o zapłatę kary umownej jeżeli wykonawca pozytywnie nie ustosunkuje się do jego wezwania o zmianę umowy.
Opisane powyżej zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, mają służyć przede wszystkim uregulowaniu sytuacji pomiotów biorących udział w wykonaniu zamówienia publicznego, a nie mających statusu wykonawcy, czyli głównie małych i średnich przedsiębiorstw, zapewnieniu odpowiedniej jakości realizacji zamówień publicznych jak i bezpieczeństwa ich prawidłowego wykonania.
REKLAMA
REKLAMA