REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak pełnomocnictwa w chwili podpisania oferty

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówienia publiczne, pełnomocnictwo/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówienia publiczne, pełnomocnictwo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oferta w postępowaniu o zamówienie publiczne winna być podpisana przez osobę lub osoby, posiadające do tego stosowne umocowanie. Co w sytuacji, gdy pełnomocnik nie był umocowany przez wykonawcę w chwili podpisania przez niego oferty?

REKLAMA

Co do zasady wykonawcy, którzy wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia, mogą ustanowić pełnomocnika, do reprezentowania ich w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wynika to wprost z art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych  (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.). Pełnomocnik winien legitymować się pełnomocnictwem, z którego wynikałoby, iż może reprezentować tych wykonawców w tym postępowaniu. Powstaje jednak problem, co w sytuacji, gdy pełnomocnik tych wykonawców, podpisał ofertę, ale nie przedłożył pełnomocnictwa, z którego wynikałoby, iż został umocowany do reprezentacji tych wykonawców.

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 20 marca 2015 r., sygn. akt: KIO 438/15 (LEX nr 1677959) wskazała, iż: „oczywistą jest ogólna zasada, że oferta  w postępowaniu o zamówienie publiczne winna być podpisana przez osobę lub osoby, posiadające do tego stosowne umocowanie. Do złożenia oferty niezbędne jest posiadanie przez osoby składające w imieniu wykonawcy oświadczenie  woli w przedmiocie udziału w postępowaniu, a także w przedmiocie zaoferowania wykonania przedmiotu zamówienia stosownego umocowania w dacie składania ofert. W przeciwnym bowiem wypadku nie będziemy mieli do czynienia ze złożeniem oferty. Nie bez powodu przy tym ustawodawca stawia w systemie zamówień publicznych bardzo kategoryczny wymóg złożenia oferty w nieprzekraczalnym terminie składania ofert. Konsekwencją powyższego jest konieczność posiadania takiego umocowania w dacie składania ofert.”

Zobacz również: Na jaki okres należy złożyć wadium?

Wynika z powyższego, iż pełnomocnik w/w wykonawców winien legitymować się pełnomocnictwem, z którego wynikałoby, że może reprezentować tych wykonawców w momencie podpisania oferty. Czyli jeżeli dla przykładu oferta  została podpisana przez pełnomocnika w dniu 1 stycznia 2015 r., to z dokumentu pełnomocnictwa również winno wynikać, iż pełnomocnik został umocowany nie później niż w dniu 1 stycznia 2015 r.

W przypadku gdy pełnomocnik nie załączył do podpisanej przez niego oferty pełnomocnictwa, to zamawiający wezwie takiego pełnomocnika do uzupełnienia braków oferty, poprzez przedłożenie pełnomocnictwa. Częstym błędem tych pełnomocników jest przesyłanie zamawiającemu pełnomocnictwa z datą późniejszą niż dzień podpisania oferty. Wystarczy jak wykonawcy umocują pełnomocnika, ale nie wręczą mu pełnomocnictwa. W związku z czym na skutek wezwania pełnomocnika przez zamawiającego do przedłożenia tego pełnomocnictwa, pełnomocnik ten zwróci się do wykonawców, aby podpisali mu dokumentu pełnomocnictwa, aby mógł gdyż musi uzupełnić braki formalne oferty. Przez przeoczenie często wykonawcy wystawiają pełnomocnictwo, w dniu jego podpisu. Czyli w dacie późniejszej niż podpisana oferta . Takie pełnomocnictwo, nie będzie poczytane przez zamawiającego za uzupełnienie braków formalnych, gdyż wynika z niego wyłącznie, iż pełnomocnik jest umocowany przez wykonawców, na etapie uzupełniania braków formalnych, ale nie był umocowany w dniu podpisania oferty. Czyli oferta nie została podpisana przez właściwe osoby. W związku z czym zamawiający odrzuci ofertę wykonawców z przyczyn formalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA