reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Strony umowy > Uzupełnienie oferty po upływie terminu na jej złożenie

Uzupełnienie oferty po upływie terminu na jej złożenie

Czy wykonawca może uzupełnić swoją ofertę, po upływie terminu do składania ofert? Jak powinien w takiej sytuacji postąpić zamawiający?

Wykonawca w swojej ofercie winien szczegółowo określić czego ona dotyczy, tak aby jej treść odpowiadała treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Na podstawie art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych  (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.) wykonawca może, przed upływem terminu do składania ofert, zmienić swoją ofertę, również poprzez jej uzupełnienie. Jednakże zdarza się, że wykonawca przez swoją nieuwagę nie uzupełni określonej pozycji w formularzu ofertowym i dostrzeże ten brak, już po upływie terminu do składania ofert. Powstaje zatem wątpliwość, czy po upływie terminu do składania ofert, wykonawca może jeszcze zmienić swoją ofertę poprzez jej uzupełnienie, czy też nie.

Zobacz również: Brak pełnomocnictwa w chwili podpisania oferty

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 2 grudnia 2014 r., sygn. akt: KIO 2410/14 (LEX nr 1638735) stwierdziła, iż: „niedopuszczalna jest zmiana treści oferty poprzez jej uzupełnianie o wskazywanie kolejnych produktów, czy też oferowanie świadczenia dostawy niezaoferowanych pierwotnie urządzeń. Stwierdzenie takich braków przez zamawiającego powinno stanowić dla niego podstawę do odrzucenia oferty, nie zaś do wzywania wykonawcy do złożenia dokumentów lub oświadczeń uzupełnionych o stwierdzone braki w ich treści, czy też wskazujące na inny niż w ofercie asortyment.”

Wynika z powyższego, iż wykonawca nie może uzupełnić swojej oferty po upływie terminu do jej złożenia. W takiej sytuacji zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy winien ofertę wykonawcy odrzucić. Na podstawie tego przepisu zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Oferta wykonawcy zawiera braki w swojej treści, gdyż jej treść nie odpowiadała treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Zatem jest sprzeczna z tą specyfikacją. W związku z czym zamawiający winien taką ofertę odrzucić.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

reklama

Czytaj także

Ekspert:

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Autor:

Adwokat

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Kadry i płace 2020

reklama

Ostatnio na forum

reklama

URLOPY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

dr Dominik Lubasz

Radca prawny i wspólnik zarządzający w Lubasz i Wspólnicy – Kancelarii Radców Prawnych sp.k.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama