REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaciągnąć zobowiązanie na poczet zamówienia bez zatwierdzonego planu finansowego

Justyna Andała-Sępkowska
Dotacje, samorząd, pieniądze/ Fot. Fotolia
Dotacje, samorząd, pieniądze/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy jednostka budżetowa może zaciągnąć jednorazowe zobowiązanie na kolejny rok na poczet zamówienia publicznego bez zatwierdzonego planu finansowego na ten rok?

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową. Zostały nam przekazane w trwały zarząd parki wraz z ogrodzeniami. Właściciel posesji (osoba fizyczna) sąsiadującej z jednym z parków zwrócił się do nas z prośbą o przeprowadzenie remontu zabytkowego ogrodzenia. Nasza jednostka w planie fi­nansowym na 2014 r. nie ma wystarczających środków na przeprowadzenie takiego remontu. Wnioskujący za­proponował sfinansowanie w tym roku całości inwestycji (zadanie zostało skosztorysowane na kwotę 53 441 zł). W zamian za to w przyszłym roku nasza jednostka mia­łaby zwrócić tej osobie 50% poniesionych wydatków. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Czy należałoby pod­pisać jakieś porozumienie (umowę o zamówienie) w celu wydatkowania w 2015 r. tej kwoty z budżetu jednostki? Czy jest to zgodne z Prawem zamówień publicznych oraz z ustawą o finansach publicznych (brak zatwierdzonego planu finansowego na 2015 r.)?

Zobacz również: Finanse publiczne w 2016 r. - zmiany

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

Nie, takie zaciągnięcie zobowiązania nosiłoby znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opisana sytuacja nie dotyczy bezpośrednio regulacji wynikających z ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), ponieważ na mocy znowelizowanego od 16 kwietnia 2014 r. art. 4 pkt 8 upzp próg jej stosowania wzrósł z 14 000 do 30 000 euro.

Przeliczenie wartości 30 000 euro na walutę pol­ską następuje na podstawie kursu wskazanego w roz­porządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych, który obecnie wynosi 4,2249. Biorąc powyższe pod uwagę, próg stosowania upzp to 126 747,00 zł netto.

Jednostki budżetowe, jako jednostki wydatkujące finanse publiczne, są jednak objęte innymi regulacjami prawnymi dotyczącymi zaciągania przez nie zobowią­zań finansowych. Mają obowiązek stosowania szczegól­nych zasad w zakresie rachunkowości, które wynikają z ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Problemem opisanym w pytaniu jest zaciągnięcie przez jednostkę budżetową zobowiązania pieniężnego, jedno­razowego, na kolejny rok, bez zatwierdzonego planu.

Zasadą jest, że w odniesieniu do zobowiązań zacią­ganych w związku z wykonywaniem budżetu albo planu finansowego, w ramach danego roku budżetowego, do­puszczalną wysokość zobowiązań określa plan wydat­ków budżetowych. Natomiast w odniesieniu do zobowią­zań zaciąganych na okres wykraczający poza dany rok budżetowy możliwe jest zawieranie umów wieloletnich na podstawie wieloletniej prognozy finansowej lub w ra­mach upoważnienia do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewniania ciągłości dzia­łania jednostki, i z których płatności wykraczają poza rok budżetowy. W praktyce polega to na tym, że jednostka zaciąga zobowiązanie w danym roku, obciążając jedno­cześnie budżet, plan finansowy roku następnego lub lat kolejnych.

Jednak sytuacja taka nie ma miejsca w okolicznoś­ciach opisanych w pytaniu. W pytaniu mowa jest o za­ciągnięciu jednorazowego zobowiązania na kolejny rok bez zatwierdzonego planu i taka praktyka, w mo­jej opinii, jest niedozwolona.

Trzeba pamiętać bowiem o regulacjach art. 15 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w których wskazano, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia określo­nego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub pla­nem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczą­cych zaciągania zobowiązań przez jednostkę sektora finansów publicznych.

PODSTAWY PRAWNE

art. 4 pkt 8 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 907; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 915)
art. 1 ustawy z 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 423)
§ 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1692)
art. 15 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 911)

JUSTYNA ANDAŁA-SĘPKOWSKA - prawnik, wieloletni praktyk w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego, autor opracowań i komentarzy z tego zakresu

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA