Czy można zaciągnąć zobowiązanie na poczet zamówienia bez zatwierdzonego planu finansowego
REKLAMA
REKLAMA
STAN FAKTYCZNY
REKLAMA
Jesteśmy jednostką budżetową. Zostały nam przekazane w trwały zarząd parki wraz z ogrodzeniami. Właściciel posesji (osoba fizyczna) sąsiadującej z jednym z parków zwrócił się do nas z prośbą o przeprowadzenie remontu zabytkowego ogrodzenia. Nasza jednostka w planie finansowym na 2014 r. nie ma wystarczających środków na przeprowadzenie takiego remontu. Wnioskujący zaproponował sfinansowanie w tym roku całości inwestycji (zadanie zostało skosztorysowane na kwotę 53 441 zł). W zamian za to w przyszłym roku nasza jednostka miałaby zwrócić tej osobie 50% poniesionych wydatków. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Czy należałoby podpisać jakieś porozumienie (umowę o zamówienie) w celu wydatkowania w 2015 r. tej kwoty z budżetu jednostki? Czy jest to zgodne z Prawem zamówień publicznych oraz z ustawą o finansach publicznych (brak zatwierdzonego planu finansowego na 2015 r.)?
Zobacz również: Finanse publiczne w 2016 r. - zmiany
ODPOWIEDŹ
Nie, takie zaciągnięcie zobowiązania nosiłoby znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
REKLAMA
Opisana sytuacja nie dotyczy bezpośrednio regulacji wynikających z ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), ponieważ na mocy znowelizowanego od 16 kwietnia 2014 r. art. 4 pkt 8 upzp próg jej stosowania wzrósł z 14 000 do 30 000 euro.
Przeliczenie wartości 30 000 euro na walutę polską następuje na podstawie kursu wskazanego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych, który obecnie wynosi 4,2249. Biorąc powyższe pod uwagę, próg stosowania upzp to 126 747,00 zł netto.
Jednostki budżetowe, jako jednostki wydatkujące finanse publiczne, są jednak objęte innymi regulacjami prawnymi dotyczącymi zaciągania przez nie zobowiązań finansowych. Mają obowiązek stosowania szczególnych zasad w zakresie rachunkowości, które wynikają z ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Problemem opisanym w pytaniu jest zaciągnięcie przez jednostkę budżetową zobowiązania pieniężnego, jednorazowego, na kolejny rok, bez zatwierdzonego planu.
Zasadą jest, że w odniesieniu do zobowiązań zaciąganych w związku z wykonywaniem budżetu albo planu finansowego, w ramach danego roku budżetowego, dopuszczalną wysokość zobowiązań określa plan wydatków budżetowych. Natomiast w odniesieniu do zobowiązań zaciąganych na okres wykraczający poza dany rok budżetowy możliwe jest zawieranie umów wieloletnich na podstawie wieloletniej prognozy finansowej lub w ramach upoważnienia do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewniania ciągłości działania jednostki, i z których płatności wykraczają poza rok budżetowy. W praktyce polega to na tym, że jednostka zaciąga zobowiązanie w danym roku, obciążając jednocześnie budżet, plan finansowy roku następnego lub lat kolejnych.
Jednak sytuacja taka nie ma miejsca w okolicznościach opisanych w pytaniu. W pytaniu mowa jest o zaciągnięciu jednorazowego zobowiązania na kolejny rok bez zatwierdzonego planu i taka praktyka, w mojej opinii, jest niedozwolona.
Trzeba pamiętać bowiem o regulacjach art. 15 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w których wskazano, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań przez jednostkę sektora finansów publicznych.
PODSTAWY PRAWNE
art. 4 pkt 8 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 907; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 915)
art. 1 ustawy z 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 423)
§ 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1692)
art. 15 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 911)
JUSTYNA ANDAŁA-SĘPKOWSKA - prawnik, wieloletni praktyk w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego, autor opracowań i komentarzy z tego zakresu
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA