REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roboty budowlane - jakie ograniczenia w trakcie pandemii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Hajduk
Magdalena Hajduk
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Jakie ograniczenia dla robót budowlanych obowiązują w trakcie pandemii?/Fot. Shutterstock
Jakie ograniczenia dla robót budowlanych obowiązują w trakcie pandemii?/Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja tzw. specustawy koronawirusowej weszła w życie 31 marca 2020 r. Objęła również postanowienia dotyczące zasad prowadzenia robót budowlanych w czasie pandemii.

Ograniczenia dla robót budowlanych w trakcie pandemii

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, dalej zwana specustawą koronawirusową, która weszła w życie 8 marca, została znowelizowana.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany, które wprowadzono do specustawy koronawirusowej, weszły w życie 31 marca 2020 r. Objęły również postanowienia dotyczące zasad prowadzenia robót budowlanych w czasie pandemii, o czym szerzej pisałam w tym artykule.

Obowiązujący do 31 marca 2020 r. artykuł 12 specustawy koronawirusowej zawierał szerokie wyłączenie stosowania przepisów prawa budowlanego, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - do projektowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych, w tym zmiany sposobu użytkowania w związku z przeciwdziałaniem COVID-19. Tak ogólne wyłączenie w praktyce doprowadzić mogło do stworzenia realnego zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi (mowa przecież o normach prawa budowlanego), co pewnie było jedną z przyczyn wprowadzenia ustawowych ograniczeń omawianego wyłączenia.

Polecamy: Klasyfikacja budżetowa 2020

REKLAMA

Obowiązek informowania

Obecnie brzmienie przepisu art. 12 specustawy zostało zmienione. Prowadzenie robót budowlanych oraz zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, wymagają niezwłocznego poinformowania organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W informacji skierowanej do organu administracji architektoniczno-budowlanej należy określić:

  • rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia - w przypadku prowadzenia robót budowlanych;
  • dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części - w przypadku zmiany sposobu użytkowania.

Specustawa koronawirusowa nie precyzuje, w jakiej formie ma zostać przekazana wspomniana informacja. Co istotne, specustawa nie zastrzega w tym zakresie wymogu zachowania formy pisemnej. Należy zatem przyjąć, że informacja przekazana za pośrednictwem wiadomości e-mail lub w inny sposób, jeżeli tylko możliwe będzie zidentyfikowanie informującego, jest dopuszczalna.

Zabezpieczenie prowadzenia robót

Jeżeli prowadzenie robót budowlanych, o których mowa wyżej, powoduje zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, organ administracji architektoniczno-budowlanej, w drodze decyzji podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, niezwłocznie ustala wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń ich prowadzenia.

Natychmiastowa wykonalność decyzji w normalnym trybie może zostać nadana przez organ, zgodnie z art. 108 kodeksu postępowania administracyjnego, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony.

Decyzja taka obligatoryjnie musi zostać wykonana przez jej adresata nawet w sytuacji, gdyby nie była jeszcze ostateczna. Jest to szczególnie istotne w kontekście innych zmian wprowadzonych specustawą koronawirusową, które zawieszają bieg terminów administracyjnych. W związku z trwającą epidemią, uchybienie przez stronę na przykład terminowi na wniesienie odwołania nie prowadzi do zyskania przez decyzję waloru ostateczności. Termin na wniesienie odwołania zakończy się bowiem dopiero wtedy, gdy zakończy się epidemia. Gdyby decyzja administracyjna nie została opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności, w obecnej sytuacji niemożliwym byłoby egzekwowanie realizacji nałożonych nią obowiązków.

Kierownik budowy i inspektor nadzoru inwestorskiego - nadal niezbędni na placu budowy

Specustawa koronawirusowa przewiduje również, że w przypadku prowadzenia robót budowlanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, których rozpoczęcie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, inwestor jest obowiązany zapewnić objęcie kierownictwa oraz nadzoru nad tymi robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w odpowiednich specjalnościach.

To najwyraźniej próba zapewnienia kontroli nad procesem budowlanym przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia. Nasuwa się jednak pytanie, czy kierownik budowy lub inspektor nadzoru inwestorskiego będą ponosili odpowiedzialność zawodową lub odszkodowawczą w związku z naruszeniem przepisów prawa budowlanego, które to przepisy de facto nie obowiązują w przypadku podejmowania działań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19? Uczestnik procesu budowlanego może bowiem ponosić odpowiedzialność deliktową na podstawie przepisów prawa cywilnego, którego obowiązywanie nie zostaje wyłączone mocą specustawy koronawirusowej.

Specustawa koronawirusowa nie wskazuje również, jakie będą konsekwencje niezrealizowania przez inwestora obowiązku zapewnienia objęcia kierownictwa oraz nadzoru nad robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane. Legislacyjny pośpiech doprowadził do powstania uzasadnionych rozwiązań prawnych, których naruszenia nie opatrzono jakąkolwiek sankcją.

Moc wsteczna ustawy

Inwestor jest obowiązany do poinformowania organu administracji architektoniczno-budowlanej o prowadzeniu robót budowlanych oraz zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, które nastąpiły przed dniem 31 marca 2020 r. (art. 31d). W tej sytuacji na inwestorze ciąży obowiązek skierowania do organu administracji architektoniczno- budowlanej informacji, zawierającej elementy wymienione wyżej.

Specustawa koronawirusowa nakłada zatem na inwestora wymóg dopełnienia obowiązku informacyjnego dla robót rozpoczętych przed 31 marca 2020 r., jednak brak jest tożsamego odwołania co do obowiązku objęcia kierownictwa oraz nadzoru nad robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane również dla tych robót.

Polecamy serwis: Gospodarka przestrzenna

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

REKLAMA

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA