REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roboty budowlane - jakie ograniczenia w trakcie pandemii?

Magdalena Hajduk
Magdalena Hajduk
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Jakie ograniczenia dla robót budowlanych obowiązują w trakcie pandemii?/Fot. Shutterstock
Jakie ograniczenia dla robót budowlanych obowiązują w trakcie pandemii?/Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja tzw. specustawy koronawirusowej weszła w życie 31 marca 2020 r. Objęła również postanowienia dotyczące zasad prowadzenia robót budowlanych w czasie pandemii.

Ograniczenia dla robót budowlanych w trakcie pandemii

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, dalej zwana specustawą koronawirusową, która weszła w życie 8 marca, została znowelizowana.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany, które wprowadzono do specustawy koronawirusowej, weszły w życie 31 marca 2020 r. Objęły również postanowienia dotyczące zasad prowadzenia robót budowlanych w czasie pandemii, o czym szerzej pisałam w tym artykule.

Obowiązujący do 31 marca 2020 r. artykuł 12 specustawy koronawirusowej zawierał szerokie wyłączenie stosowania przepisów prawa budowlanego, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - do projektowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych, w tym zmiany sposobu użytkowania w związku z przeciwdziałaniem COVID-19. Tak ogólne wyłączenie w praktyce doprowadzić mogło do stworzenia realnego zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi (mowa przecież o normach prawa budowlanego), co pewnie było jedną z przyczyn wprowadzenia ustawowych ograniczeń omawianego wyłączenia.

Polecamy: Klasyfikacja budżetowa 2020

REKLAMA

Obowiązek informowania

Obecnie brzmienie przepisu art. 12 specustawy zostało zmienione. Prowadzenie robót budowlanych oraz zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, wymagają niezwłocznego poinformowania organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W informacji skierowanej do organu administracji architektoniczno-budowlanej należy określić:

  • rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia - w przypadku prowadzenia robót budowlanych;
  • dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części - w przypadku zmiany sposobu użytkowania.

Specustawa koronawirusowa nie precyzuje, w jakiej formie ma zostać przekazana wspomniana informacja. Co istotne, specustawa nie zastrzega w tym zakresie wymogu zachowania formy pisemnej. Należy zatem przyjąć, że informacja przekazana za pośrednictwem wiadomości e-mail lub w inny sposób, jeżeli tylko możliwe będzie zidentyfikowanie informującego, jest dopuszczalna.

Zabezpieczenie prowadzenia robót

Jeżeli prowadzenie robót budowlanych, o których mowa wyżej, powoduje zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, organ administracji architektoniczno-budowlanej, w drodze decyzji podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, niezwłocznie ustala wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń ich prowadzenia.

Natychmiastowa wykonalność decyzji w normalnym trybie może zostać nadana przez organ, zgodnie z art. 108 kodeksu postępowania administracyjnego, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony.

Decyzja taka obligatoryjnie musi zostać wykonana przez jej adresata nawet w sytuacji, gdyby nie była jeszcze ostateczna. Jest to szczególnie istotne w kontekście innych zmian wprowadzonych specustawą koronawirusową, które zawieszają bieg terminów administracyjnych. W związku z trwającą epidemią, uchybienie przez stronę na przykład terminowi na wniesienie odwołania nie prowadzi do zyskania przez decyzję waloru ostateczności. Termin na wniesienie odwołania zakończy się bowiem dopiero wtedy, gdy zakończy się epidemia. Gdyby decyzja administracyjna nie została opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności, w obecnej sytuacji niemożliwym byłoby egzekwowanie realizacji nałożonych nią obowiązków.

Kierownik budowy i inspektor nadzoru inwestorskiego - nadal niezbędni na placu budowy

Specustawa koronawirusowa przewiduje również, że w przypadku prowadzenia robót budowlanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, których rozpoczęcie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, inwestor jest obowiązany zapewnić objęcie kierownictwa oraz nadzoru nad tymi robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w odpowiednich specjalnościach.

To najwyraźniej próba zapewnienia kontroli nad procesem budowlanym przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia. Nasuwa się jednak pytanie, czy kierownik budowy lub inspektor nadzoru inwestorskiego będą ponosili odpowiedzialność zawodową lub odszkodowawczą w związku z naruszeniem przepisów prawa budowlanego, które to przepisy de facto nie obowiązują w przypadku podejmowania działań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19? Uczestnik procesu budowlanego może bowiem ponosić odpowiedzialność deliktową na podstawie przepisów prawa cywilnego, którego obowiązywanie nie zostaje wyłączone mocą specustawy koronawirusowej.

Specustawa koronawirusowa nie wskazuje również, jakie będą konsekwencje niezrealizowania przez inwestora obowiązku zapewnienia objęcia kierownictwa oraz nadzoru nad robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane. Legislacyjny pośpiech doprowadził do powstania uzasadnionych rozwiązań prawnych, których naruszenia nie opatrzono jakąkolwiek sankcją.

Moc wsteczna ustawy

Inwestor jest obowiązany do poinformowania organu administracji architektoniczno-budowlanej o prowadzeniu robót budowlanych oraz zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, które nastąpiły przed dniem 31 marca 2020 r. (art. 31d). W tej sytuacji na inwestorze ciąży obowiązek skierowania do organu administracji architektoniczno- budowlanej informacji, zawierającej elementy wymienione wyżej.

Specustawa koronawirusowa nakłada zatem na inwestora wymóg dopełnienia obowiązku informacyjnego dla robót rozpoczętych przed 31 marca 2020 r., jednak brak jest tożsamego odwołania co do obowiązku objęcia kierownictwa oraz nadzoru nad robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane również dla tych robót.

Polecamy serwis: Gospodarka przestrzenna

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA