REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Trzyletni okres, w którym badana jest zdolność wykonawcy do wykonania zamówienia, należy liczyć do chwili wszczęcia przetargu.

Zespół arbitrów przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych uwzględnił odwołanie wniesione przez jednego z wykonawców w przetargu publicznym organizowanym przez Komendę Główną Straży Granicznej na dostawę kamer termowizyjnych. Zgodził się z zarzutami wykonawcy, że wybrane przez zamawiającego konsorcjum nie spełniło wymogów ustalonych w specyfikacji w zakresie wymaganego doświadczenia. Zamawiający wymagał, aby przedsiębiorcy ubiegający się o zamówienie w okresie trzech lat przed wszczęciem postępowania, wykonali co najmniej dostawy trzech sztuk kamer termowizyjnych o łącznej wartości 150 tys. zł. Zwycięskie konsorcjum nie spełniło tego wymogu, bo jedna z dostaw została zrealizowana po publikacji ogłoszenia o wszczęciu postępowania przetargowego. Arbitrzy nie zgodzili się ze stanowiskiem zamawiającego, który dowodził, że konsorcjum spełniało warunki udziału w postępowaniu w dniu składania ofert, trzyletni okres, w którym wykonawcy powinni wykazać swe doświadczenie, należy liczyć nie do dnia publikacji ogłoszenia, lecz do dnia składania ofert.

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok arbitrów zaskarżył do Sądu Okręgowego w Warszawie prezes Urzędu Zamówień Publicznych. W uzasadnieniu skargi dowodził, że arbitrzy dokonali błędnej wykładni przepisów prawa zamówień publicznych.

Zdaniem prezesa UZP niedopuszczalne było wykluczenie z postępowania konsorcjum, które spełniało wszelkie warunki udziału w przetargu. Trzyletni okres, w którym badana jest zdolność wykonawcy do wykonania zamówienia, nie została przewidziana w celu eliminacji możliwości umieszczania w wykazie dostaw zrealizowanych po wszczęciu postępowania, a przed momentem złożenia zamawiającemu dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Skoro bowiem dostawa dokonana trzy lata wstecz potwierdza, że dany wykonawca posiada potencjał zapewniający prawidłowe wykonanie zamówienia, to tym bardziej potwierdza to fakt zrealizowania dostawy po wszczęciu postępowania, a przed upływem terminu składania ofert.

Sąd okręgowy oddalił skargę prezesa UZP, wskazując, że wykładnia przepisów dokonana przez arbitrów była prawidłowa. Datą końcową trzyletniego okresu jest data wszczęcia postępowania, czyli data opublikowania treści ogłoszenia na stronie internetowej oraz na tablicy ogłoszeń u zamawiającego. Nie ma więc podstaw do zastosowania wykładni funkcjonalnej czy celowościowej. Natomiast ani zespół arbitrów, ani sąd nie są uprawnione do oceny regulacji wprowadzonej przez ustawodawcę.

REKLAMA

Sygn. akt V Ca 281/07

Dalszy ciąg materiału pod wideo

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA