REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT w zamówieniach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
 Odwrotne obciążenie VAT w zamówieniach publicznych /fot. Fotolia
Odwrotne obciążenie VAT w zamówieniach publicznych /fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy udzielaniu zamówień publicznych na niektóre rodzaje usług bądź dostaw na zamawiającym ciąży obowiązek rozliczenia i odprowadzenia podatku od nabywanych towarów. Mechanizm ten rodzi poważne konsekwencje dla procedury udzielania zamówień publicznych. Powoduje bowiem, że cena nie zawsze będzie obejmowała podatek od towarów i usług. Musi być więc w odpowiedni sposób ujęta w ofercie przedstawianej przez wykonawcę.

Mechanizm odwrotnego obciążenia polega na tym, że to nabywca (zamawiający), a nie sprzedawca (wykonawca), ma obowiązek rozliczenia i odprowadzenia VAT od nabywanych towarów. Wykonawca zamówienia, wystawiając fakturę, nie wykazuje w niej stawki i kwoty VAT. Zamiast tego faktura powinna zawierać zwrot „odwrotne obciążenie”.

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ to zamawiający rozlicza podatek od takiej transakcji, nie przekazuje on wykonawcy stosownej kwoty na uiszczenie należnego VAT. Zmiana sposobu rozliczenia nie powoduje więc zmniejszenia kwoty środków przewidzianych na realizację zamówienia. O ile bowiem wartość zamówienia nie uwzględnia kwoty VAT, o tyle w dalszym ciągu sama transakcja podlega opodatkowaniu.

W art. 91 ust. 3a ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) wprowadzony został obowiązek informacyjny polegający na tym, że wykonawca, składając ofertę, informuje zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego.

Zobacz serwis: Podatki

Obowiązek informacyjny wynikający z art. 91 ust. 3a upzp

Mimo że to wykonawca przy składaniu oferty ma poinformować zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadził do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, zamawiający z własnej inicjatywy powinien o tym zobowiązaniu przypomnieć wykonawcy, zamieszczając taki wymóg w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W informacji przedstawianej na podstawie art. 91 ust. 3a upzp wykonawca powinien zamieścić nazwę (czy też rodzaj) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do powstania odwróconego VAT. Powinien też wskazać ich wartość bez kwoty tego podatku. Z kolei zamawiający, w celu oceny takiej oferty, doliczy do przedstawionej w niej ceny kwoty VAT w odpowiednich stawkach, które będzie miał obowiązek rozliczyć.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Czy zawsze istnieje obowiązek informacyjny

Jednym z problemów związanych z obowiązkiem informowania zamawiającego o odwróconym VAT jest kwestia, czy wykonawca zawsze powinien składać zamawiającemu wraz z ofertą informację wynikającą z art. 91 ust. 3 upzp.

Literalne brzmienie art. 91 ust. 3a upzp wskazuje, że działania zamawiającego określone w tym przepisie mają charakter warunkowy. Zamawiający podejmuje je wyłącznie w sytuacji, gdy ziszczą się przesłanki powodujące powstanie po jego stronie obowiązku podatkowego – czyli gdy doszło do złożenia oferty, której wybór prowadziłby do takiego obowiązku. Wówczas zamawiający dolicza VAT do nabywanych przez siebie towarów bądź usług, który będzie miał obowiązek rozliczyć.

Drugie zdanie art. 91 ust. 3a upzp wskazuje natomiast, że obowiązek wykonawców w zakresie odwróconego VAT (czyli złożenie stosownego oświadczenia) występuje zawsze, gdy taki mechanizm nastąpi.

Taką interpretację tych przepisów wielokrotnie potwierdziła KIO. Izba podkreślała, że wykładania art. 91 ust. 3a upzp prowadzi do wniosku, że wymóg złożenia informacji o tym, czy wybór oferty będzie prowadził do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, odnosi się wyłącznie do sytuacji, w której wykonawca składa ofertę prowadzącą do powstania takiego obowiązku. W związku z tym obowiązek informacyjny konkretyzuje się jedynie w przypadku powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego. W innym przypadku wykonawcy nie mają obowiązku złożenia takiej informacji.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Odwrotne obciążenie VAT w zamówieniach publicznych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA