REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT w zamówieniach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
 Odwrotne obciążenie VAT w zamówieniach publicznych /fot. Fotolia
Odwrotne obciążenie VAT w zamówieniach publicznych /fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy udzielaniu zamówień publicznych na niektóre rodzaje usług bądź dostaw na zamawiającym ciąży obowiązek rozliczenia i odprowadzenia podatku od nabywanych towarów. Mechanizm ten rodzi poważne konsekwencje dla procedury udzielania zamówień publicznych. Powoduje bowiem, że cena nie zawsze będzie obejmowała podatek od towarów i usług. Musi być więc w odpowiedni sposób ujęta w ofercie przedstawianej przez wykonawcę.

Mechanizm odwrotnego obciążenia polega na tym, że to nabywca (zamawiający), a nie sprzedawca (wykonawca), ma obowiązek rozliczenia i odprowadzenia VAT od nabywanych towarów. Wykonawca zamówienia, wystawiając fakturę, nie wykazuje w niej stawki i kwoty VAT. Zamiast tego faktura powinna zawierać zwrot „odwrotne obciążenie”.

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ to zamawiający rozlicza podatek od takiej transakcji, nie przekazuje on wykonawcy stosownej kwoty na uiszczenie należnego VAT. Zmiana sposobu rozliczenia nie powoduje więc zmniejszenia kwoty środków przewidzianych na realizację zamówienia. O ile bowiem wartość zamówienia nie uwzględnia kwoty VAT, o tyle w dalszym ciągu sama transakcja podlega opodatkowaniu.

W art. 91 ust. 3a ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) wprowadzony został obowiązek informacyjny polegający na tym, że wykonawca, składając ofertę, informuje zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego.

Zobacz serwis: Podatki

REKLAMA

Obowiązek informacyjny wynikający z art. 91 ust. 3a upzp

Mimo że to wykonawca przy składaniu oferty ma poinformować zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadził do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, zamawiający z własnej inicjatywy powinien o tym zobowiązaniu przypomnieć wykonawcy, zamieszczając taki wymóg w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W informacji przedstawianej na podstawie art. 91 ust. 3a upzp wykonawca powinien zamieścić nazwę (czy też rodzaj) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do powstania odwróconego VAT. Powinien też wskazać ich wartość bez kwoty tego podatku. Z kolei zamawiający, w celu oceny takiej oferty, doliczy do przedstawionej w niej ceny kwoty VAT w odpowiednich stawkach, które będzie miał obowiązek rozliczyć.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Czy zawsze istnieje obowiązek informacyjny

Jednym z problemów związanych z obowiązkiem informowania zamawiającego o odwróconym VAT jest kwestia, czy wykonawca zawsze powinien składać zamawiającemu wraz z ofertą informację wynikającą z art. 91 ust. 3 upzp.

Literalne brzmienie art. 91 ust. 3a upzp wskazuje, że działania zamawiającego określone w tym przepisie mają charakter warunkowy. Zamawiający podejmuje je wyłącznie w sytuacji, gdy ziszczą się przesłanki powodujące powstanie po jego stronie obowiązku podatkowego – czyli gdy doszło do złożenia oferty, której wybór prowadziłby do takiego obowiązku. Wówczas zamawiający dolicza VAT do nabywanych przez siebie towarów bądź usług, który będzie miał obowiązek rozliczyć.

Drugie zdanie art. 91 ust. 3a upzp wskazuje natomiast, że obowiązek wykonawców w zakresie odwróconego VAT (czyli złożenie stosownego oświadczenia) występuje zawsze, gdy taki mechanizm nastąpi.

Taką interpretację tych przepisów wielokrotnie potwierdziła KIO. Izba podkreślała, że wykładania art. 91 ust. 3a upzp prowadzi do wniosku, że wymóg złożenia informacji o tym, czy wybór oferty będzie prowadził do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, odnosi się wyłącznie do sytuacji, w której wykonawca składa ofertę prowadzącą do powstania takiego obowiązku. W związku z tym obowiązek informacyjny konkretyzuje się jedynie w przypadku powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego. W innym przypadku wykonawcy nie mają obowiązku złożenia takiej informacji.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Odwrotne obciążenie VAT w zamówieniach publicznych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA