REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe kompetencje Prokuratorii Generalnej RP od 2017 roku

Nowe kompetencje Prokuratorii Generalnej RP od 2017 roku
Nowe kompetencje Prokuratorii Generalnej RP od 2017 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd planuje zlikwidować Ministerstwo Skarbu Państwa i zwiększyć uprawnienia Prokuratorii Generalnej. Ma ona reprezentować Rzeczpospolitą Polską, w tym także Skarb Państwa w sprawach dotyczących mienia państwowego przed sądami i trybunałami. Ponadto Prokuratoria Generalna będzie miała obowiązek opiniować zawierane przez podmioty reprezentujące Skarb Państwa kontrakty i transakcje (zwłaszcza w trybie zamówień publicznych), jeżeli ich wartość będzie przekraczać 100 mln. złotych. Większość przepisów nowej ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej ma wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

Każda czynność prawna: przetarg, czy kontrakt rządowy o wartości ponad 100 mln zł będzie wymagał opinii Prokuratorii Generalnej RP - takie rozwiązanie zakładała projekt ustawy opracowany przez rząd - mówi PAP prezes Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa prof. Leszek Bosek.

REKLAMA

"W myśl nowych przepisów nastąpi przekształcenie Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej. Podejmie ona dodatkowe obowiązki i przyjmie dodatkową odpowiedzialność" - powiedział prezes Bosek. Zgodnie z projektem ustawy od 1 stycznia 2017 roku zadania Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przejmuje Prokuratoria Generalna.

Projekt ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej przygotował rząd. Nowe przepisy mają zastąpić ustawę o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa z 2005 r.

Reforma ma związek z planowaną przez rząd likwidacją Ministerstwa Skarbu Państwa. Zgodnie z projektowaną ustawą utworzona zostanie Prokuratoria Generalna RP, która będzie zastępowała państwo polskie - w tym Skarb Państwa, organy administracji rządowej, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w postępowaniach przed sądami (powszechnymi, administracyjnymi, Sądem Najwyższym), trybunałami i innymi organami orzekającymi- ma im też zapewnić dostęp do fachowej obsługi prawnej. Prokuratoria Generalna ma zastępować przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym określone w ustawie osoby prawne, inne niż Skarb Państwa.

Polecamy: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT w samorządach

Jak wyjaśnił prezes Bosek, celem ustawy jest dalsza konsolidacja i profesjonalizacja zastępstwa procesowego, a więc zastępstwa Skarbu Państwa i innych podmiotów dysponujących mieniem państwowym: państwowych osób prawnych, osób prawnych z udziałem Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych.

"Zastępstwo ma dotyczyć najważniejszych spraw: największych ze względu na wartość przedmiotu sporu lub szczególnie skomplikowanych. Sprawy, które są pozornie małe mogą rodzić bardzo istotne ryzyko dla państwa, ich określone rozstrzygnięcie może kształtować orzecznictwo niekorzystne dla praw lub interesów Rzeczypospolitej Polskiej " - wyjaśnił prezes. Zastępstwo ma być nie tylko przed sądami w Polsce, ale także przed arbitrażami i w sprawach międzynarodowych.

"Istotną nowością tej ustawy jest to, że polskie państwo uzyska fachową informację prawną o ryzykach prawnych przed dokonaniem największych czynności prawnych, których wartość przedmiotu sprawy przekracza 100 mln zł. Prokuratoria będzie te transakcje opiniować obligatoryjnie. Dotyczyć to ma podmiotów reprezentujących Skarb Państwa, ale nie spółek, czy państwowych osób prawnych. Przykładowo, jeżeli ministerstwo dokonuje istotnego zamówienia informatycznego, i jego wartość będzie przekraczać 100 mln zł - to wówczas taka transakcja powinna być zaopiniowana przez Prokuratorię. Jest to opinia, która z natury rzeczy nie będzie wiążąca, ale uczytelni znaczenie pewnych klauzul i okoliczności oraz uczuli na pewne ryzyka, które mogą się wiązać z projektem umowy, który może nie być doskonały. W ten sposób zmniejszy się ryzyko następczych sporów kontraktowych" - podkreślił Bosek.

Jeśli organizowany będzie przetarg na infrastrukturę drogową albo nowe samoloty, którego wartość przekroczy 100 mln zł - wówczas Prokuratoria Generalna będzie musiała wyrazić swoją opinię. Przepis nie znajdzie zastosowania do aktów korporacyjnych, np. uchwał spółek z udziałem Skarbu Państwa.

W projekcie ustawy pozostawiono utrzymany przepis znany z ustawy o Prokuratorii Generalnej skarbu Państwa z 2005 r., zgodnie z którym Prokuratoria Generalna nie może odmówić wydania opinii prawnej, jeśli wartość sprawy przekracza 1 mln zł. Dotyczy to sytuacji, w której o opinię zwróci się podmiot reprezentujący Skarb Państwa np. m.in. minister, czy wyodrębniona agenda nieposiadająca odrębnej osobowości prawnej.

Kolejną nowością będzie wykonywanie zastępstwa procesowego przez Prokuratorię Generalną państwowych osób prawnych w sprawach o wartości powyżej 5 mln zł.

"Wartość 5 mln zł w ustawie dotyczy przedmiotu sporu z udziałem państwowej osoby prawnej oraz osoby prawnej z udziałem Skarbu Państwa lub z udziałem państwowych osób prawnych. Nie dotyczy to postępowań sądowo-administracyjnych, ani Skarbu Państwa, bo Prokuratoria prowadzi obowiązkowo wszystkie sprawy z udziałem Skarbu Państwa w sądach okręgowych, apelacyjnych i przed Sądem Najwyższym, a dodatkowo będzie mogła prowadzić na wniosek właściwego organu także przed sądem administracyjnym" - tłumaczył.

Zgodnie z projektem, obowiązkowe zastępstwo procesowe Prokuratorii Generalnej będzie wykonywane we wszystkich sprawach z udziałem Skarbu Państwa, które będą rozpoznawane przez sądy okręgowe w pierwszej instancji i będzie ono wykonywane do czasu zakończenia sprawy. "Oznacza to, że Prokuratoria Generalna będzie wykonywać – co do zasady – zastępstwo procesowe w sprawach, w których wartość przedmiotu sporu przewyższa 75 tys. zł. Natomiast w przypadku osób prawnych, Prokuratoria będzie wykonywać zastępstwo tylko w największych sprawach, co do zasady powyżej 5 mln" - powiedział. Dodał, że specjalne rozporządzenie Rady Ministrów będzie wymieniać państwowe osoby prawne, których zastępstwo Prokuratoria Generalna będzie wykonywać, w tym także przed Sądem Najwyższym.

W związku z likwidacją Ministerstwa Skarbu Państwa i przekazaniem zarządzania mieniem państwowym w ręce prezesa Rady Ministrów, zgodnie z nową ustawą nadzór nad Prokuratorią będzie pozostawał także w rękach prezesa Rady Ministrów.

"Założeniem ustawy jest to, aby Prokuratoria tworzyła zaplecze prawne i doradcze dla Prezesa Rady Ministrów w szczególności w sprawach dotyczących ochrony praw i interesów majątkowych państwa polskiego. Prokuratoria podejmie odpowiedzialne zadanie informowania, doradzania i sporządzania raportów, analiz i oceniania pewnych czynności cywilnoprawnych. Przede wszystkim umów. Ale także innych czynności, które mogą mieć znaczenie dla stanu majątku państwowego" - powiedział.

Dodał, że dotychczas Prokuratoria głównie współpracowała z Ministerstwem Skarbu Państwa. I też w ministerstwie skupione były kompetencje dotyczące ewidencji majątku i kontroli czynności rozporządzających mieniem. "Konsolidacja kompetencji dotyczących wykonywania uprawnień Skarbu Państwa w rękach pani premier jest ogólnym założeniem odrębnej systemowej ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Prokuratoria będzie wspierać wykonywanie tych uprawnień, informować o ryzykach i skutkach czynności cywilnoprawnych " - wyjaśnił prezes.

Ponadto Prokuratoria będzie mogła rozstrzygać wątpliwości odnośnie podmiotu reprezentującego Skarb Państwa, który ma zarządzać określonym składnikiem mienia. Chodzi o sytuacje, w których nie jest do końca jasne, np. który urząd powinien administrować nieruchomością.


"Ustawa tworzy możliwości prowadzenia i uczestniczenia w negocjacjach oraz w mediacjach, powołuje też Sąd Polubowny przy Prokuratorii Generalnej. Sąd będzie rozstrzygał spory pomiędzy innymi niż Skarb Państwa państwowymi osobami prawnymi, osobami prawnymi z udziałem Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych" - powiedział szef Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

W uzasadnieniu projektu ustawy wskazuje się, że nowe przepisy ograniczą koszty Skarbu Państwa ponoszone na obsługę prawną.

"Ograniczenie kosztów jest związane przede wszystkim z ochroną procesową. I ogólniej - obsługą państwowych osób prawnych oraz osób z udziałem Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych. Do publicznej wiadomości były podawane informacje o wysokich kosztach obsługi prawnej ponoszonych przez niektóre osoby prawne. Dlatego też przekazanie części tych spraw do Prokuratorii, za zgodą tych osób, zmniejszy koszty. Ponadto rozwiązanie to na pewno zwiększy transparentność i przejrzystość procesów decyzyjnych i wydatków oraz społeczną kontrolę podejmowanych decyzji" - wskazał.

Prezes powołał się na przykład jednej ze spółek państwowych, która wydała na obsługę prawną 900 mln zł przez ostatnie dwa lata przed 2015 rokiem. "To pokazuje, że istnieje znaczny potencjał do zmian - oszczędności są więc słusznie oczekiwane przez rząd " - dodał.

Nad projektem ustawy pracują już posłowie.

"Chciałbym podkreślić, że decyzja rządu o przekazaniu do parlamentu takiego projektu ustawy, który zarówno wytycza ambitne cele, ale jednocześnie zabezpiecza możliwość odpowiedzialnego ich zrealizowania, tworząc zaplecze organizacyjne, zasługuje na zdecydowane poparcie. Projekt ustawy nie tylko przypisuje kompetencje, ale też tworzy zaplecze, aby te kompetencje mogły być odpowiedzialnie, na wysokim poziomie realizowane" - podsumował prezes Bosek.

REKLAMA

Zgodnie z projektem prezesa Prokuratorii Generalnej powołuje, odwołuje i sprawuje nad nim nadzór prezes Rady Ministrów. Prezes Prokuratorii Generalnej składa corocznie do 31 marca Sejmowi sprawozdanie ze swojej działalności oraz działalności Prokuratorii Generalnej w poprzednim roku kalendarzowym.

Nowa ustawa o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej ma wejść w życie od 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem kilkunastu przepisów, które mają wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Rządowy projekt ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej

Aneta Oksiuta (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia – jakie wyrównanie

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli powinno zostać wypłacone do końca sierpnia 2024 r. Świadczenie to przysługuje nauczycielom, którzy byli zatrudnieniu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny 2023/2024. Świadczenie urlopowe dla nauczycieli reguluje art. 53 ust 1a ustawy  – Karta Nauczyciela.

Rusza program "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Samorządy mogą składać wnioski do 30 sierpnia

W czwartek, 25 lipca odbyła się konferencja z udziałem wiceministry rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandry Gajewskiej. Tematem konferencji był nowy program dla gmin bez opieki żłobkowej w ramach Aktywnego Malucha – "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Wnioski można składać do 30 sierpnia.

ZUS przestawił się na mLegitymacje. Jak z nich korzystać?

Elektroniczna mLegitymacja to duże ułatwienie dla emerytów i rencistów. Można z niej korzystać na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż prawie 800 tysięcy seniorów porzuciło plastik.

Świadczenie „Aktywny rodzic” i inne nowości w klasyfikacji budżetowej

23 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

82 mln zł środków na dofinansowania do remontów dróg samorządowych na 2025 r. w województwie śląskim

W środę, 24 lipca wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, o tym, że rusza nabór na dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przyszły rok. W województwie lubelskim nabór ruszy w piątek, 26 lipca. Środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na remonty dróg powiatowych i gminnych, a także na inne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo ruchu.

5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich i prawo do dofinansowania dla wszystkich kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. W Dzienniku Ustaw ukazała się już nowelizacja

W Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja rozporządzenia dotycząca prawa do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin,  w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. Dofinansowanie będzie przysługiwało nie tylko kołom wpisanym do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich.

W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

REKLAMA

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA