REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów /fot. Fotolia
„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych zmierzają do tego, aby dla zamawiającego ofertą najkorzystniejszą była przede wszystkim oferta spełniająca w jak największym stopniu jego potrzeby oraz oczekiwania, a jednocześnie aby została wybrana nie tylko na podstawie kryterium ceny. Same przepisy ustawowe jednak nie wystarczą. Potrzebne jest tu nie tylko większe niż dotychczas zaangażowanie w przygotowanie właściwych, realnych kryteriów oceny ofert, ale także zmiana podejścia do kwestii „korzystności” – nie tylko zamawiającego, ale też organów kontrolnych.

Obowiązujące od 28 lipca 2016 r. nowe regulacje zawarte w ustawie z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) uwzględniają przepisy dyrektyw unijnych z 2014 r. oraz analizę dotychczasowych praktyk dotyczących wyboru najkorzystniejszej oferty na polskim rynku zamówień publicznych. Z tych ostatnich wynika, że preferowano nie tyle ofertę najkorzystniejszą, ile w istocie tę z najniższą ceną. Nie zmienił tego w oczekiwany sposób zapoczątkowany w 2014 r. kierunek odejścia od dyktatu ceny.

REKLAMA

REKLAMA

Przewidziane w upzp ograniczenia w stosowaniu kryterium cenowego nie są tylko polskim „pomysłem” na ofertę najkorzystniejszą. W motywie 90 dyrektywy 2014/24/UE (dyrektywy klasycznej) zauważa się bowiem, że w celu zachęcenia do zwracania w zamówieniach publicznych większej uwagi na jakość, państwa członkowskie powinny mieć prawo – gdy uznają to za stosowne – by zabronić stosowania wyłącznie kryterium ceny lub wyłącznie kosztu do celów oceny oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, bądź też ograniczyć stosowanie tych czynników. Nie wyklucza się przy tym możliwości przeprowadzenia oceny oferty najkorzystniejszej wyłącznie na podstawie ceny i efektywności kosztowej (lub wyłącznie na podstawie efektywności kosztowej). Jednocześnie, w celu wyboru oferty najkorzystniejszej decyzja o udzieleniu zamówienia nie powinna być podejmowana tylko na podstawie kryteriów pozakosztowych.

Zobacz serwis: Zamówienia publiczne

Obowiązująca obecnie definicja oferty najkorzystniejszej różni się od funkcjonującej dotychczas przez wiele lat w zamówieniach publicznych. W poszczególnych elementach definicji uwydatnia się także inne kryteria wyboru niż cena.

REKLAMA

Oferta najkorzystniejsza to taka:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego w szczególności w przypadku zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, lub

● która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała, albo

● z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny jest cena lub koszt.

Zamawiający określa kryteria oceny ofert w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Stosownie do art. 36 ust. 1 pkt 13 w związku z art. 91 ust. 1 upzp SIWZ powinna więc zawierać opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert. Na podstawie upublicznionych w ten sposób kryteriów oceny ofert zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: „Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów

Dowiedz się jaka jest rola pozacenowych kryteriów oceny ofert.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA