REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów

„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów /fot. Fotolia
„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych zmierzają do tego, aby dla zamawiającego ofertą najkorzystniejszą była przede wszystkim oferta spełniająca w jak największym stopniu jego potrzeby oraz oczekiwania, a jednocześnie aby została wybrana nie tylko na podstawie kryterium ceny. Same przepisy ustawowe jednak nie wystarczą. Potrzebne jest tu nie tylko większe niż dotychczas zaangażowanie w przygotowanie właściwych, realnych kryteriów oceny ofert, ale także zmiana podejścia do kwestii „korzystności” – nie tylko zamawiającego, ale też organów kontrolnych.

Obowiązujące od 28 lipca 2016 r. nowe regulacje zawarte w ustawie z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) uwzględniają przepisy dyrektyw unijnych z 2014 r. oraz analizę dotychczasowych praktyk dotyczących wyboru najkorzystniejszej oferty na polskim rynku zamówień publicznych. Z tych ostatnich wynika, że preferowano nie tyle ofertę najkorzystniejszą, ile w istocie tę z najniższą ceną. Nie zmienił tego w oczekiwany sposób zapoczątkowany w 2014 r. kierunek odejścia od dyktatu ceny.

REKLAMA

REKLAMA

Przewidziane w upzp ograniczenia w stosowaniu kryterium cenowego nie są tylko polskim „pomysłem” na ofertę najkorzystniejszą. W motywie 90 dyrektywy 2014/24/UE (dyrektywy klasycznej) zauważa się bowiem, że w celu zachęcenia do zwracania w zamówieniach publicznych większej uwagi na jakość, państwa członkowskie powinny mieć prawo – gdy uznają to za stosowne – by zabronić stosowania wyłącznie kryterium ceny lub wyłącznie kosztu do celów oceny oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, bądź też ograniczyć stosowanie tych czynników. Nie wyklucza się przy tym możliwości przeprowadzenia oceny oferty najkorzystniejszej wyłącznie na podstawie ceny i efektywności kosztowej (lub wyłącznie na podstawie efektywności kosztowej). Jednocześnie, w celu wyboru oferty najkorzystniejszej decyzja o udzieleniu zamówienia nie powinna być podejmowana tylko na podstawie kryteriów pozakosztowych.

Zobacz serwis: Zamówienia publiczne

Obowiązująca obecnie definicja oferty najkorzystniejszej różni się od funkcjonującej dotychczas przez wiele lat w zamówieniach publicznych. W poszczególnych elementach definicji uwydatnia się także inne kryteria wyboru niż cena.

REKLAMA

Oferta najkorzystniejsza to taka:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego w szczególności w przypadku zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, lub

● która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała, albo

● z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny jest cena lub koszt.

Zamawiający określa kryteria oceny ofert w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Stosownie do art. 36 ust. 1 pkt 13 w związku z art. 91 ust. 1 upzp SIWZ powinna więc zawierać opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert. Na podstawie upublicznionych w ten sposób kryteriów oceny ofert zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: „Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów

Dowiedz się jaka jest rola pozacenowych kryteriów oceny ofert.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA