Zasada zachowania uczciwej konkurencji - jak ją stosować?
REKLAMA
REKLAMA
Jedną z podstawowych zasad zamówień publicznych jest zasada zachowania przez zamawiającego uczciwej konkurencji. Jednakże w praktyce zamawiający ma bardzo często problemy z przestrzeganiem tej zasady, gdyż opisuje on przedmiot zamówienia w taki sposób, że faworyzuje określone podmioty lub wymaga od określonych wykonawców spełnienia dodatkowych wymogów, które nie wynikają wprost z dokumentacji przetargowej. Najprostszym przykładem naruszenia tej zasady jest opisanie przez zamawiającego w taki sposób wymogów pojazdu, którego dostawa stanowić będzie przedmiot zamówienia, że wziąć udział w tym postępowaniu może jedynie wąska grupa podmiotów, produkujących pojazdy o takich parametrach. Takie działanie będzie dyskryminować innych producentów pojazdów, którzy chcieliby wziąć udział w danym postępowaniu, ale nie mogą ze względu na opis przedmiotu zamówienia, który wprost wskazuje na pojazd pochodzący od określonego producenta.
REKLAMA
Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)
REKLAMA
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. akt: KIO 2564/15 (LEX nr 1978077) stwierdziła, że: „przejawem uczciwej konkurencji jest jednakowa ocena podmiotów znajdujących się w tej samej sytuacji faktycznej.”
Wynika z powyższego, iż zamawiający, aby przestrzegać zasady uczciwej konkurencji winien opisywać przedmiot zamówienia w taki sposób, żeby krąg podmiotów mogących wziąć udział w postępowaniu, był jak najszerszy. Co też wykluczałoby zarzut, że określone podmioty nie mogłyby wziąć udziału w postępowaniu, ze względu na opis przedmiotu zamówienia.
Dodatkowo innym przejawem stosowania w/w zasady jest ocena ofert wykonawców jedynie w oparciu o kryteria i wymogi opisane w dokumentacji przetargowej. Wielokrotnie zdarza się, że zamawiający wymaga od określonych wykonawców przedłożenia dodatkowych dokumentów. Pomimo tego że od innych wykonawców tego nie żąda, zaś obowiązek przedłożenia tych dokumentów nie wynika z dokumentacji przetargowej. Co wprost narusza w/w zasadę, gdyż zamawiający nie traktuje w tożsamy sposób wykonawców, pomimo że znajdują się w takiej samej sytuacji faktycznej.
Opisane wyżej przypadki są najczęściej popełnianymi błędami przez zamawiających, które skutkują naruszenie w/w zasady. Jeżeli zamawiający będzie starał się wystrzegać się tych błędów, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie dopuści się naruszenia zasady zachowania uczciwej konkurencji.
Polecamy serwis: Zamówienia publiczne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.