REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada zachowania uczciwej konkurencji - jak ją stosować?

Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zasada zachowania uczciwej konkurencji/ fot. Fotolia
Zasada zachowania uczciwej konkurencji/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób stosować zasadę zachowania uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych? Co zrobić, by opis przedmiotu zamówienia nie był sprzeczny z tą zasadą?

Jedną z podstawowych zasad zamówień publicznych jest zasada zachowania przez zamawiającego uczciwej konkurencji. Jednakże w praktyce zamawiający ma bardzo często problemy z przestrzeganiem tej zasady, gdyż opisuje on przedmiot zamówienia w taki sposób, że faworyzuje określone podmioty lub wymaga od określonych wykonawców spełnienia dodatkowych wymogów, które nie wynikają wprost z dokumentacji przetargowej. Najprostszym przykładem naruszenia tej zasady jest opisanie przez zamawiającego w taki sposób wymogów pojazdu, którego dostawa stanowić będzie przedmiot zamówienia, że wziąć udział w tym postępowaniu może jedynie wąska grupa podmiotów, produkujących pojazdy o takich parametrach. Takie działanie będzie dyskryminować innych producentów pojazdów, którzy chcieliby wziąć udział w danym postępowaniu, ale nie mogą ze względu na opis przedmiotu zamówienia, który wprost wskazuje na pojazd pochodzący od określonego producenta.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. akt:  KIO 2564/15 (LEX nr 1978077) stwierdziła, że: „przejawem uczciwej konkurencji jest jednakowa ocena podmiotów znajdujących się w tej samej sytuacji faktycznej.”

Wynika z powyższego, iż zamawiający, aby przestrzegać zasady uczciwej konkurencji winien opisywać przedmiot zamówienia w taki sposób, żeby krąg podmiotów mogących wziąć udział w postępowaniu, był jak najszerszy.  Co też wykluczałoby zarzut, że określone podmioty nie mogłyby wziąć udziału w postępowaniu, ze względu na opis przedmiotu zamówienia.

REKLAMA

Dodatkowo innym przejawem stosowania w/w zasady jest ocena ofert wykonawców jedynie w oparciu o kryteria i wymogi opisane w dokumentacji przetargowej. Wielokrotnie zdarza się, że zamawiający wymaga od określonych wykonawców przedłożenia dodatkowych dokumentów. Pomimo tego że od innych wykonawców tego nie żąda, zaś obowiązek przedłożenia tych dokumentów nie wynika z dokumentacji przetargowej. Co wprost narusza w/w zasadę, gdyż zamawiający nie traktuje w tożsamy sposób wykonawców, pomimo że znajdują się w takiej samej sytuacji faktycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opisane wyżej przypadki są najczęściej popełnianymi błędami przez zamawiających, które skutkują naruszenie w/w zasady. Jeżeli zamawiający będzie starał się wystrzegać się tych błędów, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie dopuści się naruszenia zasady zachowania uczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

1000 plus - to nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia. Czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA