REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2016 roku
Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec lipca 2016 roku weszła w życie długo oczekiwana nowelizacja prawa zamówień publicznych. Rynek medyczny, czyli rynek wysokich technologii, w teorii zyskał przydatne instrumenty. Jednak czy nowe mechanizmy kompleksowo wykorzystywane za granicą są równie chętnie stosowane w Polsce?

Kryterium ceny plus kryteria pozacenowe

Wprowadzone nowelizacją nowe kryteria oceny ofert mają umożliwić wybór oferty najkorzystniejszej, którą ma być oferta najlepsza ekonomicznie, a nie tylko najtańsza. Obecnie zamawiający wybiera propozycję najkorzystniejszą na podstawie trzech możliwych rodzajów kryteriów: ceny, kosztów oraz innych kryteriów. Stosuje się je w następujących konfiguracjach: cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Konieczna w każdym przypadku jest więc ocena ofert przy użyciu przynajmniej jednego rodzaju kryterium finansowego (jednego z wyżej wymienionych).

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający stoją przed wyzwaniem rozszerzenia stosowanych kryteriów oceny ofert. Dotychczas w przetargach w branży medycznej najczęściej przyjmowano bowiem kryterium ceny (zazwyczaj około 90 proc. wagi), a pozostałe 10 proc. przeznaczano na aspekty takie, jak termin dostawy (w tym dostawa cito), długość gwarancji, okres niezmienności cen. Po nowelizacji znacznie ograniczono możliwość stosowania jedynie kryterium ceny – co do zasady nie może ono być większe niż 60 proc. (art. 91 ust. 2a p.z.p.).

W dalszym ciągu będzie dopuszczalne prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyłącznie na podstawie kryterium ceny bądź ceny o wadze przekraczającej 60 proc. Będzie się to jednak wiązało z dodatkowym obowiązkiem określenia w opisie przedmiotu zamówienia standardów jakościowych odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykazania, w jaki sposób zostały uwzględnione koszty cyklu życia. W praktyce zastosowanie metody uwzględniającej koszty cyklu życia nie jest łatwym rozwiązaniem, a zamawiający na rynku medycznym nie będą często go stosować. Główna trudność polega na tym, że na omawianym rynku funkcjonują produkty opierające się na wysokich, skomplikowanych technologiach. Wyjątkowo ciężko uwzględnić wszystkie konieczne elementy, począwszy od fazy instalacji, a kończąc np. na licencjach na korzystanie z oprogramowania zainstalowanego w tomografie komputerowym.

Obserwacja funkcjonowania nowych przepisów pozwala postawić tezę, że na rynku medycznym najczęstszą metodą wyboru ofert będzie połączenie 60 proc. ceny oraz 40 proc. dla pozacenowych, tradycyjnie stosowanych kryteriów, głównie terminu dostawy, długości gwarancji oraz terminu płatności. W większości przypadków punktacja jest tak skalkulowana, że oferentom opłaca się zaproponować dla nich maksymalne wartości. Oznacza to brak rewolucyjnej zmiany: pozacenowe kryteria oceny ofert ulegną spłaszczeniu, a wykonawcy nadal będą konkurować głównie ceną.

REKLAMA

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryterium kosztowe

Koszty to nowy rodzaj kryterium wskazany w p.z.p. Nie odnoszą się do jednorazowego świadczenia na rzecz wykonawcy za zrealizowanie przedmiotu zamówienia, lecz dotyczą wszystkich bądź niektórych kosztów ponoszonych przez zamawiającego lub innych użytkowników. Kryterium kosztu można określić z wykorzystaniem rachunku kosztów cyklu życia, który obejmuje m.in. nabycie, koszt użytkowania i utrzymania oraz koszt utylizacji. W przypadku wyrobów medycznych istotne są np. koszt instalacji i szkolenia personelu lub energooszczędność urządzenia. Dodatkowo może się okazać, że dany produkt ma niższą cenę, ale np. wymaga częstej wymiany komponentów albo dedykowane akcesoria jednorazowe są droższe niż w przypadku urządzenia konkurencji. W takiej sytuacji, jeżeli produkt ma być użytkowany przez długi czas, korzystniejsze ekonomicznie będzie kupno urządzenia o wyższej cenie, ale tańszego w utrzymaniu.

Kryterium stałej ceny lub stałego kosztu

Ustawa przewiduje, że zamawiający może ustalić stałą cenę lub koszt i ocenić oferty na podstawie innych kryteriów, jeżeli przepisy powszechnie obowiązujące lub właściwy organ określiły stałą cenę lub koszt. W takim przypadku ofertę wybiera się wyłącznie na podstawie innych kryteriów oceny ofert niż cena – np. kryteria jakościowe.

Przyszłość rynku w obszarze medycznym

Ustawodawca nie wprowadził zamkniętego katalogu kryteriów oceny ofert – zamawiający mogą kształtować je samodzielnie. Opierając się na zagranicznych postępowaniach, w przypadku produktów medycznych kryteria jakościowe lub innowacyjne mogą być następujące: mechanizmy regulacji urządzenia, intuicyjność interfejsu i łatwość użytkowania, wygoda pacjenta, cicha praca, postać leku, bezawaryjność, posiadane certyfikaty, koszty wyposażenia zużywalnego, koszty przeglądów, dostępność szkoleń innych niż stanowiskowe, możliwość uzyskania dodatkowej korzyści zdrowotnej i technologicznej itp.

Nie można wykluczyć, że tak jak przed nowelizacją, w postępowaniach na dostawę leków i wyrobów medycznych zamawiający poza ceną będą wciąż stosowali wyłącznie pozajakościowe kryteria takie jak termin dostawy, termin płatności, długość gwarancji itp. Kilka miesięcy funkcjonowania znowelizowanej ustawy nie przyniosło przełomu w tym zakresie. Zamawiający uciekają od punktowania aspektów jakościowych czy opracowania rachunku cyklu życia. Jednak zagraniczne przykłady postępowań na dostawę analogicznych towarów pokazują, że inna praktyka jest możliwa.


Niewątpliwie zastosowanie nowoczesnych kryteriów ma olbrzymi sens w odniesieniu do produktów zaawansowanych technologii, gdzie właśnie jakość i innowacyjność powinny być brane pod uwagę co najmniej na równi z ceną. Nowelizacja wprowadziła odpowiednie instrumenty; do zamawiających należy ich wykorzystanie. ⒸⓅ

Nie ma katalogu kryterium oceny ofert – zamawiający mogą kształtować je samodzielnie

dr Karolina Libront

Marta Kittel, radca prawny

Tomasz Krzyżanowski, radca prawny

kancelaria Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA