REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości

Justyna Godlewska-Stańska
Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości. /Fot. Fotolia
Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy o zarządzanie nieruchomością z licencjonowanym zarządcą nieruchomości podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej jakkolwiek znacznie ogranicza, to nie wyłącza odpowiedzialności deliktowej właściciela nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy właściciel nieruchomości zawrze umowę o zarządzanie nieruchomością obejmującą m.in. zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości, to zarządca ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w wyniku zaniechań w wykonaniu czynności objętych umową, a w konsekwencji szkoda zostaje pokryta przez jego ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej. Skoro bowiem czynności zarządzania zostały powierzone podmiotowi, który w zakresie swej działalności zawodowej trudni się wykonywaniem takich czynności, to zlecający nie jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu powierzonych czynności (art. 429 kodeksu cywilnego).

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 186 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. 2010 r. Nr 102 poz. 651) zarządca nieruchomości podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w art. 185 ust. 1 i 1a w.w. ustawy, a co za tym idzie każdy zarządca nieruchomości powinien mieć wykupioną polisę OC.

Fakt, iż zarządca nieruchomości posiada polisę OC nie oznacza jednak, że właściciel nieruchomości, który powierzył temu zarządcy nie ponosi w ogóle odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku złego gospodarowania nieruchomością. Po pierwsze bowiem dużo zależy od treści samej umowy z zarządcą, w ramach której właściciel powierza zarządcy wykonywanie określonych czynności tj. jeśli czynność, której zaniechanie lub nieprawidłowe wykonanie spowodowało szkodę nie była objętą umową, to wówczas właściciel, a nie zarządca , czy też jego ubezpieczyciel ponosi za nią odpowiedzialność. Po drugie o odpowiedzialności zarządcy nieruchomości, bądź jego ubezpieczyciela nie może być mowy w przypadku  roszczeń związanych ze szkodą, do której doszło ponieważ właściciel pomimo starań zarządcy nie przeznaczy na określony cel (np. remont nieruchomości) odpowiednich środków.  Trudno bowiem w takim wypadku dopatrywać się podstaw do odpowiedzialności cywilnej zarządcy, a co za tym idzie też i jego ubezpieczyciela.  Powyższe stanowisko zdaje się potwierdzać  Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 16 kwietnia 2003 r. (sygn. akt II CKN 1466/00), wskazujący, że: „nawet skuteczne powierzenie czynności osobie trzeciej, które na podstawie art. 429 k.c. zwalnia od odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez przedsiębiorstwo trudniące się zawodowo wykonywaniem danych czynności, nie wyklucza odpowiedzialności powierzającego za szkodę wyrządzoną jego własnym zaniedbaniem” najczęściej odpowiedzialność ta oparta będzie na art. 415 k.c.”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

    Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

    REKLAMA

    ZUS: Przy kontrolach zasiłków i zwolnień korzystamy z donosów od sąsiadów i rodziny. Sprawdzamy zlecenia obok etatu

    ZUS sprawdza też, czy osoba pobierająca chorobowe wykonuje poza etatem zlecenia. Interesuje się prawem do zasiłków.

    Komunikat MRiPS o refundacji zakupu szkieł kontaktowych [od 17 listopada 2023 r.]

    W Dzienniku Ustaw pod poz. 2367 zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie weszło w życie 17 listopada 2023 r.

    Emerytury: brak waloryzacji. I emerytura niższa o 300 zł

    Nie milkną echa środowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego o emeryturach. 

    Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

    10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

    REKLAMA

    Zapowiedzi: Będzie projekt ustawy dla 150 000 pracowników pomocy społecznej

    Chcemy przedstawić projekt ustawy o pracownikach pomocy społecznej; będziemy starali się go tak pilotować, aby ustawa została przyjęta i wdrożona w życie - powiedziała w czwartek szefowa MRiPS Marlena Maląg. Podkreśliła, że projekt dotyczy wsparcia finansowego dla pracowników służb społecznych.

     

    Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

    Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

    REKLAMA