Oskładkowanie umów-zleceń od 2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
Nowe zasady oskładkowania umowy-zlecenia
Od 2016 roku weszły w życie przepisy dotyczące oskładkowania umów-zleceń. Co się zmieniło?
REKLAMA
Ustawa z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw wprowadza zmiany w oskładkowaniu umów-zleceń w przypadku zbiegu tytułów do ubezpieczeń. O zbiegu tytułów mówimy, gdy dana osoba pracuje jednocześnie w kilku miejscach, na podstawie różnych form zatrudnienia. Aby zaistniało to zjawisko, formy wykonywania pracy muszą stanowić tytuł do ubezpieczeń społecznych.
Zobacz również: „Ozusowanie zleceń” - czy będzie skutkowało mniejszym wynagrodzeniem w roku 2016?
Wprowadzone zmiany
Od 1 stycznia 2016 r. osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, tj.: praca nakładcza, zlecenie, działalność gospodarcza, funkcja posła w Parlamencie Europejskim oraz duchownego objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Ma ona również prawo, na swój wniosek, zostać objęta ubezpieczeniami także z pozostałych tytułów. Może również, jak wcześniej, wybrać wszystkie tytuły, tylko niektóre lub je zmienić.
REKLAMA
Na czym więc polega zmiana? Osoby wymienione wyżej, których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w danym miesiącu będzie niższa od minimalnego wynagrodzenia, spełniające warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami z innych tytułów, podlegają ubezpieczeniom również z innych tytułów, aż do osiągnięcia podstawy wymiaru składek w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia – 1850 zł. Należy mieć na uwadze, że składki należy odprowadzić od całej wysokości wynagrodzenia, a nie tylko od kwoty brakującej do minimalnego wynagrodzenia. Jeśli więc zleceniobiorca z jednej umowy otrzymuje 1600 zł, a z kolejnej 1500 zł, składki na ubezpieczenia społeczne będą potrącone z obu umów od pełnych wysokości, a nie z pierwszej od całości, a z drugiej od części – 205 zł.
Dodatkowo, jeśli zleceniobiorca prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą, zobowiązany jest zapłacić obowiązkowe składki od prowadzonego biznesu, jeżeli podstawa wymiaru składek z umowy-zlecenia będzie niższa od najniższej podstawy wymiaru składek obowiązującej osoby prowadzące działalność gospodarczą – tj. 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Oczywiście nie ma żadnych przeszkód, aby przedsiębiorca płacił dobrowolne składki ZUS również ze zlecenia. Preferencyjne składki ZUS przy działalności nie zwalniają z obowiązku zapłaty składek ze zlecenia.
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Polecamy serwis: Ubezpieczenia społeczne
REKLAMA
REKLAMA