REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Ozusowanie zleceń” - czy będzie skutkowało mniejszym wynagrodzeniem w roku 2016?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arleta Siedlik
ZUS
ZUS
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

„Ozusowanie” zleceń będzie skutkowało mniejszym wynagrodzeniem w roku 2016- scenariusz jak najbardziej prawdopodobny w związku z nowelizacją ustawy o ubezpieczeniach społecznych z 23 października 2014 r. Zgodnie ze wspomnianą zmianą od stycznia 2016 r. nastanie konieczność odprowadzania składek ZUS od umów zleceń do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (aktualnie to kwota 1750 zł).

Zmiany dotyczą bardzo dużej grupy, bo około 1 mln osób świadczących pracę na podstawie umowy zlecenia.  Wynagrodzenia członków rad nadzorczych zostały „ozusowane” już od  początku 2015 r.  Dotychczas od swoich wynagrodzeń odprowadzali oni jedynie ubezpieczenie zdrowotne. Składki na ubezpieczenie społeczne będą opłacane niezależnie od tego, czy członkowie rad nadzorczych podlegają ubezpieczeniu z innych tytułów, czy pobierają emerytury lub renty. Podstawę wymiaru składek będzie stanowić przychód z tytułu zasiadania w radzie nadzorczej, a płatnikiem będzie podmiot, w którym działa rada. Obowiązek ubezpieczeń będzie istniał w okresie od dnia powołania na członka rady nadzorczej do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji. Oskładkowanie umów członków rad nadzorczych zostało wprowadzone po raz pierwszy.

REKLAMA

Zobacz również: Wysokość składki zdrowotnej w II kwartale 2015 r.

Istotnym jest, iż obowiązek ubezpieczeń nie dotyczy m.in. członków komisji rewizyjnej w spółce z o.o., członków rady osiedla, fundacji, a także członków zarządów wykonujących swoje funkcje na podstawie powołania.

Wprowadzono także zapisy zmierzające do unicestwienia procederu zawierania dwóch umów zlecenia i odprowadzania składek tylko od jednej. Przy nowym uregulowaniu nie ma możliwości zawarcia, tak jak to się odbywało dotychczas, jednej umowy na bardzo niską kwotę i to od niej odprowadzania składek.  Przy czym zawierana była także druga - „właściwa” umowa, która wraz z wyższą kwotą była wolna od konieczności oskładkowania. Zgodnie ze zmianami jeżeli zleceniobiorca będzie wykonywał dwie umowy i z każdej z nich będzie otrzymywał wynagrodzenie niższe od minimalnego, będzie podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z obydwu tych umów. Dotyczy to również emerytów i rencistów.

Zmiany początkowo miały wejść w życie już po 3 miesiącach od momentu przegłosowania ustawy, jednak z uwagi na szereg możliwych negatywnych konsekwencji vacatio legis zostało wydłużone aż do początku 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja będzie skutkować zmianami dla każdej z zainteresowanych stron, czyli: pracownika, pracodawcy i dużo zyskującego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zobacz wideoszkolenie: Zmiany w zasiłkach i e-zwolnienia

Jak zmiany wpłyną na pozycję pracownika?

REKLAMA

Na początek warto przeanalizować pozycję pracownika, wszak jest to największe grono osób, na które będą oddziaływać wprowadzone zmiany. Oczywiście scenariusze mogą być zupełnie różne.  Natomiast prawdopodobnym jest, że pracownicy będą częściej niż dotychczas pracować w oparciu o oskładkowaną już umowę zlecenie. Czy rozwiązanie to będzie lepsze z perspektywy pracownika jest kwestią sporną, ponieważ brak na takiej umowie szeregu socjalnych benefitów, które zyskuje pracownik  świadczący swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę

Z racji podniesienia się kosztów związanych z zatrudnieniem pracownika spodziewane jest także powiększenie się  tzw. szarej strefy, czyli pracowników wykonujących pracę bez żadnej formalnej umowy. Taka sytuacja stawia pracownika w pozycji nie dającej nawet gwarancji otrzymania wynagrodzenia za wykonaną pracę. Nie wspominając już nawet o tym, iż poprzez takie działanie łamane jest obowiązujące prawo. Całość w konsekwencji prowadzi do zwiększenia się wskaźnika bezrobocia.

Ponadto w związku z koniecznością odprowadzania składek do ZUS prawdopodobnie zmniejszy się finalna kwota, którą otrzyma pracownik.  Ponieważ na niego realnie spadnie konieczność poniesienia koszt ów związanych z odprowadzanymi składkami. Natomiast jeśli chodzi o sytuację, którą uważać można za prawdziwą korzyść to fakt, że pracownik w końcu zacznie odkładać na swoją emeryturę. Kwestią sporną jest, czy taka emerytura będzie w przyszłości świadczona w godziwej wysokości. Realistycznie patrząc raczej nie można na to liczyć.

Co zyska pracodawca?

W dalszej kolejności warto przeanalizować jakie konsekwencje dla pracodawcy niesie omawiana nowelizacja. Przede wszystkim nastąpi wzrost kosztów pracy o 15%. Jednak najbardziej spodziewanym rozwiązaniem jest to, zgodnie z którym bezpośrednie finansowe konsekwencje poniesie pracownik poprzez pomniejszenie się kwoty wynagrodzenia otrzymywanej netto.

Według szacunków najwięcej do stracenia ma pracodawca zatrudniający pracownika z branży ochroniarskiej, ponieważ stawki są tam bardzo niskie.  Większy komfort natomiast będą mieć pracodawcy zatrudniający pracowników z branż kreatywnych, gdzie wynagrodzenie jest wyższe. Wówczas odprowadzane składki nie będą aż tak inwazyjne dla budżetu pracownika.  

ZUS - największy wygrany?

Kolejną kwestią są konsekwencje dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który zdaje się być największym wygranym w całej sprawie. Szacowane zyski to około 650 mln zł. We wskazanej kwocie aż 350 mln zł pochodzi ze składek odprowadzanych przez członków rad nadzorczych. Zatem jak widać wpływy będą znaczne, a brak jest negatywnych skutków jak w przypadku pracowników czy pracodawców.

Reasumując, zainicjowane przez resort pracy zmiany są znaczące dla zainteresowanych. Niestety nie oznacza to, że są one w pełni dobre. Ustawodawca zamiast sięgnąć głębiej ku kompleksowemu rozwiązaniu problemu tzw. umów śmieciowych stosuje tylko środki łagodzące obecną sytuację. Pracownik w dalszym ciągu pozostaje bez zabezpieczeń socjalnych np. na wypadek choroby czy płatnego urlopu wypoczynkowego.

Polecamy serwis: ZUS

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA