REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Ozusowanie zleceń” - czy będzie skutkowało mniejszym wynagrodzeniem w roku 2016?

Arleta Siedlik
ZUS
ZUS
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

„Ozusowanie” zleceń będzie skutkowało mniejszym wynagrodzeniem w roku 2016- scenariusz jak najbardziej prawdopodobny w związku z nowelizacją ustawy o ubezpieczeniach społecznych z 23 października 2014 r. Zgodnie ze wspomnianą zmianą od stycznia 2016 r. nastanie konieczność odprowadzania składek ZUS od umów zleceń do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (aktualnie to kwota 1750 zł).

Zmiany dotyczą bardzo dużej grupy, bo około 1 mln osób świadczących pracę na podstawie umowy zlecenia.  Wynagrodzenia członków rad nadzorczych zostały „ozusowane” już od  początku 2015 r.  Dotychczas od swoich wynagrodzeń odprowadzali oni jedynie ubezpieczenie zdrowotne. Składki na ubezpieczenie społeczne będą opłacane niezależnie od tego, czy członkowie rad nadzorczych podlegają ubezpieczeniu z innych tytułów, czy pobierają emerytury lub renty. Podstawę wymiaru składek będzie stanowić przychód z tytułu zasiadania w radzie nadzorczej, a płatnikiem będzie podmiot, w którym działa rada. Obowiązek ubezpieczeń będzie istniał w okresie od dnia powołania na członka rady nadzorczej do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji. Oskładkowanie umów członków rad nadzorczych zostało wprowadzone po raz pierwszy.

REKLAMA

Zobacz również: Wysokość składki zdrowotnej w II kwartale 2015 r.

Istotnym jest, iż obowiązek ubezpieczeń nie dotyczy m.in. członków komisji rewizyjnej w spółce z o.o., członków rady osiedla, fundacji, a także członków zarządów wykonujących swoje funkcje na podstawie powołania.

Wprowadzono także zapisy zmierzające do unicestwienia procederu zawierania dwóch umów zlecenia i odprowadzania składek tylko od jednej. Przy nowym uregulowaniu nie ma możliwości zawarcia, tak jak to się odbywało dotychczas, jednej umowy na bardzo niską kwotę i to od niej odprowadzania składek.  Przy czym zawierana była także druga - „właściwa” umowa, która wraz z wyższą kwotą była wolna od konieczności oskładkowania. Zgodnie ze zmianami jeżeli zleceniobiorca będzie wykonywał dwie umowy i z każdej z nich będzie otrzymywał wynagrodzenie niższe od minimalnego, będzie podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z obydwu tych umów. Dotyczy to również emerytów i rencistów.

Zmiany początkowo miały wejść w życie już po 3 miesiącach od momentu przegłosowania ustawy, jednak z uwagi na szereg możliwych negatywnych konsekwencji vacatio legis zostało wydłużone aż do początku 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja będzie skutkować zmianami dla każdej z zainteresowanych stron, czyli: pracownika, pracodawcy i dużo zyskującego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zobacz wideoszkolenie: Zmiany w zasiłkach i e-zwolnienia

Jak zmiany wpłyną na pozycję pracownika?

REKLAMA

Na początek warto przeanalizować pozycję pracownika, wszak jest to największe grono osób, na które będą oddziaływać wprowadzone zmiany. Oczywiście scenariusze mogą być zupełnie różne.  Natomiast prawdopodobnym jest, że pracownicy będą częściej niż dotychczas pracować w oparciu o oskładkowaną już umowę zlecenie. Czy rozwiązanie to będzie lepsze z perspektywy pracownika jest kwestią sporną, ponieważ brak na takiej umowie szeregu socjalnych benefitów, które zyskuje pracownik  świadczący swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę

Z racji podniesienia się kosztów związanych z zatrudnieniem pracownika spodziewane jest także powiększenie się  tzw. szarej strefy, czyli pracowników wykonujących pracę bez żadnej formalnej umowy. Taka sytuacja stawia pracownika w pozycji nie dającej nawet gwarancji otrzymania wynagrodzenia za wykonaną pracę. Nie wspominając już nawet o tym, iż poprzez takie działanie łamane jest obowiązujące prawo. Całość w konsekwencji prowadzi do zwiększenia się wskaźnika bezrobocia.

Ponadto w związku z koniecznością odprowadzania składek do ZUS prawdopodobnie zmniejszy się finalna kwota, którą otrzyma pracownik.  Ponieważ na niego realnie spadnie konieczność poniesienia koszt ów związanych z odprowadzanymi składkami. Natomiast jeśli chodzi o sytuację, którą uważać można za prawdziwą korzyść to fakt, że pracownik w końcu zacznie odkładać na swoją emeryturę. Kwestią sporną jest, czy taka emerytura będzie w przyszłości świadczona w godziwej wysokości. Realistycznie patrząc raczej nie można na to liczyć.

Co zyska pracodawca?

W dalszej kolejności warto przeanalizować jakie konsekwencje dla pracodawcy niesie omawiana nowelizacja. Przede wszystkim nastąpi wzrost kosztów pracy o 15%. Jednak najbardziej spodziewanym rozwiązaniem jest to, zgodnie z którym bezpośrednie finansowe konsekwencje poniesie pracownik poprzez pomniejszenie się kwoty wynagrodzenia otrzymywanej netto.

Według szacunków najwięcej do stracenia ma pracodawca zatrudniający pracownika z branży ochroniarskiej, ponieważ stawki są tam bardzo niskie.  Większy komfort natomiast będą mieć pracodawcy zatrudniający pracowników z branż kreatywnych, gdzie wynagrodzenie jest wyższe. Wówczas odprowadzane składki nie będą aż tak inwazyjne dla budżetu pracownika.  

ZUS - największy wygrany?

Kolejną kwestią są konsekwencje dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który zdaje się być największym wygranym w całej sprawie. Szacowane zyski to około 650 mln zł. We wskazanej kwocie aż 350 mln zł pochodzi ze składek odprowadzanych przez członków rad nadzorczych. Zatem jak widać wpływy będą znaczne, a brak jest negatywnych skutków jak w przypadku pracowników czy pracodawców.

Reasumując, zainicjowane przez resort pracy zmiany są znaczące dla zainteresowanych. Niestety nie oznacza to, że są one w pełni dobre. Ustawodawca zamiast sięgnąć głębiej ku kompleksowemu rozwiązaniu problemu tzw. umów śmieciowych stosuje tylko środki łagodzące obecną sytuację. Pracownik w dalszym ciągu pozostaje bez zabezpieczeń socjalnych np. na wypadek choroby czy płatnego urlopu wypoczynkowego.

Polecamy serwis: ZUS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA