| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Finanse publiczne > Plan finansowy > Plan wydatków majątkowych

Plan wydatków majątkowych

Mieszkaniec zwrócił się do skarbnika gminy z pytaniem, dlaczego nie są ujawniane źródła finansowania planowanych na dany rok budżetowy zadań z cyklu „roczne i wieloletnie”? Posłużył się przy tym załącznikiem do uchwały budżetowej na 2013 rok (do wglądu redakcji), w którym takich informacji nie podano. Czy taki zapis jest poprawny?

Odpowiedź

Jeżeli organ stanowiący nie ustalił obowiązku wskazania źródeł finansowania (także pozabudżetowego) planowanych w projekcie uchwały budżetowej przedsięwzięć, a regionalna izba obrachunkowa (RIO) nie zakwestionowała takich zapisów, to są one poprawne.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 234 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.), uchwała organu stanowiącego określa wymaganą szczegółowość projektu uchwały budżetowej, terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu oraz wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego (JST) wraz z projektem uchwały budżetowej (dalej: uchwała proceduralna). Uchwała proceduralna przedkładana jest do regionalnej izby obrachunkowej (RIO) w celu zaopiniowania pod względem zgodności z prawem.

Zobacz również serwis: Sprawozdawczość

Ponadto, zgodnie z art. 236 ust. 4 u.f.p., w planie wydatków majątkowych wyodrębnia się w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej planowane kwoty wydatków majątkowych. Organ stanowiący może jednocześnie ustalić większą szczegółowość planu wydatków, np. ustalić obowiązek wskazania źródeł finansowania (także pozabudżetowego) planowanych przedsięwzięć.

Z kolei, zgodnie z art. 226 ust. 2a u.f.p., w załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej JST określa się odrębnie dla każdego przedsięwzięcia:

  1. nazwę i cel,
  2. jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia,
  3. okres realizacji i łączne nakłady finansowe,
  4. limity wydatków w poszczególnych latach,
  5. limit zobowiązań.

Przez przedsięwzięcie należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z programami finansowanymi z udziałem środków Unii Europejskiej i innych zagranicznych niepodlegających zwrotowi lub z umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.

W analizowanym przypadku załącznika do uchwały budżetowej zadania inwestycyjne (roczne i wieloletnie) przewidziane do realizacji, zasady jego wypełniania powinny wynikać z uchwały proceduralnej podjętej przez radę gminy i przedłożonej do zaopiniowania przez właściwą terytorialnie RIO. Akceptacja tej uchwały przez RIO pozwala uniknąć sporów dotyczących sposobu wypełniania dokumentów stanowiących załączniki do uchwały budżetowej.

Podstawa prawna:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Filipczak-Zawadzka

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »