Szpitale powiatowe potrzebują stabilnego źródła finansowania
05 cze 2019
Konieczny jest niezwłoczny wzrost wyceny - o 15% - we wszystkich rodzajach świadczeń finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Jedynie taki krok może ustabilizować sytuację finansową naszych szpitali. Z Andrzejem Płonką, starostą bielskim (woj. śląskie), prezesem zarządu Związku Powiatów Polskich, rozmawia Michał Cyrankiewicz
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2019-2022
10 maja 2019
Publikujemy opinię prof. Stanisława Gomułki dotyczącą Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2019-2022.
Instruktaż: Jak prawidłowo postępować z nadpłatami w dochodach budżetowych?
04 gru 2018
Nadpłaty to dochody nienależnie wpłacone na konto jednostki - przykładowo podwójnie zapłacona faktura czy zaokrąglona kwota wynikająca z decyzji, bo dłużnik nie pamiętał jej dokładnie albo zapłacił po terminie i „dołożył” kwotę na pokrycie odsetek. Mamy zatem bardzo różne kwoty nadpłat - od kilku groszy nawet po tysiące złotych. Pojawia się więc pytanie - co zrobić z nadpłatą?
Metodę obliczenia prewspółczynnika - wyrok WSA w Poznaniu
20 lip 2017
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w sprawie o sygn.akt I SA/Po 1626/16 orzekł, że JST mogą zastosować inną, niż przewidziana rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, metodę obliczenia prewspółczynnika.
Zadania zlecone a zadania własne - dylematy samorządów
08 maja 2017
Pierwszym krokiem do oszacowania przez jednostkę samorządu terytorialnego poziomu niedofinansowania zadań z zakresu administracji rządowej jest zweryfikowanie, które spośród realizowanych przez gminę / powiat / województwo czynności mają charakter zadania zleconego.
Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego
29 lis 2016
Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
Centra usług wspólnych - odpowiedzialność, uprawnienia
17 sie 2016
Utworzenie w gminie centrum usług wspólnych niesie za sobą wiele wątpliwości. Kto jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową nowej jednostki? Co z inwentaryzacją? Jaki jest zakres wspólnej obsługi?
Kwalifikacja wpłaty z tytułu odszkodowania
14 lip 2016
Czy wpłata z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt może zostać zakwalifikowana jako wznowienie wydatków? Jakie regulacje powinny stosować w takich przypadkach samorządowe jednostki budżetowe?
Sposób prowadzenia gospodarki finansowej samorządowych jednostek oświatowych
12 lip 2016
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują dyrektorom podległych samorządowych szkół i placówek oświatowych, w terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w celu opracowania projektów planów finansowych.
Rachunki bankowe w samorządowej jednostce budżetowej
12 lip 2016
Ustawa o finansach publicznych nie określa rodzajów rachunków bankowych, jakie mają obowiązek prowadzić samorządowe jednostki budżetowe. Czym więc powinny kierować się jednostki przy otwieraniu rachunku?
Wniosek jednostki budżetowej o zmianę w planie wydatków budżetowych - wzór
02 mar 2016
Zmiana kwot dochodów i wydatków następuje w drodze uchwały organu stanowiącego JST lub wykonawczego JST (województwa, powiaty) oraz zarządzenia wójta/burmistrza/prezydenta miasta (organ wykonawczy gminy). Wiele zmian zachodzących w budżecie JST w trakcie roku jest efektem składanych wniosków przez kierowników jednostek budżetowych JST. Najczęściej zmiany te dotyczą przeniesienia środków finansowych w planie wydatków pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej w zakresie realizowanych przez jednostkę budżetową zadań statutowych.
Sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego jednostki za 2015 r.
19 lut 2016
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe instytucje kultury i samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego), dla których organem założycielskim jest JST, przedstawiają właściwemu zarządowi JST – w terminie do 28 lutego 2016 r. – sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego jednostki za 2015 r., w szczegółowości nie mniejszej niż w planie finansowym (art. 265 pkt 2 uofp).
Projekty budżetów i planów finansowych na rok 2016 powinny uwzględniać nowe podziałki klasyfikacji
25 wrz 2015
Wprowadzono zmiany w rozporządzeniu o klasyfikacji budżetowej. Zmiany mają zastosowanie od 1 stycznia 2016 r. ale należy je stosować już przy opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2016.
Finanse publiczne w 2016 r. - zmiany
31 sie 2015
Od 1 stycznia 2016 r. przepisy ustawy o finansach publicznych będą określały, że koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko w ramach uzyskanych przychodów, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania środków pieniężnych z poprzednich okresów, pozostających w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej.
Wspólna księgowość jednostek organizacyjnych w 2016 r.
31 sie 2015
Wspólna obsługa księgowa jednostek organizacyjnych (i nie tylko) samorządów od 1 stycznia 2016 r. będzie w końcu w pełni legalna. Do tej pory były z tym ciągłe problemy, ponieważ nie było spójności między przepisami dotyczącymi finansów stricte a poszczególnymi ustawami, które umożliwiały tworzenie jednostki obsługującej inne jednostki sektora finansów publicznych. Zmiany w tym zakresie wprowadza ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.
Przeznaczenie niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków finansowych
23 lip 2015
Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym? Czy gmina środki będące ogólną nadwyżką może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe)?
Kontrasygnata skarbnika gminy
06 lip 2015
Kontrakty w imieniu gminy podpisuje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Gdy jednak z umowy wynika zobowiązanie pieniężne po stronie samorządu, to do jej zawarcia potrzebna jest jeszcze kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu). Bez tego potwierdzenia kontrakt nie dojdzie do skutku. Wymóg ten, obejmujący kontrasygnatę skarbnika, jest przyjęty we wszystkich ustawach ustrojowych samorządu.
Plan rzeczowo-finansowy uczelni na 2015 rok - formularze
12 maja 2015
Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotował wzór planu rzeczowo-finansowego na rok 2015 wraz z objaśnieniami do wykorzystania przy opracowywaniu planu rzeczowo-finansowego na 2015 rok.
Plan finansowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ)
15 gru 2014
Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ). Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji zakładu.
Plan wydatków majątkowych
18 lis 2013
Mieszkaniec zwrócił się do skarbnika gminy z pytaniem, dlaczego nie są ujawniane źródła finansowania planowanych na dany rok budżetowy zadań z cyklu „roczne i wieloletnie”? Posłużył się przy tym załącznikiem do uchwały budżetowej na 2013 rok (do wglądu redakcji), w którym takich informacji nie podano. Czy taki zapis jest poprawny?
Konsekwencje przekroczenia planu wydatków w ciągu miesiąca
16 sty 2012
Czy przekroczenie planu wydatków w ciągu miesiąca podlega odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?