| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Podnoszenie kwalifikacji > Zatrudnianie urzędników i awanse - zmiany

Zatrudnianie urzędników i awanse - zmiany

Jak zmieni się system awansów i czasowego zatrudniania urzędników od 1 września 2013 r.? Czy będzie można zatrudniać doradców bez limitu?

Od 1 września wszyscy pracownicy samorządowi, w tym osoby na stanowiskach kierowniczych, w ciągu miesiąca stracą pracę, jeśli zostaną skazani prawomocnym wyrokiem, np. za przestępstwo skarbowe

Czy można zatrudniać doradców bez limitu

Wójt gminy do 20 tys. mieszkańców chciałby zatrudnić jeszcze jednego, trzeciego już doradcę. Kadrowa poinformowała go, że jest ograniczony limitem. Postanowił więc, że obecnych doradców nie będzie zwalniał po odejściu ze stanowiska. Czy przepisy o pracownikach samorządowych dają mu taką możliwość?

Obowiązująca ustawa o pracownikach samorządowych dopuszcza możliwość zatrudniania przez kierowników urzędów asystentów i doradców. Nie są to jednak stanowiska urzędnicze. Ich staż pracy w gminie nie jest uwzględniany przy ubieganiu się np. o stanowisko sekretarza. Asystenta i doradcę wójt może zatrudnić bez przeprowadzania konkursu. Taka osoba nie podlega ocenie okresowej ani też nie odbywa służby przygotowawczej i egzaminu końcowego, który w przypadku innych stanowisk w urzędzie decyduje o dalszym zatrudnieniu. Aby na te stanowiska nie trafiały całkowicie przypadkowe osoby, w rozporządzeniu wprowadzono dla nich minimalne wymagania kwalifikacyjne. Doradca powinien mieć wykształcenie wyższe i pięć lat stażu pracy. W przypadku asystenta wystarczy tylko wykształcenie średnie bez jakiegokolwiek doświadczenia zawodowego. Osoby takie są zatrudniane na czas trwania kadencji wójta. Ten jednak w każdym czasie może z nimi rozwiązać umowę o pracę z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia. W celu ograniczenia liczby pracujących w samorządach asystentów i doradców uzależniono ją od wielkości gminy. W jednostce do 20 tys. mieszkańców maksymalnie mogą być to trzy osoby, w gminie do 100 tys. mieszkańców i w powiatach – pięć osób, a w urzędach marszałkowskich i gminach powyżej 100 tys. mieszkańców – siedem.

Podstawa prawna

Art. 17 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458 z późn. zm.).

Czy konkursu na sekretarza można nie przeprowadzać

Z pracy w gminie zrezygnował sekretarz. Wójt zdecydował, że nie będzie takiej funkcji, bo kadrami zajmuje się jego zastępca. Uznał, że dzięki temu zaoszczędzi na jednym etacie. Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne?

Cały artykuł znajdziesz w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Latkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »