| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Pracownicy oświaty > Etat dla głównego księgowego w placówce oświatowej

Etat dla głównego księgowego w placówce oświatowej

Czy główny księgowy w placówce oświatowej musi być zatrudniony na etat? Odpowiedzi udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Opisany sposób ukierunkowania odpowiedzialności na kierownika jednostki organizacyjnej znajduje potwierdzenie zarówno w orzecznictwie regionalnych komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach Naruszeniu Dyscypliny Finansów Publicznych, jak i w orzecznictwie sądowo – administracyjnym. W uzasadnieniu orzeczenia Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Krakowie z dnia 8 lipca 2014r. znak RKO-522/31/14, wskazano m.in. że: ,, Z przytoczonych przepisów wynika, że to kierownik jednostki jest zobowiązany sporządzić i przekazać sprawozdanie odbiorcy tego sprawozdania, niezależnie od tego, kto technicznie przygotował dane do tego sprawozdania. Podpis kierownika jednostki na tym sprawozdaniu oraz czynności skutecznego pod względem prawnym przekazania sprawozdania odbiorcy są czynnościami z zakresu reprezentacji jednostki. Zakresu reprezentacji nie można z kolei przenieść ani ograniczyć ze skutkiem wobec osób trzecich.’’. Natomiast w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 kwietnia 2010r. sygn. akt V SA/WA 103/10 wskazano m.in. że: ‘’Tylko wyraźne zastrzeżenie w przepisach ustawy mogłoby stanowić o możliwości powierzenia określonych kompetencji innemu pracownikowi. Takich zastrzeżeń, co do sprawozdawczości budżetowych nie ma. (…) Przekazanie sprawozdania jest czynnością z zakresu reprezentacji jednostki, której to czynności w opisanym stanie prawnym nie można skutecznie przekazać innemu podmiotowi.’’.

Warto też odnotować, że sprawozdanie budżetowe powstaje z momentem złożenia na nim podpisu przez kierownika jednostki, niezależnie od tego, kto technicznie je sporządził oraz kto – poza kierownikiem jednostki – jeszcze je podpisał (tak: orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach Naruszenia Dyscypliny Finansów Publicznych z dnia 15 listopada 2010r. znak BDF1/4900/10/11-12/RN-6-7/10/145).

Z powyższego wynika więc jednoznacznie, że czynność przekazania właściwym odbiorcom sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania nie należy do zakresu gospodarki finansowej i nie może zostać powierzona, gdyż wynika z istoty kompetencji kierownika jednostki.

Odnosząc się do wniosku w zakresie pytania dotyczącego możliwości ponoszenia odpowiedzialności na gruncie ustawy z dnia 17 grudnia 2004r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 168  z późn. zm.) za czyny związane z prowadzeniem obsługi ekonomiczno – administracyjnej szkół przez odrębną jednostkę budżetową wskazuję, że zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1113 z późn. zm.) regionalne izby obrachunkowe udzielają wyjaśnień na wystąpienia uprawnionych podmiotów, jednakże tylko w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Natomiast materia objęta pytaniem zawartym we wniosku przekracza ten zakres. Ponadto wskazać należy, że organami właściwymi rzeczowo do dokonania oceny prawnej danego czynu w kontekście przesłanek odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, są m.in. wspomniane wyżej regionalne komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Niezależnie od powyższego, poddaje się zapoznanie ze stosownym orzecznictwem w ww. zakresie przedmiotowym, które może być pomocne w poznaniu mechanizmu ponoszenia ww. odpowiedzialności, w tym np. z treścią orzeczenia RIO w Krakowie z dnia 8 lipca 2014r. znak RKO-522/31/14.

Podsumowując, główny księgowy musi pozostawać w stosunku pracy w danej placówce oświatowej. Kwestie uboczne a związane ze sposobem ukształtowania tego stosunku pracy pozostają w gestii umownej zainteresowanych stron, czyli kierownika danej placówki oświatowej i głównego księgowego.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku

Zobacz także: Zmiany w Kodeksie pracy w 2015 roku

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »