| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Wynagrodzenia > Minimalne wynagrodzenie - zmiany od 2017 r.

Minimalne wynagrodzenie - zmiany od 2017 r.

W 2017 r. ma zniknąć możliwość ustalania wynagrodzenia pracowników w okresie ich pierwszego roku pracy na poziomie 80% minimalnego wynagrodzenia. Takie zmiany w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę proponuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Oznacza to, iż po wejściu w życie przedmiotowych zmian prawo do minimalnego wynagrodzenia nie będzie zależało od stażu pracy.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (z dnia 15 stycznia 2016 r.)  jest obecnie przedmiotem prac rządu. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Redakcja poleca: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Resort pracy wskazuje na dwa możliwe skutki wprowadzanych zmian. Z jednej strony spowodują one poprawę sytuacji ekonomicznej osób po raz pierwszy podejmujących pracę zarobkową, z drugiej -  mogą utrudnić znalezienie pierwszej pracy. „To, który z efektów będzie przeważał zależy od wielu czynników: dostosowanie zmian w poziomie tego wynagrodzenia do sytuacji przedsiębiorstw, sytuacja makroekonomiczna kraju, elastyczność rynku pracy, stopień ochrony pracowników przed zwolnieniami itp. Biorąc pod uwagę dobrą sytuację na rynku pracy oraz pozytywne prognozy (zarówno krajowe jak i międzynarodowe), oraz wyższy poziom kwalifikacji kolejnych roczników wchodzących na rynek pracy (większy odsetek osób z wykształceniem wyższym, znajomością języków obcych, etc.) w porównaniu do sytuacji w przeszłości, potencjalne negatywne efekty wprowadzenia rozwiązań nie powinny być znaczące. Jednocześnie gospodarstwa domowe, w których będą osoby otrzymujące wynagrodzenie minimalne w pełnej wysokości zamiast w wysokości 80%, będą miały większe dochody” – czytamy w ocenie skutków regulacji projektu.

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę określają obecnie przepisy ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zgodnie z nimi wysokość wynagrodzenia pracownika w pierwszym roku pracy nie może być niższa niż 80 procent wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Jak ustalana jest wysokość minimalnej płacy?

Do dnia 15 czerwca każdego roku Rada Ministrów przedstawia Radzie Dialogu Społecznego propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia w roku następnym. Rada Dialogu Społecznego uzgadnia wysokość minimalnego wynagrodzenia w terminie 30 dni od dnia otrzymania propozycji. Jeżeli Rada Dialogu Społecznego nie uzgodni w tym terminie wysokości minimalnego wynagrodzenia, Rada Ministrów ustala ją w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 15 września każdego roku. Tak ustalona wysokość minimalnego wynagrodzenia nie może być niższa od zaproponowanej uprzednio Radzie Dialogu Społecznego.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 września 2015 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2016 r. minimalna płaca w 2016 r. wynosi 1850 zł.

Podstawa prawna:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (projekt z dnia 15 stycznia 2016 r.)  etap legislacyjny: konsultacje publiczne/opiniowanie;

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 2008)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 września 2015 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2016 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1385);

Zobacz również: Wynagrodzenia w służbie cywilnej 2016

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Kazimierz Romaniec

Radca prawny. Starszy prawnik w Kancelarii Raczkowski Paruch sp.k., prowadzący w firmie praktyki prawa podatkowego i prawa sportowego. Absolwent wydziału prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz kursu Tempus-Erasmus na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Edynburgu. Wcześniej związany m.in. z Arthur Andersen i kancelarią Wardyński i Wspólnicy, a także odpowiedzialny przez ponad 10 lat za praktykę podatkową kancelarii Miller Canfield. Ma wieloletnie doświadczenie w doradztwie podatkowym w zakresie zatrudniania pracowników oraz kadry zarządzającej podmiotów gospodarczych. Reprezentuje Klientów w postępowaniach podatkowych i administracyjnych przed sądami i organami administracji państwowej. Doradza podmiotom branży sportowej w zakresie m.in. krajowych i międzynarodowych piłkarskich przepisów regulacyjnych, prawnych aspektów transferów piłkarskich, umów o zawodowe uprawianie sportu, opodatkowania sportowców i imprez sportowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK