| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > VAT > Rozliczanie VAT od mediów w 2014 r.

Rozliczanie VAT od mediów w 2014 r.

Od 1 stycznia br. obowiązują istotne zmiany w zasadach rozliczania VAT z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług w zakresie tzw. mediów – czyli dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej i gazu, a także świadczenia usług dostarczania wody, odprowadzania ścieków i odbierania odpadów.

Co nie uległo zmianom?

Po pierwsze – z dniem 1 stycznia 2014 r. nie zmieniły się stawki VAT dotyczące mediów. Nadal zatem sprzedaż części mediów (tj. energii elektrycznej, energii cieplnej oraz gazu) opodatkowana jest stawką podstawową 23%, a świadczenie usług dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz odbierania odpadów opodatkowane jest obniżoną stawką 8%.

Po drugie – nadal istnieją wątpliwości co do możliwości odsprzedaży (refakturowania) mediów na najemców i dzierżawców nieruchomości. Spór między organami podatkowymi (które uważają, że nie ma takiej możliwości) a sądami administracyjnymi (które najczęściej uważają, że można) zostanie jednak zapewne ostatecznie (być może jeszcze w 2014 r.) rozstrzygnięty przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do którego zostało skierowane pytanie prejudycjalne w tej kwestii.

Po trzecie – zmianom nie uległy zasady ustalania podstawy opodatkowania z tytułu sprzedaży mediów. Co prawda od 1 stycznia 2014 r. obowiązują nowe przepisy, określające zasady ustalania podstawy opodatkowania (tj. przede wszystkim przepisy określone w art. 29a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT), lecz nie wprowadziły one istotnych zmian w tym zakresie (określenie nowych przepisów miało bowiem na celu nie zmianę zasad ustalania podstawy opodatkowania, lecz modyfikację tych zasad w celu pełniejszego odzwierciedlenia przepisów unijnych oraz uzyskania ich większej przejrzystości i czytelności).

Nie zmieniły się wreszcie zasady wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż mediów (z zastrzeżeniem uwag poczynionych dalej) oraz wystawianych do nich faktur korygujących. W szczególności faktury korygujące wystawiane do faktur dokumentujących sprzedaż mediów nadal należą do tych faktur, których rozliczanie przez sprzedawców nigdy nie wymaga posiadania potwierdzenia ich otrzymania przez nabywcę (obecnie wynika to z art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy o VAT).

Zobacz również: Wykonywanie zadań własnych gminy przez spółkę komunalną a VAT

Co się zmieniło?

Do końca 2013 r. obowiązek podatkowy z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług w zakresie tzw. mediów (dalej: sprzedaży mediów) powstawał najczęściej z chwilą upływu terminu płatności (zob. art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r.). Od 1 stycznia 2014 r. upływ terminu płatności nadal ma znaczenie dla powstawania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży mediów – lecz tylko w przypadkach, gdy wcześniej nie została wystawiona faktura. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży mediów powstaje bowiem obecnie z chwilą wystawienia faktury – nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a i lit. b tiret drugie w zw. z art. 19a ust. 7 w zw. z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT).

Zmiana ta spowodowała, że obecnie nieopłacalne jest dla jednostek sprzedających media zbyt wczesne wystawianie faktur. Im bowiem wcześniej wystawią fakturę, tym szybciej będą obowiązane rozliczyć VAT z tytułu sprzedaży mediów.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. jednostki sprzedające media, które chcą jak najpóźniej rozpoznawać obowiązek podatkowy VAT z tytułu sprzedaży mediów, powinny zatem jak najpóźniej (nie później jednak niż w dniu upływu terminu płatności) wystawiać faktury dokumentujące sprzedaż mediów. Wcześnie wystawiane faktury jednostki powinny zastąpić innymi dokumentami (np. właśnie fakturami pro forma) – pamiętając jednak, że może się z tym wiązać konieczność zmiany zawartej z nabywcą umowy (może tak być w szczególności, jeżeli umowa ta przewiduje, że termin płatności za media określany jest każdorazowo na wystawianej fakturze).

Więcej czytaj w artykule: Rozliczanie VAT od mediów w 2014 r. >>

Z artykułu dowiesz się także:

  • Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży mediów
  • Kiedy i jak wystawiać faktury dokumentujące taką sprzedaż
  • Czy można wystawiać faktury pro forma w zakresie sprzedaży mediów
  • Jak obecnie odliczać podatek naliczony z faktur za media

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Fedorowska

psycholog, mediator. Kancelaria Mediacyjna „Primum Consensus”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK