REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błędem jest wliczanie dodatku stażowego za czas choroby do podstawy trzynastki

Anna Kopyść
Redaktor merytoryczny działu prawa pracy dwutygodnika „Rachunkowość budżetowa”. Wykładowca z bogatą praktyką zawodową w dziedzinie zagadnień kadrowo-płacowych. Zajęcia prowadzi w formie warsztatowej, kładąc nacisk na praktyczne rozwiązywanie problemów, analizę przypadków i aktywność uczestników. Autorka i doświadczony redaktor publikacji z zakresu oświaty, płac, zasiłków, ubezpieczeń społecznych i zfśs. W codziennej pracy udziela wielu porad i rozwiązuje problemy pojawiające się w związku z czynną obsługą jednostek.
trzynastka, dodatek stażowy
trzynastka, dodatek stażowy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy pomimo nowego stanowiska resortu pracy nadal można wliczać dodatek za wysługę lat przysługujący za czas choroby (tzw. składnik 220) do podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego?

Od lat działy płac zastanawiają się, czy dodatki przysługujące za czas choroby należy wliczać do podstawy dodatkowej gratyfikacji rocznej. Ministerialne wykładnie nie stanowią źródeł prawa, natomiast przepisy w tej materii nie ulegają zmianie. Z tego powodu decyzję powinna podjąć ostatecznie sama jednostka.

REKLAMA

REKLAMA

W świetle najnowszej wykładni resortu pracy należy przyjąć, że do podstawy trzynastki dodatek stażowy powinien być wliczony w wysokości przypadającej tylko za czas przepracowany. Oczywiście funkcjonuje też inne stanowisko, zgodnie z którym w podstawie wymiaru trzynastki dodatek za staż powinno się uwzględnić w pełnej wysokości (pismo Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 19 stycznia 2011 r., znak DPR-V-053-6-BW/MŻ/2011). W tej sytuacji można uznać, że to do pracodawcy należy ostateczna decyzja, w jaki sposób uwzględni ten dodatek przy ustalaniu wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Wobec ciągłych wątpliwości, w tym dwojakiego podejścia kontrolerów z regionalnych izb obrachunkowych, redakcja "Dziennika Gazety Prawnej" zapytała resort pracy, czy podtrzymuje stanowisko z 2011 r. Z odpowiedzi Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii z 15 lutego 2021 r. wynika, że pogląd uległ zmianie. Zauważono, że skoro w uchwale Sądu Najwyższego z 25 lipca 2003 r. (sygn. akt III PZP 7/03) zdefiniowano okres przepracowany jako faktyczne wykonywanie pracy, co w konsekwencji oznacza uwzględnienie w niej jedynie wynagrodzenia za pracę rzeczywiście wykonaną, to dodatek za wieloletnią pracę wypłacony za okres choroby nie powinien być wliczany do trzynastki.

Podsumowując, zarówno dodatek stażowy, jak i inne składniki przysługujące i wypłacane za okresy usprawiedliwionych nieobecności powinny być wyłączone z podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Ostateczna decyzja zależy jednak od pracodawcy.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2021 r. nauczycielka chorowała łącznie przez 35 dni: w marcu 12 dni i w listopadzie 23 dni. W styczniu 14 dni przebywała na urlopie wypoczynkowym, a od 26 czerwca do 31 sierpnia również korzystała z urlopu, za co otrzymała wynagrodzenie urlopowe. We wrześniu skorzystała z dwóch wolnych płatnych dni na opiekę nad dzieckiem w wieku do 14 lat. Jej wynagrodzenie zasadnicze wynosi 4046 zł, a dodatek za staż pracy - 687,82 zł (17%). W okresie do 31 sierpnia przysługiwał jej dodatek funkcyjny pomniejszany za czas choroby, zaś od 1 września do 31 grudnia dodatek motywacyjny w kwocie 450 zł miesięcznie.

Zgodnie z opinią Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii z 15 lutego 2021 r., do podstawy trzynastki wliczamy:

  • wypłacone wynagrodzenie zasadnicze wraz z dodatkiem za staż przysługujący za czas pracy,

  • wypłacone dodatki pomniejszone za czas choroby: motywacyjny i funkcyjny oraz

  • wynagrodzenie urlopowe.

Nie uwzględniamy natomiast części dodatku stażowego przysługującej za czas choroby, wynagrodzenia chorobowego i zasiłków oraz wynagrodzenia przysługującego za dzień opieki nad dzieckiem.

Źródło: Rachunkowość Budżetowa nr 23/2021

Podstawa prawna

Powołane orzeczenia sądów

  • uchwała Sądu Najwyższego z 25 lipca 2003 r. (sygn. akt III PZP 7/03

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA