REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radca prawny z kilkunastoletnim prawniczym doświadczeniem, specjalizujący się w prawie cywilnym, gospodarczym, nieruchomości, pracy. Fan motoryzacji oraz Włoch, a od nie tak dawna – motocyklista.
budżet państwa, podwyżki, budżetówka, wynagrodzenia w budżetówce, prowizorium budżetowe
Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Szczególne zasady uchwalania budżetu państwa

Przebieg prac legislacyjnych nad ustawą budżetową ma szczególny charakter. Zgodnie z Konstytucją RP, projekt ustawy budżetowej przygotowuje Rada Ministrów, jednak w praktyce zadanie to spoczywa w głównej mierze na ministrze finansów, który oczywiście musi działać w porozumieniu z szefami innych resortów i niejako godzić różne interesy przy planowaniu budżetu. Następnie Rada Ministrów zatwierdza przygotowany projekt ustawy budżetowej i przedkłada Sejmowi do dalszych prac. Właśnie rusza ten etap prac, gdyż projekt do Sejmu został przekazany 30 września 2025 r. W Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie projektu, i to od razu na posiedzeniu plenarnym, a nie na komisjach sejmowych. Dopiero następczo projekt jest kierowany do Komisji Finansów Publicznych, oraz kolejno innych komisji. Komisja Finansów przygotowuje sprawozdanie dla Sejmu, a ten przystępuje wówczas do drugiego czytania ustawy. Następnie po ewentualnych poprawkach, projekt wraca do Komisji, która przygotowuje dodatkowe sprawozdanie. Następnie projekt wraca do Sejmu i podczas trzeciego czytania jest poddawany głosowaniu. Do przyjęcia ustawy budżetowej jest wymagana bezwzględna większość głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Kolejno ustawa trafia do Senatu, który ma 20 dni na rozpatrzenie projektu, to jest przyjęcie bez zmian, zgłoszenie poprawek lub odrzucenie w całości. W przypadku wniesienia poprawek, Sejm ma na ich rozpatrzenie 7 dni i wtedy następuje ostateczne głosowanie. W przypadku uchwalenia budżetu na etapie parlamentarnym, trafia on na biurko Prezydenta RP.

REKLAMA

REKLAMA

Co może zrobić Prezydent z ustawą budżetową?

Art. 224 Konstytucji RP stanowi o tym, że Prezydent RP ma 7 dni na zadecydowanie o dalszych losach ustawy budżetowej – przy czym nie ma w tym wypadku prawa weta, to jest odmowy podpisu budżetu. Może albo podpisać ustawę, albo skierować ją do Trybunału Konstytucyjnego w celu zbadania zgodności z Konstytucją, jeżeli będzie miał wątpliwości w tym zakresie. W przypadku skierowania do Trybunału Konstytucyjnego, ma on 2 miesiące od złożenia wniosku na zbadanie konstytucyjności budżetu i wydanie orzeczenia w tym zakresie.

Ustawa budżetowa, w razie jej podpisania lub stwierdzenia zgodności z Konstytucją RP, podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Jeżeli jednak nie udałoby się jej uchwalić na czas, wówczas Rada Ministrów prowadzi gospodarkę finansową na podstawie tzw. prowizorium budżetowego. Gdyby natomiast się zdarzyło, że ustawa budżetowa nie trafi na biurko Prezydenta w ciągu 4-ech miesięcy od jej złożenia w Sejmie (licząc od 30 września 2025 r., termin ten upłynie z końcem stycznia 2026 r.), to wówczas Prezydent może rozwiązać parlament i zarządzić nowe wybory.

Tyle teorii – a co się dzieje z budżetem teraz w praktyce?

W Sejmie można spodziewać się burzliwej dyskusji stronnictw politycznych z uwagi na fakt, jakie liczby pojawiają się w budżecie. Mianowicie, przewidziano w nim:

REKLAMA

  • wydatki publiczne mają sięgnąć 918,9 miliardów zł;
  • dochody mają wynieść 647,2 miliardów zł;
  • powyższe oznacza przewidywany deficyt na poziomie 271,7 miliardów zł.

Rząd planuje, że największą część wpływów zapewnią źródła opodatkowania, w szczególności z podatku VAT, z którego tytułu zaplanowano przychód na poziomie 341 miliardów zł. Akcyza ma zasilić budżet o kwotę 103 miliardów zł, wpływy z CIT 80 miliardów złotych, zaś z PIT wpływy na poziomie 32 mld zł. Relacja długu publicznego do PKB ma utrzymać się na poziomie 53,8%. W budżecie zaplanowano rekordowe wydatki, w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na ochronę zdrowia: 247,8 mld zł;
  • na obronność: 200 mld zł;
  • na inwestycje infrastrukturalne w kolej i drogi: 54 mld zł.

Jakie są ryzyka dla pracowników budżetówki w przypadku nieuchwalenia budżetu?

Kluczowe znaczenie ma fakt, że budżet może nie zostać uchwalony w terminie – już teraz bowiem w mediach pojawiają się informacje o dalszych trudnych rozmowach pomiędzy Ministrem Finansów i Gospodarki a Minister Zdrowia o potrzebie dofinansowania NFZ lub szpitali z budżetu państwa, pomimo iż projekt budżetu został już opracowany na poziomie ministerialnym. Kolejnym ryzykiem jest ewentualność braku podpisu ustawy budżetowej przez Prezydenta, a zamiast tego skierowanie jej do Trybunału Konstytucyjnego. W razie stwierdzenia jej niekonstytucyjności, ustawa nie będzie obowiązywała (osobnym problemem jest jak rząd podejdzie do ewentualnego stwierdzenia niekonstytucyjności tak kluczowej ustawy przez Trybunał Konstytucyjny, którego nie uznaje za organ konstytucyjny). Niezależnie jednak od powodów, w przypadku braku wejścia w życie ustawy budżetowej na czas, rząd powinien kierować się prowizorium budżetowym. Prowizorium budżetowe stanowi tymczasową podstawę do wydatkowania środków publicznych, które obowiązuje gdy nie uda się skutecznie uchwalić ustawy budżetowej. Prowizorium ma charakter przejściowy i zwykle jest uchwalane na okresy krótsze niż rok, np. kwartalne (gdyż założenie jest takie, że właściwą ustawę budżetową uda się uchwalić, z tym że z opóźnieniem). Pozwala na funkcjonowanie organów władzy publicznej i instytucji państwowych, aczkolwiek kluczowe jest, że prowizorium budżetowe praktycznie do zera ogranicza możliwość wprowadzania nowych wydatków. Nowe inwestycje co do zasady nie są wtedy możliwe do podjęcia na podstawie prowizorium budżetowego.

Podobnie jest w przypadku podwyżek wynagrodzeń dla pracowników sfery budżetowej, gdyż wówczas rząd nie ma podstaw prawnych do zwiększania wydatków, w tym na podwyżki wynagrodzeń. Płace pozostają wówczas zamrożone i nie są waloryzowane, gdyż nie ma zarezerwowanych na zwiększenie wydatków środków budżetowych. Dzieje się tak m. in. dlatego, że przepisy ustawy o finansach publicznych przewidują, że w przypadku prowizorium budżetowego obowiązują stawki należności budżetowych oraz składki na państwowe fundusze celowe w wysokości ustalonej dla roku poprzedzającego rok budżetowy. To zaś oznacza w szczególności, że wydatki budżetowe na wynagrodzenia pracowników sfery budżetowej muszą pozostać na poziomie z poprzedniego roku.

Ważne

W przypadku nieuchwalenia budżetu państwa na czas, jak również w przypadku jego braku wejścia w życie, np. w przypadku stwierdzenia niekonstytucyjności przez Trybunał Konstytucyjny, podstawą gospodarki finansowej jest prowizorium budżetowe. To zaś przewiduje wydatki budżetowe na poziomie z ostatniego roku, co uniemożliwia wejście w życie nowych podwyżek dla pracowników sfery budżetowej, do czasu uchwalenia właściwego budżetu, w którym zostały zaplanowane.

Pozostaje mieć nadzieję, że wszystkie strony polityczne dojdą do porozumienia i budżet na 2026 r. z mniejszymi lub większymi kompromisami zostanie uchwalony. Warto bowiem wskazać, że ostatni przypadek, kiedy w Polsce działano na podstawie prowizorium budżetowego, miał miejsce w 1992 r., to jest aż 33 lata temu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA