REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
radca prawny
budżet państwa, podwyżki, budżetówka, wynagrodzenia w budżetówce, prowizorium budżetowe
Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Szczególne zasady uchwalania budżetu państwa

Przebieg prac legislacyjnych nad ustawą budżetową ma szczególny charakter. Zgodnie z Konstytucją RP, projekt ustawy budżetowej przygotowuje Rada Ministrów, jednak w praktyce zadanie to spoczywa w głównej mierze na ministrze finansów, który oczywiście musi działać w porozumieniu z szefami innych resortów i niejako godzić różne interesy przy planowaniu budżetu. Następnie Rada Ministrów zatwierdza przygotowany projekt ustawy budżetowej i przedkłada Sejmowi do dalszych prac. Właśnie rusza ten etap prac, gdyż projekt do Sejmu został przekazany 30 września 2025 r. W Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie projektu, i to od razu na posiedzeniu plenarnym, a nie na komisjach sejmowych. Dopiero następczo projekt jest kierowany do Komisji Finansów Publicznych, oraz kolejno innych komisji. Komisja Finansów przygotowuje sprawozdanie dla Sejmu, a ten przystępuje wówczas do drugiego czytania ustawy. Następnie po ewentualnych poprawkach, projekt wraca do Komisji, która przygotowuje dodatkowe sprawozdanie. Następnie projekt wraca do Sejmu i podczas trzeciego czytania jest poddawany głosowaniu. Do przyjęcia ustawy budżetowej jest wymagana bezwzględna większość głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Kolejno ustawa trafia do Senatu, który ma 20 dni na rozpatrzenie projektu, to jest przyjęcie bez zmian, zgłoszenie poprawek lub odrzucenie w całości. W przypadku wniesienia poprawek, Sejm ma na ich rozpatrzenie 7 dni i wtedy następuje ostateczne głosowanie. W przypadku uchwalenia budżetu na etapie parlamentarnym, trafia on na biurko Prezydenta RP.

REKLAMA

REKLAMA

Co może zrobić Prezydent z ustawą budżetową?

Art. 224 Konstytucji RP stanowi o tym, że Prezydent RP ma 7 dni na zadecydowanie o dalszych losach ustawy budżetowej – przy czym nie ma w tym wypadku prawa weta, to jest odmowy podpisu budżetu. Może albo podpisać ustawę, albo skierować ją do Trybunału Konstytucyjnego w celu zbadania zgodności z Konstytucją, jeżeli będzie miał wątpliwości w tym zakresie. W przypadku skierowania do Trybunału Konstytucyjnego, ma on 2 miesiące od złożenia wniosku na zbadanie konstytucyjności budżetu i wydanie orzeczenia w tym zakresie.

Ustawa budżetowa, w razie jej podpisania lub stwierdzenia zgodności z Konstytucją RP, podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Jeżeli jednak nie udałoby się jej uchwalić na czas, wówczas Rada Ministrów prowadzi gospodarkę finansową na podstawie tzw. prowizorium budżetowego. Gdyby natomiast się zdarzyło, że ustawa budżetowa nie trafi na biurko Prezydenta w ciągu 4-ech miesięcy od jej złożenia w Sejmie (licząc od 30 września 2025 r., termin ten upłynie z końcem stycznia 2026 r.), to wówczas Prezydent może rozwiązać parlament i zarządzić nowe wybory.

Tyle teorii – a co się dzieje z budżetem teraz w praktyce?

W Sejmie można spodziewać się burzliwej dyskusji stronnictw politycznych z uwagi na fakt, jakie liczby pojawiają się w budżecie. Mianowicie, przewidziano w nim:

  • wydatki publiczne mają sięgnąć 918,9 miliardów zł;
  • dochody mają wynieść 647,2 miliardów zł;
  • powyższe oznacza przewidywany deficyt na poziomie 271,7 miliardów zł.

Rząd planuje, że największą część wpływów zapewnią źródła opodatkowania, w szczególności z podatku VAT, z którego tytułu zaplanowano przychód na poziomie 341 miliardów zł. Akcyza ma zasilić budżet o kwotę 103 miliardów zł, wpływy z CIT 80 miliardów złotych, zaś z PIT wpływy na poziomie 32 mld zł. Relacja długu publicznego do PKB ma utrzymać się na poziomie 53,8%. W budżecie zaplanowano rekordowe wydatki, w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na ochronę zdrowia: 247,8 mld zł;
  • na obronność: 200 mld zł;
  • na inwestycje infrastrukturalne w kolej i drogi: 54 mld zł.

Jakie są ryzyka dla pracowników budżetówki w przypadku nieuchwalenia budżetu?

Kluczowe znaczenie ma fakt, że budżet może nie zostać uchwalony w terminie – już teraz bowiem w mediach pojawiają się informacje o dalszych trudnych rozmowach pomiędzy Ministrem Finansów i Gospodarki a Minister Zdrowia o potrzebie dofinansowania NFZ lub szpitali z budżetu państwa, pomimo iż projekt budżetu został już opracowany na poziomie ministerialnym. Kolejnym ryzykiem jest ewentualność braku podpisu ustawy budżetowej przez Prezydenta, a zamiast tego skierowanie jej do Trybunału Konstytucyjnego. W razie stwierdzenia jej niekonstytucyjności, ustawa nie będzie obowiązywała (osobnym problemem jest jak rząd podejdzie do ewentualnego stwierdzenia niekonstytucyjności tak kluczowej ustawy przez Trybunał Konstytucyjny, którego nie uznaje za organ konstytucyjny). Niezależnie jednak od powodów, w przypadku braku wejścia w życie ustawy budżetowej na czas, rząd powinien kierować się prowizorium budżetowym. Prowizorium budżetowe stanowi tymczasową podstawę do wydatkowania środków publicznych, które obowiązuje gdy nie uda się skutecznie uchwalić ustawy budżetowej. Prowizorium ma charakter przejściowy i zwykle jest uchwalane na okresy krótsze niż rok, np. kwartalne (gdyż założenie jest takie, że właściwą ustawę budżetową uda się uchwalić, z tym że z opóźnieniem). Pozwala na funkcjonowanie organów władzy publicznej i instytucji państwowych, aczkolwiek kluczowe jest, że prowizorium budżetowe praktycznie do zera ogranicza możliwość wprowadzania nowych wydatków. Nowe inwestycje co do zasady nie są wtedy możliwe do podjęcia na podstawie prowizorium budżetowego.

Podobnie jest w przypadku podwyżek wynagrodzeń dla pracowników sfery budżetowej, gdyż wówczas rząd nie ma podstaw prawnych do zwiększania wydatków, w tym na podwyżki wynagrodzeń. Płace pozostają wówczas zamrożone i nie są waloryzowane, gdyż nie ma zarezerwowanych na zwiększenie wydatków środków budżetowych. Dzieje się tak m. in. dlatego, że przepisy ustawy o finansach publicznych przewidują, że w przypadku prowizorium budżetowego obowiązują stawki należności budżetowych oraz składki na państwowe fundusze celowe w wysokości ustalonej dla roku poprzedzającego rok budżetowy. To zaś oznacza w szczególności, że wydatki budżetowe na wynagrodzenia pracowników sfery budżetowej muszą pozostać na poziomie z poprzedniego roku.

Ważne

W przypadku nieuchwalenia budżetu państwa na czas, jak również w przypadku jego braku wejścia w życie, np. w przypadku stwierdzenia niekonstytucyjności przez Trybunał Konstytucyjny, podstawą gospodarki finansowej jest prowizorium budżetowe. To zaś przewiduje wydatki budżetowe na poziomie z ostatniego roku, co uniemożliwia wejście w życie nowych podwyżek dla pracowników sfery budżetowej, do czasu uchwalenia właściwego budżetu, w którym zostały zaplanowane.

Pozostaje mieć nadzieję, że wszystkie strony polityczne dojdą do porozumienia i budżet na 2026 r. z mniejszymi lub większymi kompromisami zostanie uchwalony. Warto bowiem wskazać, że ostatni przypadek, kiedy w Polsce działano na podstawie prowizorium budżetowego, miał miejsce w 1992 r., to jest aż 33 lata temu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

REKLAMA

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

Czy ośrodek sportu płaci podatek od nieruchomości, z których korzysta w ramach trwałego zarządu?

Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.

REKLAMA

Jak gmina kwalifikuje wpłaty przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej?

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło Ministerstwo Finansów. Jest to reakcja na interpelację nr 11804 Pani Poseł Mirosławy Stachowiak-Różeckiej w sprawie zasad kwalifikowania wpłat wnoszonych przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej.

MRPiPS: Powołanie Rzecznika Praw Pracownika wzmocni pozycję osób zatrudnionych

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce powołania Rzecznika Praw Pracownika. Rzecznik ma być niezależną instytucją, która wesprze pracowników m.in. poprzez pomoc prawną.

REKLAMA