Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów od 11 lutego 2016 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Audyt/ Fot. Fotolia
Audyt/ Fot. Fotolia
Uchwała nowelizująca zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów obowiązuje od 11 lutego 2016 r. O zmianach mówi Barbara Misterska-Dragan, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Audytor może zrezygnować ze współpracy, jeżeli klienci mają sprzeczne interesy

Rozmowa z Barbarą Misterską-Dragan, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów

Od 11 lutego 2016 r. obowiązuje uchwała nowelizująca zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów. Dokument dostosowuje zasady postępowania audytorów do zmian, jakie wcześniej zostały wprowadzone w kodeksie Międzynarodowej Federacji Księgowych (IFAC). Pojawiły się więc nowe wytyczne dla rewidentów?

Kodeks etyki IFAC, który obowiązuje polskich biegłych rewidentów, opiera się na sześciu podstawowych zasadach: obiektywizmu, profesjonalizmu, niezależności, uczciwości, zachowania tajemnicy zawodowej, kompetencji zawodowych. Cały czas powinny one być dostosowywane do zmieniającej się rzeczywistości. Dlatego 11 lutego br. została m.in. zaktualizowana definicja konfliktu interesów. Nie obejmuje ona już tylko relacji audytor – bezpośredni klient, ale została rozszerzona na innych klientów biegłego rewidenta.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Co to znaczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli interesy klientów audytora są sprzeczne między sobą – zgodnie z obecnymi zasadami zachodzi konflikt interesów biegłego rewidenta. To może wykluczyć równoczesne świadczenie usług dla obu podmiotów. Przykładowo, biegły rewident nie może świadczyć usługi doradczej firmie w zakresie nabycia podmiotu, u którego przeprowadza badanie sprawozdania finansowego i uzyskał poufne informacje, które są istotne dla tej transakcji. Audytor nie może świadczyć usług doradczych sprzedawcy i nabywcy. Nie może sporządzać wyceny aktywów dla dwóch stron transakcji. Nie może też przeprowadzać np. badania atestacyjnego dla licencjodawcy dotyczącej wysokości opłaty i równocześnie doradzać licencjobiorcy co do tych kwot.

Jak to nowe spojrzenie na niezależność przełoży się na podmioty audytorskie?

Trzeba zbudować i wdrożyć nowe procedury weryfikujące, czy istnieje konflikt interesów w usługach świadczonych na rzecz ich klientów. Szczególnie w przypadku spółek audytorskich działających w sieci musi być teraz szybki przepływ informacji dotyczący klientów.

Może się zdarzyć sytuacja, że podmiot audytorski współpracuje z dwiema firmami i dopiero w trakcie pojawia się konflikt interesów. Czy w takiej sytuacji musi zrezygnować z jednego zlecenia?

To zależy od danej sytuacji. Przede wszystkim trzeba ocenić, jakie zagrożenia wynikają z tej sytuacji dla niezależności i obiektywizmu biegłego rewidenta, który wykonuje usługi dla tych klientów. Potem należy się zastanowić, czy można zastosować zabezpieczenia, które pozwolą uniknąć braku niezależności. Jeżeli można wdrożyć takie mechanizmy, to może się okazać, że nie trzeba od razu rezygnować ze zleceń. Jednak w każdym przypadku, gdy zachodzi konflikt interesów, audytor powinien poinformować klientów w formie pisemnej o za istniałej sytuacji i przedstawić sposoby, jakie może wykorzystać do zapewnienia niezależności. W przypadku innych usług niż badanie sprawozdania finansowego klient powinien się zgodzić na dalszą współpracę i zastosowanie wybranych rozwiązań zabezpieczających. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy audytor już współpracuje z daną firmą, jak i wtedy, gdy dopiero stara się o zlecenie.

Jak można się zabezpieczyć przed ryzykiem?

Przykładowo do zleceń angażować odrębne zespoły, które będą przestrzegać zdefiniowanych procedur i zasady zachowania poufności informacji. Jeżeli nie da się zastosować zabezpieczeń, a współpraca będzie zagrażać obiektywizmowi i niezależności, to audytor powinien się wycofać ze współpracy.

Załóżmy jednak, że firma audytorska wdrożyła procedury zabezpieczające, ale jednak nie były one przestrzegane. Co w takiej sytuacji?

Kodeks etyki opisuje, jak powinno wyglądać postępowanie w takiej sytuacji. Zgodnie z zasadami należy przejść przez całą procedurę badania i przeanalizować, czy nie został naruszony obiektywizm audytora, tj. jaki charakter miały te naruszenia, czy członek zespołu wykonującego badanie posiadał wiedzę o powiązaniach itd. Należy też poinformować o tej sytuacji badany podmiot. Audytor nadal może wykonywać to zlecenie, jeżeli nie doszło do naruszenia niezależności, np. przy wydaniu opinii.

A jak się okaże, że została naruszona niezależność, to co z już wydaną opinią?

To opinia z badania sprawozdania finansowego nie jest ważna. A w przypadku innych usług mówimy o sytuacji, gdy audytor wykorzystał jakąś informację poufną w czasie ich realizacji.

Czy coś jeszcze zmieniło się w kodeksie?

Pojawiły się zapisy dotyczące obowiązku komunikowania się biegłego rewidenta z osobami sprawującymi nadzór w podmiocie, z którym współpracuje. Takie procedury nie były dotychczas określone w kodeksie etyki, a jedynie wymienione w międzynarodowych standardach badania. Nowe zapisy są ważne szczególnie w przypadku zagrożenia zastraszania biegłego rewidenta lub zażyłości. Kodeks wskazuje, że w takich przypadkach audytor, aby zachować niezależność, powinien się skontaktować z osobami, które sprawują nadzór, i przedstawić istniejące ograniczenia co do niezależności. ©?

Barbara Misterska-Dragan zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    UE daje 111,5 mln zł na owoce i mleko dla uczniów. Rząd 128 mln zł [projekt rozporządzenia]

    W roku szkolnym 2023/2024 łączna kwota pomocy krajowej i unijnej w programie żywnościowym dla szkół wyniesie blisko 240 mln zł.

    Praktyczny przewodnik: Jak przesunąć wydatki bieżące w samorządowym zakładzie budżetowym?

    Czy kierownik samorządowego zakładu budżetowego może przesunąć wydatki bieżące na podstawie zarządzenia?

    Praca artystyczna poza etatem: Czy pracodawca musi wyrazić zgodę

    Pracownicy artystyczni instytucji kultury nie mogą podejmować dodatkowych zajęć lub dodatkowego zatrudnienia bez zgody dyrektora. 

    Grupa VAT w gminie: Zmiany w rozliczeniach podatkowych

    Po wprowadzeniu regulacji prawnych umożliwiających tworzenie przez podatników grup VAT pojawiło się wiele wątpliwości związanych z tym, czy mogą one być tworzone także przez jednostki samorządu terytorialnego. 

    Jak i kiedy nauczyciele mogą oczekiwać wyższego dodatku stażowego?

    Komu przysługuje wyższy dodatek stażowy? RIO wyjaśnia zasady naliczania świadczenia

    Lista bezpłatnych modeli laptopów dla uczniów

    Centrum Obsługi Administracji Rządowej ogłosiło dziś zweryfikowaną listę firm, które mogą podpisać umowę ramową na dostarczenie laptopów dla czwartoklasistów.

    Jak organizacje pozarządowe realizują przedsięwzięcia sołeckie

    Czy formą realizacji przedsięwzięcia sołeckiego może być jego wykonanie przez organizację pozarządową finansowane dotacją z budżetu gminy? Czy we wniosku sołeckim można w ogóle wskazać formę realizacji przedsięwzięcia?

    Analiza prawna: Dochód gminy nie jest równoznaczny z prowadzeniem działalności gospodarczej

    Potencjalna możliwość osiągnięcia przez gminę dochodów nie świadczy o tym, że gmina prowadzi działalność o charakterze zarobkowym, tym samym nie stanowi przesłanki do uznania, że gmina prowadzi działalność gospodarczą.

    Zmniejsz swoje zaległości: Jak skorzystać z ulg na opłaty śmieciowe

    Opłaty za odpady nie są należnościami cywilnoprawnymi - dlatego ulg do zaległości z tego tytułu udziela się zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. 

    Program Olimpia to 360 hal sportowych za 730 mln zł. Nowe wnioski od 1 czerwca 2023 r.

    W ramach zakończonego właśnie pierwszego naboru dofinansowana zostanie budowa 360 hal przyszkolnych, łączną kwotą ponad 730 mln zł - poinformował Bortniczuk w "Polska. Metropolia Warszawska".

    Gminy i zabytki po wyroku Trybunału Konstytucyjnego [wywiad]

    Dr hab. K. Zalasińska w wywiadzie: wyrok TK musi być przyczynkiem do dyskusji o kwestiach ustrojowych w ochronie zabytków.

    Od 1 lipca 2023 r. nowe tabele zaszeregowania pracowników samorządowych. Zmiany w minimalnym wynagrodzeniu

    1 lipca 2023 r. wejdą w życie ważne zmiany dla samorządowców. Zmieni się rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

    Wspólne ubieganie się o zamówienie publiczne

    Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia przez kilka podmiotów stanowi sytuację wymagającą szczególnych uregulowań. Dotyczy to zarówno sposobu ich reprezentacji, podstawy funkcjonowania czy też sposobu udowodnienia spełniania warunków udziału w postępowaniu.

    Czy gmina zapłaci VAT, jeśli najemca korzysta z lokalu bez umowy

    Bezumowne korzystanie z lokalu co do zasady nie jest świadczeniem usługi najmu. Tym samym czynność taka nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ale uwaga, istotne znaczenie ma to, czy korzystanie z lokalu bez umowy odbywa się za przyzwoleniem właściciela. 

    DGP: Ile w Polsce w 2024 r. wyniesie europejska pensja minimalna?

    Wszystko wskazuje na to, że w 2024 Polska może być jednym z kilku krajów unijnych z najwyższą płacą minimalną. O ile średnia pensja Polaków nadal jest bardzo niska w porównaniu do innych mieszkańców Unii, wynagrodzenie minimalne może znacząco wzrosnąć.

    MI: dofinansowanie zadań samorządowych z rezerwy subwencji ogólnej w 2023 r.

    Zespół ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniował przedstawiony przez rząd podział środków rezerwy subwencji ogólnej na 2023 rok.

    Kiedy sąd uwzględni wniosek gminy o przywrócenie terminu?

    Urlop pracownika, jego choroba albo wypadek nie mogą być podstawą przywrócenia terminu do złożenia pisma w sądzie. 

    Jak gmina może uzyskać dofinansowanie na autobusy w 2023 r.?

    Ministerstwo Infrastruktury informuje: trwa nabór wniosków w konkursie autobusowy.

    Darmowe laptopy dla uczniów i nauczycieli [szczegóły, projekt ustawy]

    Do Sejmu wpłynął projekt ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. 

    Nie będzie zakazu pracy samorządowców w podmiotach dysponujących środkami publicznymi

    Posłowie sejmowej komisji ds. petycji odrzucili pomysł ustanowienia zakazu nawiązywania przez radnych i pracowników samorządowych stosunków prawnych z podmiotami i spółkami dysponującymi środkami publicznymi.

    Zakup do szkoły ekspresu do kawy

    Czy dyrektor szkoły może zakupić ze środków szkoły ekspres do kawy dla pracowników?

    Ciąża pracownicy a praca przy komputerze

    Przepisy prawa pracy, w tym bhp, w sposób szczególny traktują kobiety w ciąży. Przejawia się to nie tylko wyjątkową ochroną stosunku pracy, ale również obowiązkiem zapewnienia przez pracodawcę restrykcyjnie określonych warunków pracy. 

    Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online

    „Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami” to pierwsza na rynku wydawniczym publikacja tego typu, która omawia rewolucyjne zmiany w prawie pracy dostosowujące polskie przepisy do dyrektywy work life balance i tzw. dyrektywy rodzicielskiej.

    Czy dopuszczalne jest składanie ofert za pośrednictwem poczty
    Nieobecność pracownika a ryczałt za używanie do celów służbowych samochodu osobowego pracownika

    Kwotę ustalonego ryczałtu za używanie do celów służbowych samochodów osobowych niebędących własnością pracodawcy należy zmniejszać o jedną dwudziestą drugą za każdy roboczy dzień nieobecności pracownika.