REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów od 11 lutego 2016 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Audyt/ Fot. Fotolia
Audyt/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała nowelizująca zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów obowiązuje od 11 lutego 2016 r. O zmianach mówi Barbara Misterska-Dragan, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Audytor może zrezygnować ze współpracy, jeżeli klienci mają sprzeczne interesy

Rozmowa z Barbarą Misterską-Dragan, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów

REKLAMA

REKLAMA

Od 11 lutego 2016 r. obowiązuje uchwała nowelizująca zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów. Dokument dostosowuje zasady postępowania audytorów do zmian, jakie wcześniej zostały wprowadzone w kodeksie Międzynarodowej Federacji Księgowych (IFAC). Pojawiły się więc nowe wytyczne dla rewidentów?

Kodeks etyki IFAC, który obowiązuje polskich biegłych rewidentów, opiera się na sześciu podstawowych zasadach: obiektywizmu, profesjonalizmu, niezależności, uczciwości, zachowania tajemnicy zawodowej, kompetencji zawodowych. Cały czas powinny one być dostosowywane do zmieniającej się rzeczywistości. Dlatego 11 lutego br. została m.in. zaktualizowana definicja konfliktu interesów. Nie obejmuje ona już tylko relacji audytor – bezpośredni klient, ale została rozszerzona na innych klientów biegłego rewidenta.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Co to znaczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli interesy klientów audytora są sprzeczne między sobą – zgodnie z obecnymi zasadami zachodzi konflikt interesów biegłego rewidenta. To może wykluczyć równoczesne świadczenie usług dla obu podmiotów. Przykładowo, biegły rewident nie może świadczyć usługi doradczej firmie w zakresie nabycia podmiotu, u którego przeprowadza badanie sprawozdania finansowego i uzyskał poufne informacje, które są istotne dla tej transakcji. Audytor nie może świadczyć usług doradczych sprzedawcy i nabywcy. Nie może sporządzać wyceny aktywów dla dwóch stron transakcji. Nie może też przeprowadzać np. badania atestacyjnego dla licencjodawcy dotyczącej wysokości opłaty i równocześnie doradzać licencjobiorcy co do tych kwot.

Jak to nowe spojrzenie na niezależność przełoży się na podmioty audytorskie?

Trzeba zbudować i wdrożyć nowe procedury weryfikujące, czy istnieje konflikt interesów w usługach świadczonych na rzecz ich klientów. Szczególnie w przypadku spółek audytorskich działających w sieci musi być teraz szybki przepływ informacji dotyczący klientów.

Może się zdarzyć sytuacja, że podmiot audytorski współpracuje z dwiema firmami i dopiero w trakcie pojawia się konflikt interesów. Czy w takiej sytuacji musi zrezygnować z jednego zlecenia?

To zależy od danej sytuacji. Przede wszystkim trzeba ocenić, jakie zagrożenia wynikają z tej sytuacji dla niezależności i obiektywizmu biegłego rewidenta, który wykonuje usługi dla tych klientów. Potem należy się zastanowić, czy można zastosować zabezpieczenia, które pozwolą uniknąć braku niezależności. Jeżeli można wdrożyć takie mechanizmy, to może się okazać, że nie trzeba od razu rezygnować ze zleceń. Jednak w każdym przypadku, gdy zachodzi konflikt interesów, audytor powinien poinformować klientów w formie pisemnej o za istniałej sytuacji i przedstawić sposoby, jakie może wykorzystać do zapewnienia niezależności. W przypadku innych usług niż badanie sprawozdania finansowego klient powinien się zgodzić na dalszą współpracę i zastosowanie wybranych rozwiązań zabezpieczających. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy audytor już współpracuje z daną firmą, jak i wtedy, gdy dopiero stara się o zlecenie.

Jak można się zabezpieczyć przed ryzykiem?

Przykładowo do zleceń angażować odrębne zespoły, które będą przestrzegać zdefiniowanych procedur i zasady zachowania poufności informacji. Jeżeli nie da się zastosować zabezpieczeń, a współpraca będzie zagrażać obiektywizmowi i niezależności, to audytor powinien się wycofać ze współpracy.

Załóżmy jednak, że firma audytorska wdrożyła procedury zabezpieczające, ale jednak nie były one przestrzegane. Co w takiej sytuacji?

Kodeks etyki opisuje, jak powinno wyglądać postępowanie w takiej sytuacji. Zgodnie z zasadami należy przejść przez całą procedurę badania i przeanalizować, czy nie został naruszony obiektywizm audytora, tj. jaki charakter miały te naruszenia, czy członek zespołu wykonującego badanie posiadał wiedzę o powiązaniach itd. Należy też poinformować o tej sytuacji badany podmiot. Audytor nadal może wykonywać to zlecenie, jeżeli nie doszło do naruszenia niezależności, np. przy wydaniu opinii.

A jak się okaże, że została naruszona niezależność, to co z już wydaną opinią?

To opinia z badania sprawozdania finansowego nie jest ważna. A w przypadku innych usług mówimy o sytuacji, gdy audytor wykorzystał jakąś informację poufną w czasie ich realizacji.

Czy coś jeszcze zmieniło się w kodeksie?

Pojawiły się zapisy dotyczące obowiązku komunikowania się biegłego rewidenta z osobami sprawującymi nadzór w podmiocie, z którym współpracuje. Takie procedury nie były dotychczas określone w kodeksie etyki, a jedynie wymienione w międzynarodowych standardach badania. Nowe zapisy są ważne szczególnie w przypadku zagrożenia zastraszania biegłego rewidenta lub zażyłości. Kodeks wskazuje, że w takich przypadkach audytor, aby zachować niezależność, powinien się skontaktować z osobami, które sprawują nadzór, i przedstawić istniejące ograniczenia co do niezależności. ©?

Barbara Misterska-Dragan zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA