Zarządzanie ryzykiem w kontroli zarządczej w 2023 r.
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest zarządzanie ryzykiem?
Jednym z elementów kontroli zarządczej jest proces zarządzania ryzykiem, przez który należy rozumieć czynności:
REKLAMA
- planistyczne,
- organizacyjne,
- wykonawcze,
- kontrolne
- realizowane w zakresie identyfikacji ryzyka, jego analizy, oceny oraz reakcji na ryzyko.
ZAPAMIĘTAJ!
Ryzyko to możliwość wystąpienia zdarzenia, które będzie miało wpływ na realizację założonych celów działania danej jednostki.
Co to jest standard kontroli zarządczej
Zgodnie ze standardami kontroli zarządczej, zarządzanie ryzykiem musi być uwzględnione w misji i strategii jednostki. Powinno dotyczyć wszystkich celów i zadań oraz każdego obszaru działalności jednostki. Celem procesu zarządzania ryzykiem jest identyfikacja potencjalnych czynników i zdarzeń mogących wywierać wpływ na jednostkę, oraz analiza potencjalnych skutków ryzyka i utrzymanie ryzyka na określonym poziomie przy zapewnieniu realizacji wyznaczonych celów i zadań jednostki. Następuje to poprzez:
- rozpoznanie - czyli identyfikowanie ryzyka, określenie rodzajów ryzyk, które wiążą się z działalnością jednostki i dokonywanie ich pomiaru,
- ocenę ryzyka i jego istotność, za pomocą określonej skali,
- zarządzanie ryzykiem, które polega na badaniu efektywności i skuteczności podejmowanych działań poprzez system kontroli instytucjonalnej i zewnętrznej,
- kontrolę zarządzania ryzykiem, której istotą podjętych działań jest ocena zastosowanych metod redukcji ryzyka prowadząca do skutecznego i efektywnego realizowania celów i nałożonych zadań.
(…)
Marta Banach
Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.