Warto zwrócić uwagę na postrzeganie roli kontroli zarządczej przez osoby nadzorujące samorząd w zakresie finansowym, dla których jest to „mechanizm i metoda, jeżeli jest w pełni zastosowana, pozwalająca na racjonalne zwiększenie prawdopodobieństwa wykonania zadań i osiągnięcia celów. Bez jej rzeczywistego zastosowania prawdopodobieństwo wykonania zadań może gwałtownie zmaleć, a może rosnąć to, co ustawodawca nazywa ryzykiem (zagrożeniem wykonania zadań)”. Każdy system zarządzania powinien być mocno osadzony w realiach organizacji, która zdecydowała się na jego wdrożenie.
Zarządzanie ryzykiem – jako jeden z standardów kontroli zarządczej – stanowi poważne wyzwanie dla każdego pracownika administracji. Kierownik jednostki, który jest odpowiedzialny za osiągnięcie założonych celów i realizację budżetu uchwalonego przez organ stanowiący JST, powinien wypracować takie rozwiązania wewnętrzne, które w optymalny sposób pozwolą na jego realizację.
reklama
reklama
Artykuł stanowi fragment publikacji Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pt. KONTROLA ZARZĄDCZA, Podstawowe zagadnienia kontroli zarządczej, Poradnik dla jednostek samorządu terytorialnego pod redakcją Marka Ćwiklickiego, Kraków, 2015. Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode.
Polecamy serwis: Audyt i kontrola