| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Finanse publiczne > Kontrola zarządcza > Określenie celu i zakresu kontroli zarządczej

Określenie celu i zakresu kontroli zarządczej

Precyzyjne i trafne ujęcie celu stawianego przed kontrolą zarządczą w JST wraz ze wskazaniem jej zakresu powinno służyć uporządkowaniu jednolitego rozumienia czym jest kontrola zarządcza i późniejszego stosowania się do przyjętych regulacji.

Celowościowe podejście do zagadnienia kontroli zarządczej wymaga od osób i instytucji stosujących KZ podkreślenia jej pozytywnego wpływu na sprawne i efektywne oraz legalne działanie JST. Przyjmując regulacje w zakresie KZ, należy pamiętać, że celem kontroli za­rządczej jest zagwarantowanie:

  • legalności działania JST i jej jednostek organizacyjnych – przez legalność należy ro­zumieć zarówno zgodność działania z prawem (stanowionym w JST oraz poza nią), jak i z procedurami wewnętrznymi;
  • etycznego postępowania – zadanie KZ w tym zakresie obejmuje respektowanie zasad ety­ki oraz promocję postaw etycznych (nie tylko ujętych w regulacjach, ale także w prawie zwyczajowym);
  • optymalnego zarządzania ryzykiem;
  • skutecznego i efektywnego zarządzania JST;
  • rzetelności i wiarygodności sprawozdań, protokołów i innych dokumentów odzwiercie­dlających pracę w JST;
  • dobrego przepływu informacji w JST (szybkiego, skutecznego i do właściwych grup od­biorców);
  • zabezpieczenia i ochrony zasobów posiadanych przez JST lub oddanych jej do dyspozy­cji.

Zobacz również: Rola zarządzania ryzykiem w kontroli zarządczej

Dokładne określenie elementów składowych systemu KZ, wyróżnionych ze względu na jej zakres rzeczowy oraz sekwencję czasową, ułatwia prawidłowe wykonywanie procedur i re­spektowanie legalnego i efektywnego działania JST. Dopełnieniem niezbędnym dla dobre­go zrozumienia, czym jest KZ są opisy standardów kontroli zarządczej wraz z dokumentami i rozwiązaniami przyjętymi w JST w celu osiągania tych standardów.

Ze względu na następstwo czasowe kontrolę zarządczą można podzielić na zapobiegawczą (przed podjęciem decyzji), bieżącą i następczą (służącą ustaleniu popełnionych błędów lub nieprawidłowości, odpowiedzialności za nie oraz podjęciu działań naprawczych).

Artykuł stanowi fragment publikacji Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pt. KONTROLA ZARZĄDCZA, Podstawowe zagadnienia kontroli zarządczej, Poradnik dla jednostek samorządu terytorialnego pod redakcją Marka Ćwiklickiego, Kraków, 2015.  Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode.

Polecamy serwis: Audyt i kontrola

Czytaj także

Data publikacji:

Autorzy:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kontrola zarządcza/ Fot. Fotolia
Kontrola zarządcza/ Fot. Fotolia

INFORAKADEMIA - 6 modułów w cenie jednego599.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Sztobryn

Rzecznik patentowy, doktor nauk prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »