REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Operat szacunkowy informacją publiczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Operat szacunkowy informacją publiczną./ fot. Fotolia
Operat szacunkowy informacją publiczną./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu (wyrok z dnia 6 czerwca 2016 r.) stwierdził, że żądanie udostępnienia kserokopii operatu szacunkowego, jak również umowy z rzeczoznawcą majątkowym na jego wykonanie dotyczy informacji publicznych i podlega udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej [dalej: u.d.i.p.]. 

Wyrokiem z dnia 6 czerwca 2016 r. o sygn. II SAB/Op 33/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny, stwierdzając bezczynność w sprawie, umorzył postępowanie sądowe w sprawie ze skargi na bezczynność Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich [dalej: Dyrektor ZDW] w przedmiocie informacji publicznej. 

REKLAMA

REKLAMA

Stan faktyczny i prawny

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Pismem z dnia 5 marca 2016 r. wnioskodawcy zwrócili się do Dyrektora ZDW o udostępnienie informacji publicznej w postaci kserokopii operatu szacunkowego określonej działki oraz umowy z rzeczoznawcą majątkowym na jego wykonanie. W następstwie niedoręczenia przez organ żądanych dokumentów, wnioskodawcy wnieśli skargę do WSA w Opolu, w której domagali się zobowiązania  Dyrektora ZDW do rozpoznania wniosku.

Dwa dni po wniesieniu skargi, skarżący otrzymali pismo Zastępcy Dyrektora ZDW wraz z operatem szacunkowym, zleceniem, fakturą, protokołem zdawczo-odbiorczym oraz wskazaniem, iż operat został wykonany na podstawie pisemnego zlecenia ZDW, a odrębnej umowy z rzeczoznawcą nie zawierano.

REKLAMA

W uzasadnieniu wydanego rozstrzygnięcia WSA powołał się na  art. 4 ust. 1 u.d.i.p., określający katalog podmiotów zobowiązanych do udzielania informacji publicznej, zgodnie z którym obowiązane do jej udostępnienia są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym m.in. jednostki organizacyjne tych podmiotów. W następstwie powyższego WSA wskazał, że ZDW jako wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej, finansowana z budżetu województwa, działająca w formie jednostki budżetowej, bez wątpienia jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej. Na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 u.d.i.p., Sąd zdefiniował pojęcie informacji publicznej, którą w świetle ujednoliconych poglądów orzecznictwa jest każda informacja wytworzona przez władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne i inne podmioty, które wykonują funkcje publiczne lub gospodarują mieniem publicznym, jak również informacje odnoszące się do wspomnianych władz, osób i innych podmiotów, niezależnie od tego, przez kogo zostały wytworzone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zamówienia publiczne

Operat szacunkowy i umowa z rzeczoznawcą majątkowym informacją publiczną

W rezultacie rozpoznania skargi, WSA uznał iż żądanie skarżącego dotyczące udostępnienia kserokopii operatu szacunkowego oraz umowy z rzeczoznawcą majątkowym dotyczy informacji publicznych. Sąd I instancji wskazał, że operat szacunkowy jest materiałem niezbędnym do wykonywania zadań publicznych przez organy władzy publicznej i wykorzystywanym przy załatwianiu konkretnych spraw, a więc jest informacją publiczną. W ocenie Sądu informacją publiczną jest także finansowana ze środków publicznych umowa zlecenia na wykonanie takiego operatu.

Dokonując analizy, czy dla załatwienia wniosku w tym przypadku zastosowanie znajdował tryb u.d.i.p., Sąd I instancji powołał się na argumentację  wyroku z dnia 9 kwietnia 2015 r. (sygn. akt: I OSK 1057/14), zgodnie z którą art. 156 ust. 1a  ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczący kwestii udostępnienia operatów szacunkowych nie jest przepisem szczególnym w rozumieniu art.1 ust. 2 u.d.i.p., określającym odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących publicznymi. Stosownie do treści art. 1 ust. 2 u.d.i.p.,  przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi. W ocenie WSA, przepisów u.d.i.p. nie stosuje się wyłącznie w przypadkach, gdy inny akt prawny w odmienny sposób i całościowo reguluje problematykę dostępu do określonej informacji publicznej. Sąd I instancji stwierdził, że ustawa o gospodarce nieruchomościami takim aktem szczególnym nie jest.

W konsekwencji zbadania przedstawionej sprawy, WSA uznał, że pismo wnioskodawców podlegało rozpatrzeniu w trybie u.d.i.p., a  Dyrektor ZDW nie zrealizował wniosku w ustawowym 14-dniowym terminie. W ocenie Sądu skarga zasługiwała na uwzględnienie, pomimo doręczenia przez Organ odpowiedzi w późniejszym terminie oraz z uwagi na realizację tylko części żądań wnioskodawców. Uzasadniając umorzenie postępowania sądowego, Sąd I instancji podkreślił, iż stan bezczynności Dyrektora ZDW ustał po wniesieniu skargi, ale przed wydaniem orzeczenia. Zobowiązanie podmiotu do wydania określonego aktu lub dokonania czynności, będące celem skargi na bezczynność organu, stało się w istocie bezprzedmiotowe.

Joanna Kostrzewska

radca prawny, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Magdalena Homska

asystent, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA