REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Operat szacunkowy informacją publiczną./ fot. Fotolia
Operat szacunkowy informacją publiczną./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu (wyrok z dnia 6 czerwca 2016 r.) stwierdził, że żądanie udostępnienia kserokopii operatu szacunkowego, jak również umowy z rzeczoznawcą majątkowym na jego wykonanie dotyczy informacji publicznych i podlega udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej [dalej: u.d.i.p.]. 

Wyrokiem z dnia 6 czerwca 2016 r. o sygn. II SAB/Op 33/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny, stwierdzając bezczynność w sprawie, umorzył postępowanie sądowe w sprawie ze skargi na bezczynność Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich [dalej: Dyrektor ZDW] w przedmiocie informacji publicznej. 

REKLAMA

Stan faktyczny i prawny

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

REKLAMA

Pismem z dnia 5 marca 2016 r. wnioskodawcy zwrócili się do Dyrektora ZDW o udostępnienie informacji publicznej w postaci kserokopii operatu szacunkowego określonej działki oraz umowy z rzeczoznawcą majątkowym na jego wykonanie. W następstwie niedoręczenia przez organ żądanych dokumentów, wnioskodawcy wnieśli skargę do WSA w Opolu, w której domagali się zobowiązania  Dyrektora ZDW do rozpoznania wniosku.

Dwa dni po wniesieniu skargi, skarżący otrzymali pismo Zastępcy Dyrektora ZDW wraz z operatem szacunkowym, zleceniem, fakturą, protokołem zdawczo-odbiorczym oraz wskazaniem, iż operat został wykonany na podstawie pisemnego zlecenia ZDW, a odrębnej umowy z rzeczoznawcą nie zawierano.

W uzasadnieniu wydanego rozstrzygnięcia WSA powołał się na  art. 4 ust. 1 u.d.i.p., określający katalog podmiotów zobowiązanych do udzielania informacji publicznej, zgodnie z którym obowiązane do jej udostępnienia są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym m.in. jednostki organizacyjne tych podmiotów. W następstwie powyższego WSA wskazał, że ZDW jako wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej, finansowana z budżetu województwa, działająca w formie jednostki budżetowej, bez wątpienia jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej. Na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 u.d.i.p., Sąd zdefiniował pojęcie informacji publicznej, którą w świetle ujednoliconych poglądów orzecznictwa jest każda informacja wytworzona przez władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne i inne podmioty, które wykonują funkcje publiczne lub gospodarują mieniem publicznym, jak również informacje odnoszące się do wspomnianych władz, osób i innych podmiotów, niezależnie od tego, przez kogo zostały wytworzone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zamówienia publiczne

Operat szacunkowy i umowa z rzeczoznawcą majątkowym informacją publiczną

W rezultacie rozpoznania skargi, WSA uznał iż żądanie skarżącego dotyczące udostępnienia kserokopii operatu szacunkowego oraz umowy z rzeczoznawcą majątkowym dotyczy informacji publicznych. Sąd I instancji wskazał, że operat szacunkowy jest materiałem niezbędnym do wykonywania zadań publicznych przez organy władzy publicznej i wykorzystywanym przy załatwianiu konkretnych spraw, a więc jest informacją publiczną. W ocenie Sądu informacją publiczną jest także finansowana ze środków publicznych umowa zlecenia na wykonanie takiego operatu.

Dokonując analizy, czy dla załatwienia wniosku w tym przypadku zastosowanie znajdował tryb u.d.i.p., Sąd I instancji powołał się na argumentację  wyroku z dnia 9 kwietnia 2015 r. (sygn. akt: I OSK 1057/14), zgodnie z którą art. 156 ust. 1a  ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczący kwestii udostępnienia operatów szacunkowych nie jest przepisem szczególnym w rozumieniu art.1 ust. 2 u.d.i.p., określającym odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących publicznymi. Stosownie do treści art. 1 ust. 2 u.d.i.p.,  przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi. W ocenie WSA, przepisów u.d.i.p. nie stosuje się wyłącznie w przypadkach, gdy inny akt prawny w odmienny sposób i całościowo reguluje problematykę dostępu do określonej informacji publicznej. Sąd I instancji stwierdził, że ustawa o gospodarce nieruchomościami takim aktem szczególnym nie jest.

W konsekwencji zbadania przedstawionej sprawy, WSA uznał, że pismo wnioskodawców podlegało rozpatrzeniu w trybie u.d.i.p., a  Dyrektor ZDW nie zrealizował wniosku w ustawowym 14-dniowym terminie. W ocenie Sądu skarga zasługiwała na uwzględnienie, pomimo doręczenia przez Organ odpowiedzi w późniejszym terminie oraz z uwagi na realizację tylko części żądań wnioskodawców. Uzasadniając umorzenie postępowania sądowego, Sąd I instancji podkreślił, iż stan bezczynności Dyrektora ZDW ustał po wniesieniu skargi, ale przed wydaniem orzeczenia. Zobowiązanie podmiotu do wydania określonego aktu lub dokonania czynności, będące celem skargi na bezczynność organu, stało się w istocie bezprzedmiotowe.

Joanna Kostrzewska

radca prawny, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Magdalena Homska

asystent, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA