Konsekwencje przekroczenia planu wydatków w ciągu miesiąca
REKLAMA
Tak, przekroczenie planu wydatków w ciągu miesiąca, w łącznej kwocie wydatków dotyczących tego przekroczenia w danej podziałce klasyfikacji budżetowej, podlega odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny budżetowej.
REKLAMA
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) określa, że jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe fundusze celowe stosują zasady gospodarki finansowej określone w tej ustawie. Jedną z podstawowych zasad tej gospodarki jest jej prowadzenie na podstawie planu finansowego, który obejmuje w przypadku:
● jednostki budżetowej – jej dochody i wydatki (art. 11 ust. 3 uofp),
REKLAMA
● samorządowego zakładu budżetowego – przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST), koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem JST (art. 15 ust. 2 uofp),
● agencji wykonawczej oraz instytucji gospodarki budżetowej – przychody z prowadzonej działalności, dotacje z budżetu państwa i zestawienie kosztów, wynik finansowy, środki na wydatki majątkowe, środki przyznane innym podmiotom, stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku oraz stan środków pieniężnych na początek i koniec roku (art. 21 ust. 1 i art. 24 ust. 2 uofp),
● państwowych i samorządowych osób prawnych tworzonych na podstawie odrębnych ustaw – przychody z prowadzonej działalności, dotacje z budżetu państwa lub budżetów JST, koszty, środki na wydatki majątkowe; środki przyznane innym podmiotom, stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku oraz stan środków pieniężnych na początek i koniec roku (art. 30 ust. 2 i art. 31 uofp),
przy czym agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, dysponenci państwowych funduszy celowych oraz państwowe osoby prawne sporządzają plany finansowe w układzie zadaniowym na rok budżetowy i dwa kolejne lata.
Dodatkowo uofp w art. 44 ust. 1 i art. 52 ust. 1 określa, że wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:
● ustawie budżetowej,
● uchwale budżetowej JST,
● planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych,
a ujęte w budżecie państwa, budżetach JST i planach finansowych jednostek budżetowych:
● dochody oraz przychody – stanowią prognozy ich wielkości,
● wydatki oraz łączne rozchody – stanowią nieprzekraczalny limit.
W planach finansowych ww. jednostek sektora finansów publicznych mogą być dokonywane zmiany, a tryb ich dokonywania jest uregulowany w uofp. Celem ustalenia takich zasad gospodarowania środkami publicznymi jest ich zabezpieczenie przed nieracjonalnym wydawaniem, a określenie wydatków zaplanowanych w ustalonej wysokości ma wskazywać górną granicę kwoty dopuszczonej do wydatkowania.
Dokonanie w 2011 r. wydatku ze środków publicznych w kwocie wyższej niż 2822,66 zł bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia jest czynem podlegającym odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Mówi o tym art. 11 ust. 1 w związku z art. 26 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o naruszeniu dyscypliny finansów). Takiej samej odpowiedzialności – na podstawie art. 11 ust. 2 wskazanej ustawy – podlega również dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do dokonania wydatku przekraczającego wskazaną wielkość, powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym jednostki wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej.
Więcej na ten temat w Rachunkowości budżetowej
REKLAMA
REKLAMA