REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć czas pracy pracownika urzędu państwowego

Czas pracy pracowników urzędów/ fot. Fotolia
Czas pracy pracowników urzędów/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy pracownikami służby cywilnej, ale część pracowników objęta jest ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Są to pracownicy załóg pływających.

REKLAMA

Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 do 15. Mamy taką sytuację, iż robimy sondowanie na rzece Odrze. Nasz pracownik musi przyjść do pracy płynąć łodzią motorową w górę rzeki co zajmie mu 8 godzinny dzień pracy. Po dopłynięciu do celu musi zostać na statku całą dobę (ponieważ nie może zostawić statku bez opieki) i po całej nocy spędzonej na statku rozpoczyna się o godzinie 7 rano sondowanie i powrót do macierzystego portu. Jak rozliczyć mu czas pracy? Czy są to nadgodziny, jeśli tak to jak je liczyć? Czy jest to praca w porze nocnej, choć nie będzie on w tym czasie pracował? Czy jest to dyżur? Przecież musi być zachowany 11 godzinny czas odpoczynku. Czy w związku z taką sytuacją, możemy udzielić mu czasu wolnego, jeśli tak to ile?

REKLAMA

W przedstawionym stanie faktycznym należy przyjąć, że mamy do czynienia z pracownikami urzędu państwowego. W tym stanie rzeczy należy stosować wobec tych pracowników ustawę o pracownikach urzędów państwowych, kodeksu pracy i ponadzakładowego układu zbiorowego pracy. W pierwszej kolejności należy stosować odpowiednie przepisy układu regulujące zagadnienie czasu pracy tych pracowników. W razie braku odpowiednich uregulowań pracodawca będzie stosował przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych a dopiero kodeks pracy w zakresie spraw nie uregulowanych ustawą.

Zobacz również: Jak obliczać czas pracy burmistrza

Pracownik za czas od 7 do 15 otrzyma normalne wynagrodzenie, następnie po dopłynięciu do celu podróży będzie przez okres 5 godzin pełnił dyżur, za który otrzyma również czas wolny w tym samym wymiarze. Po zakończeniu dyżuru pracownik, przy przyjęciu, że w miejscu które jest celem podróży znajduje się miejsce przeznaczone do odpoczynku pracownik zrealizuje swoje prawo do odpoczynku a następnie o godz. 7 rozpocznie pracę zgodnie z rozkładem czasu pracy. Jeżeli pracownik pracował w porze nocnej i będą to godziny nadliczbowe to wypłacamy pracownikowi normalne wynagrodzenie za każdą godzinę pracy ze 100% dodatkiem oraz odpowiedni dodatek do wynagrodzenia za pracę w nocy, nie mniejszy niż 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia.

Czas pracy pracowników nie może przekraczać 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 8 tygodni. Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Jeżeli wymagają tego potrzeby urzędu, urzędnik państwowy może być zatrudniony poza normalnymi godzinami pracy, a w wyjątkowych wypadkach także w nocy oraz w niedziele i święta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownikowi za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego poza normalnymi godzinami pracy przysługuje według jego wyboru wynagrodzenie lub wolny czas, z tym że wolny czas może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.

W świetle przepisów Kodeksu pracy pracodawca może zobowiązać pracownika do pozostawania poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę (dyżur). Czasu dyżuru nie wlicza się do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał pracy. Czas pełnienia dyżuru nie może naruszać prawa pracownika do 11 godzinnego odpoczynku. Za czas dyżuru pełnionego poza domem pracownikowi przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru, a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego - wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60 % wynagrodzenia.

Podstawa prawna:

Art. 29 i 30 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 269)

Art. 1515 ustawy Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy: Komplet Nowoczesnych Księgowych dla księgowych sfery budżetowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA