REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczać czas pracy burmistrza

Dariusz Dwojewski
Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawie pracy, obejmującym zarówno ogólne prawo pracy, jak i pragmatyki pracownicze oraz uregulowania dotyczące związków zawodowych. W zakresie zainteresowań leży również tematyka ubezpieczeń społecznych, w tym zwłaszcza dotycząca wcześniejszych emerytur i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Od ponad 15 lat specjalizuje się w prawie oświatowym w zakresie dotyczącym sfery stosunku pracy nauczycieli, jak i pracowników samorządowych. Współpracuje z różnymi firmami i instytucjami szkoleniowymi, prowadząc szkolenia z zakresu prawa pracy, w tym prawa oświatowego oraz ubezpieczeń społecznych. Jest autorem wielu publikacji o tematyce związanej z prawem pracy. Jego artykuły i opinie publikowane są w wielu specjalistycznych wydawnictwach.
Jak obliczać czas pracy burmistrza? Fot. Fotolia
Jak obliczać czas pracy burmistrza? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Burmistrza obowiązują normy czasu pracy określone w Kodeksie pracy, przy czym czas pracy może być organizowany w różne systemy. Najbardziej adekwatny dla tego stanowiska wydaje się jednak system zadaniowy.

REKLAMA

REKLAMA

Czytelnik zwrócił się do nas z pytaniami dotyczącymi czasu pracy burmistrza. Pyta m.in.:

1) jak prowadzić ewidencję czasu pracy burmistrza,

2) jak rozliczać czas pracy burmistrza,

REKLAMA

3) czy burmistrza obowiązują normy dobowe i tygodniowe rozliczenia czasu pracy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) jak rozliczać pracę w niedziele i święta,

5) czy burmistrz sam decyduje o godzinach swojej pracy, czyli o godzinie rozpoczęcia i zakończenia,

6) czy burmistrza obowiązuje roczny plan urlopu.

Burmistrz jest pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie wyboru (art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; dalej: u.p.s.). Jako pracownik jest więc objęty przepisami dotyczącymi norm czasu pracy i urlopów wypoczynkowych. Porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy określa regulamin pracy urzędu gminy (art. 42 ust. 1 u.p.s.). W sprawach nieuregulowanych ustawą o pracownikach samorządowych należy stosować przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.).

Zobacz również w INFORRB: Czy burmistrz ma kompetencje do zmiany zasad naliczania odpisu na ZFŚS

Czas pracy

Zgodnie z art. 129 § 1 k.p., czas pracy pracownika nie może przekraczać ośmiu godzin na dobę i 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym czterech miesięcy. Unormowanie to odnosi się do wszystkich pracowników, a więc także do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, w tym burmistrza. Czas pracy pracowników może być unormowany w różne systemy. W systemie podstawowym obowiązuje ośmiogodzinna dobowa norma czasu pracy i 40-godzinna tygodniowa. W ramach równoważnego systemu czasu pracy możliwe jest przekroczenie dobowej normy powyżej ośmiu godzin (nie więcej jednak niż do 12 godzin), w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym jednego miesiąca. Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy jest równoważony krótszym dobowym wymiarem czasu pracy w niektórych dniach lub dniami wolnymi od pracy (art. 135 § 1 k.p.). Ponadto w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy może być stosowany system zadaniowego czasu pracy. Pracodawca, po porozumieniu z pracownikiem, ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm określonych w art. 129 k.p. (art. 140 k.p.).

Biorąc pod uwagę charakter pracy burmistrza, uzasadnione wydaje się stosowanie do niego właśnie tego ostatniego systemu czasu pracy, nazywanego zadaniowym. Zadaniowy czas pracy może być stosowany wówczas, gdy rodzaj pracy, jej organizacja lub miejsce wykonywania uniemożliwiają lub znacznie utrudniają kontrolę pracodawcy nad pracownikiem w czasie wykonywania pracy. Drugą przesłanką zastosowania tego rodzaju czasu pracy jest skonkretyzowanie przez pracodawcę zadań pracownika, które albo realizuje w danym momencie, albo będzie także realizował w przyszłości, przy czym zadania te powinny być tak określone, aby ich wykonanie było możliwe w ramach norm czasu pracy określonych w art. 129 k.p. Wyznaczenie pracownikowi konkretnych zadań do wykonania jest koniecznym elementem zadaniowego czasu pracy dlatego, że jedynie w odniesieniu do skonkretyzowanego zadania (zadań) można mówić o jego wymiarze w odniesieniu do norm czasu pracy określonych w art. 129 k.p. W przypadku prawidłowego ustanowienia zadaniowego czasu pracy miernikiem pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy staje się rodzaj i ilość pracy (zadań), którą pracownik ma wykonać, często w powtarzający się sposób. Zadania te nie mogą być zatem wyznaczane przez pracodawcę doraźnie, każdego dnia, lecz konieczne jest ich określenie w akcie (aktach) lub czynnościach kreujących treść stosunku pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 4 sierpnia 1999 r., sygn. akt I PKN 181/99). Takim aktem jest przede wszystkim umowa o pracę, określająca rodzaj pracy, a więc zespół czynności należących do obowiązków pracownika związanych z zajmowanym stanowiskiem. Zakres tych czynności może również wynikać z kwalifikacji pracownika, rodzaju działalności pracodawcy oraz rodzaju czynności wykonywanych przez pracownika w ramach stosunku pracy. Możliwość ustanowienia zadaniowego czasu pracy istnieje wówczas, gdy czynności te mają charakter skonkretyzowany, zamknięty i powtarzający się. Pracownik objęty takim rodzajem czasu pracy samodzielnie organizuje sobie pracę i kształtuje swój rozkład czasu pracy, a więc wyznacza początek i koniec dnia pracy. Zabezpieczeniem przed zbyt dowolnym ustalaniem wymiaru zadań jest wymóg „porozumienia” z pracownikiem co do czasu niezbędnego do wykonania powierzonych zadań. Porozumienie to nie ma charakteru uzgodnienia, lecz oznacza konsultację, w ramach której pracownik może wyrazić swoją opinię. Niewypełnienie wymogu wysłuchania stanowiska pracownika bądź ustalenie czasu niezbędnego do wykonania powierzonych pracownikowi zadań wbrew jego opinii nie oznacza nieskuteczności ustanowienia zadaniowego systemu czasu pracy, lecz w razie sporu między stronami powoduje konieczność wykazania przez pracodawcę, że powierzał pracownikowi zadania możliwe do wykonania w wymiarze czasu pracy wynikającym z norm określonych w art. 129 k.p. Wyznaczenie pracownikowi zadań, których wykonanie nie jest możliwe w normalnym czasie pracy, jest równoznaczne ze świadczeniem pracy w czasie przekraczającym normy czasu pracy i nie wyłącza roszczenia o wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych (wyrok SN z 5 lutego 2008 r., sygn. akt II PK 148/2007).

Biorąc pod uwagę charakter pracy burmistrza, a także fakt, że jego obowiązki wynikające z zajmowanego stanowiska są określone przede wszystkimi przepisami o samorządzie gminnym i o pracownikach samorządowych, to zasadne wydaje się objęcie tych pracowników zadaniowym systemem czasu pracy. Istotne jest jednak to, aby odpowiednie zapisy w tym względzie znalazły się w obowiązującym w urzędzie regulaminie pracy (art. 150 k.p.).

Zgodnie z art. 149 § 2 k.p., w stosunku do pracowników objętych systemem zadaniowego czasu pracy, pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej nie ewidencjonuje się godzin pracy. Niezależnie od tego, czy burmistrz objęty jest zadaniowym systemem czasu pracy, to jako pracownik zarządzający zakładem pracy nie ma obowiązku ewidencjonowania godzin pracy.

Praca w niedzielę i święta

Co się tyczy pracy burmistrza w niedziele i święta, to podobnie jak innych pracowników, obowiązuje go pięciodniowy tydzień pracy, a niedziele i święta są dniami wolnymi od pracy. Na podstawie art. 15111 § 1 k.p., pracownikowi wykonującemu pracę w niedziele i święta, pracodawca ma obowiązek zapewnić inny dzień wolny od pracy:

1) w zamian za pracę w niedzielę – w okresie sześciu dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli,

2) w zamian za pracę w święto – w ciągu okresu rozliczeniowego.

W przypadku pracy w niedziele i święta, jeżeli pracownik samorządowy nie otrzymuje innego dnia wolnego od pracy, przysługuje dodatek do wynagrodzenia w wysokości 100% stawki godzinowej.

Należy zaznaczyć, że forma rekompensaty za pracę w niedziele i święta nie jest tożsama z wynagrodzeniem za godziny nadliczbowe, gdzie u pracowników samorządowych nie przewiduje się dodatku do wynagrodzenia (art. 42 ust. 4 u.p.s.).

Burmistrz, podobnie jak każdy inny pracownik, ma również prawo do urlopu wypoczynkowego (art. 152 § 1 k.p.). Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Planem urlopów nie obejmuje się części urlopu udzielanego pracownikowi „na żądanie” (cztery dni w roku kalendarzowym). Jeżeli w urzędzie nie sporządza się planu urlopów, pracodawca ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem. Zwykłe czynności z zakresu prawa pracy (a więc również udzielanie urlopu wypoczynkowego) w stosunku do burmistrza wykonuje wyznaczona przez niego osoba zastępująca lub sekretarz gminy (art. 8 ust. 2 u.p.s.).

DARIUSZ DWOJEWSKI

Autor jest ekspertem w dziedzinie prawa pracy

Podstawy prawne

● art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. c, art. 8 ust. 2, art. 42 ust. 1 i 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 645)

● art. 129 § 1, art. 135 § 1, art. 140, art. 149 § 2, art. 150, art. 15111 § 1, art. 152 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 208)

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA