REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić limit godzin pracownika niepełnoetatowego

Jak ustalić limit godzin pracownika niepełnoetatowego/ Fot. Fotolia
Jak ustalić limit godzin pracownika niepełnoetatowego/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy zatrudnić pracowników na pół etatu z możliwością dopracowania do pełnego etatu. Jakie dodatkowe informacje powinny być w umowie o pracę? Jak powinien być tworzony grafik? Czy w grafiku mogą być ujęte godziny ponad wymiar np. 1/2 etatu?

Zatrudniając pracownika w niepełnym wymiarze czasu pracy, pracodawca powinien ustalić w umowie o pracę takiego pracownika limit godzin, po którego przekroczeniu pracownik nabywa prawo do dodatku w wysokości dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Kolejnym obowiązkiem pracodawcy zatrudniającego pracownika w niepełnym wymiarze czasu pracy przy nierównomiernym rozkładzie jest sporządzenie dla tego pracownika przed okresem rozliczeniowym harmonogramu czasu pracy. Podstawą ustalenia harmonogramu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy jest prawidłowo ustalony wymiar czasu pracy odpowiednio do wielkości etatu w obowiązującym okresie rozliczeniowym. Zmienny rozkład czasu pracy pracodawca opracowuje uwzględniając normy czasu pracy, które obowiązują danego pracownika w ramach systemu czasu pracy, którym jest on objęty. W harmonogramie pracodawca wskazuje dni pracy, godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, dni wolne z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. Rozkład czasu pracy musi uwzględniać odpoczynki dobowe i tygodniowe.

REKLAMA

Polecamy: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Należy jednak pamiętać, że pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy nie powinno się planować pracy w pełnym wymiarze czasu.

REKLAMA

Reasumując pracodawca ma pełną swobodę w kształtowaniu rozkładu czasu pracy pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy. Może wybierać pomiędzy planowaniem maksymalnej liczby dni pracy a stosowaniem 8-godzinnych dniówek i odpowiednim zmniejszeniem liczby dni pracy w danym okresie. Zatrudnienie na niepełny etat nie wyklucza również stosowania równoważnego systemu czasu pracy pozwalającego przedłużać dobowy wymiar czasu pracy powyżej 8 godzin. Wówczas pracodawca może planować nawet 12-godzinne dniówki.

Pracodawca może planować pracę osobie zatrudnionej na część etatu w wymiarze wyższym niż wynikający z umowy. Oznacza to, że pracownik zatrudniony na określoną część etatu, który wypracowuje regularnie więcej godzin, nie ma roszczenia, by na drodze sądowej zmienić treść wiążącej go z pracodawcą umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma również prawa żądać, by wypłacono mu za godziny przepracowane ponad wymiar, jeżeli w umowie nie został określony limit, po przekroczeniu którego pracownik nabywa prawo do dodatkowych składników pensji.

Limit godzin ponadwymiarowych może być ustalony w różny sposób - w odniesieniu do doby pracowniczej (np. "pracownikowi przysługuje dodatek jak za godziny nadliczbowe po przepracowaniu 6 godzin w danej dobie"), do tygodnia pracy (np. "pracownikowi przysługuje dodatek jak za godziny nadliczbowe po przepracowaniu 30 godzin przeciętnie w tygodniu"), do okresu rozliczeniowego (np. "pracownikowi przysługuje dodatek jak za godziny nadliczbowe po przepracowaniu 100 godzin w danym okresie rozliczeniowym") czy też do wielkości etatu pracownika (np. "pracownikowi przysługuje dodatek jak za godziny nadliczbowe po przepracowaniu 3/4 etatu").

Jakkolwiek ustalenie limitu w odniesieniu do trzech ostatnich wielkości nie budzi większych problemów, tak pewne komplikacje mogą pojawić się w przypadku limitu ustalonego w odniesieniu do doby pracowniczej.

Podstawa prawna:

Art. art. 130, art. 151 § 5 ustawy Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy serwis: Kadry i płace

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA