REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo dokonać porozumienia zmieniającego warunki pracy i płacy

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana warunków pracy i płacy/ Fot. Fotolia
Zmiana warunków pracy i płacy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest możliwa poniższa zmiana w drodze porozumienia zmieniającego warunki płacy i pracy? Zmiana polegałaby na wyodrębnieniu 2 stanowisk pracy : 1) podinspektor na 7/8 etatu i 2) z-ca kierownika USC na 1/8 etatu.

Zmiana dotyczyłaby również wyodrębnienia w umowie wynagrodzenia. Osobno określone zostałyby składniki należne ze stanowiska podinspektora a osobno na stanowisku z-cy. Czy jest możliwa tego typu zmiana - jedna umowa na dwa stanowiska pracy? Czy koniecznym jest zmienić dotychczasowe warunki pracy i płacy oraz zawarcie na stanowisko z-cy odrębnej nowej umowy?

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca powinien zmienić warunki pracy i płacy w drodze porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia zmieniającego i zaproponować nowe warunki pracy i płacy na nowym stanowisku lub zmienić warunki na stanowisku pod inspektora i zawrzeć drugą umowę na stanowisko z-ca kierownika USC.

Przepisy prawa pracy dają stronom umowy dowolność w kształtowaniu treści umowy o pracę z tym, że musi ona zawierać niezbędne elementy stosunku pracy takie jak rodzaj pracy, wymiar zatrudnienia wynagrodzenie oraz czas pracy. Dlatego zaproponowane przez pracodawcę zmiany wymagają porozumienia stron, albo wypowiedzenia zmieniającego i zawarcia kolejnej umowy na inne stanowisko pracy. Pracodawca może też rozważyć utworzenie jednego, łączonego stanowiska pracy i dalsze zatrudnianie pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy z tym, że w tym przypadku ustalamy jedno wynagrodzenie.

Zobacz również: Utrata zaufania jako podstawa odwołania dyrektora szkoły

Zmierzając do wprowadzenia zmian, pracodawca może je wprowadzić przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • połączenie stanowisk w ramach jednej umowy o pracę albo
  • zawarcie dwóch umów o pracę w niepełnym wymiarze.

W pierwszym przypadku pracodawca w dalszym ciągu jest zobowiązany do prowadzenia jednej ewidencji czasu pracy, a ponadto nie musiałby określać limitu godzin, ponad wymiar, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie z dodatkiem jak za godziny nadliczbowe.

Jeżeli pracownik wyrazi na te zmiany zgodę, objęcie nowego stanowiska może nastąpić w trybie porozumienia stron nawet z dnia na dzień. W przeciwnym razie pracodawca będzie mógł zmienić warunki pracy tylko za wypowiedzeniem zmieniającym. Jeżeli pracownik nie odrzuci zmian będzie pracowała w pełnym wymiarze, w ramach jednej umowy o pracę.

Nie ma również przeszkód do zawarcia dwóch odrębnych umów o pracę, o ile każda z nich przewiduje inny charakter pracy. Jak wyjaśniał Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do wyroku z dnia 14 lutego 2002 r. (sygn. akt I PKN 876/00, OSNP 2004/4/60) zawieranie z własnym pracownikiem dodatkowej (drugiej) umowy o pracę za normalnym wynagrodzeniem jest właściwe wówczas, gdy chodzi o rodzaj pracy wyraźnie inny niż uzgodniony w podstawowym czasie pracy.

W drugim przypadku, tj. zawarcia dwóch umów o pracę na część etatu, do każdej z nich odrębnie należy określić limit, godzin ponad wymiar, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie z dodatkiem jak za godziny nadliczbowe.

Należy zaznaczyć, że przy dwóch umowach na 7/8 i 1/8 etatu w sumie pracownik wypracuje pełny wymiar, jednak przekroczenia limitu powinny być rozpatrywane w oparciu o wykonywane czynności, stosownie do zatrudnienia w ramach każdej z umów odrębnie. Dla prawidłowego rozliczania czasu pracy niezbędne też będzie prowadzenie dwóch ewidencji czasu pracy.

W przypadku zatrudnienia na nowym stanowisku pracy konieczne jest skierowanie pracownika na wstępne badania lekarskie. W razie zmiany stanowiska obowiązek ten ma charakter warunkowy, gdy na nowym stanowisku występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

Podstawa prawna:

Art. 29, art. 1511 § 1, art. 229 § 1 ustawy Kodeks pracy ( Dz. U. z 2014 r. poz. 1502)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

REKLAMA

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

REKLAMA