REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo dokonać porozumienia zmieniającego warunki pracy i płacy

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana warunków pracy i płacy/ Fot. Fotolia
Zmiana warunków pracy i płacy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest możliwa poniższa zmiana w drodze porozumienia zmieniającego warunki płacy i pracy? Zmiana polegałaby na wyodrębnieniu 2 stanowisk pracy : 1) podinspektor na 7/8 etatu i 2) z-ca kierownika USC na 1/8 etatu.

Zmiana dotyczyłaby również wyodrębnienia w umowie wynagrodzenia. Osobno określone zostałyby składniki należne ze stanowiska podinspektora a osobno na stanowisku z-cy. Czy jest możliwa tego typu zmiana - jedna umowa na dwa stanowiska pracy? Czy koniecznym jest zmienić dotychczasowe warunki pracy i płacy oraz zawarcie na stanowisko z-cy odrębnej nowej umowy?

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca powinien zmienić warunki pracy i płacy w drodze porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia zmieniającego i zaproponować nowe warunki pracy i płacy na nowym stanowisku lub zmienić warunki na stanowisku pod inspektora i zawrzeć drugą umowę na stanowisko z-ca kierownika USC.

Przepisy prawa pracy dają stronom umowy dowolność w kształtowaniu treści umowy o pracę z tym, że musi ona zawierać niezbędne elementy stosunku pracy takie jak rodzaj pracy, wymiar zatrudnienia wynagrodzenie oraz czas pracy. Dlatego zaproponowane przez pracodawcę zmiany wymagają porozumienia stron, albo wypowiedzenia zmieniającego i zawarcia kolejnej umowy na inne stanowisko pracy. Pracodawca może też rozważyć utworzenie jednego, łączonego stanowiska pracy i dalsze zatrudnianie pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy z tym, że w tym przypadku ustalamy jedno wynagrodzenie.

Zobacz również: Utrata zaufania jako podstawa odwołania dyrektora szkoły

Zmierzając do wprowadzenia zmian, pracodawca może je wprowadzić przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • połączenie stanowisk w ramach jednej umowy o pracę albo
  • zawarcie dwóch umów o pracę w niepełnym wymiarze.

W pierwszym przypadku pracodawca w dalszym ciągu jest zobowiązany do prowadzenia jednej ewidencji czasu pracy, a ponadto nie musiałby określać limitu godzin, ponad wymiar, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie z dodatkiem jak za godziny nadliczbowe.

Jeżeli pracownik wyrazi na te zmiany zgodę, objęcie nowego stanowiska może nastąpić w trybie porozumienia stron nawet z dnia na dzień. W przeciwnym razie pracodawca będzie mógł zmienić warunki pracy tylko za wypowiedzeniem zmieniającym. Jeżeli pracownik nie odrzuci zmian będzie pracowała w pełnym wymiarze, w ramach jednej umowy o pracę.

Nie ma również przeszkód do zawarcia dwóch odrębnych umów o pracę, o ile każda z nich przewiduje inny charakter pracy. Jak wyjaśniał Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do wyroku z dnia 14 lutego 2002 r. (sygn. akt I PKN 876/00, OSNP 2004/4/60) zawieranie z własnym pracownikiem dodatkowej (drugiej) umowy o pracę za normalnym wynagrodzeniem jest właściwe wówczas, gdy chodzi o rodzaj pracy wyraźnie inny niż uzgodniony w podstawowym czasie pracy.

W drugim przypadku, tj. zawarcia dwóch umów o pracę na część etatu, do każdej z nich odrębnie należy określić limit, godzin ponad wymiar, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie z dodatkiem jak za godziny nadliczbowe.

Należy zaznaczyć, że przy dwóch umowach na 7/8 i 1/8 etatu w sumie pracownik wypracuje pełny wymiar, jednak przekroczenia limitu powinny być rozpatrywane w oparciu o wykonywane czynności, stosownie do zatrudnienia w ramach każdej z umów odrębnie. Dla prawidłowego rozliczania czasu pracy niezbędne też będzie prowadzenie dwóch ewidencji czasu pracy.

W przypadku zatrudnienia na nowym stanowisku pracy konieczne jest skierowanie pracownika na wstępne badania lekarskie. W razie zmiany stanowiska obowiązek ten ma charakter warunkowy, gdy na nowym stanowisku występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

Podstawa prawna:

Art. 29, art. 1511 § 1, art. 229 § 1 ustawy Kodeks pracy ( Dz. U. z 2014 r. poz. 1502)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA