REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo dokonać porozumienia zmieniającego warunki pracy i płacy

Zmiana warunków pracy i płacy/ Fot. Fotolia
Zmiana warunków pracy i płacy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest możliwa poniższa zmiana w drodze porozumienia zmieniającego warunki płacy i pracy? Zmiana polegałaby na wyodrębnieniu 2 stanowisk pracy : 1) podinspektor na 7/8 etatu i 2) z-ca kierownika USC na 1/8 etatu.

Zmiana dotyczyłaby również wyodrębnienia w umowie wynagrodzenia. Osobno określone zostałyby składniki należne ze stanowiska podinspektora a osobno na stanowisku z-cy. Czy jest możliwa tego typu zmiana - jedna umowa na dwa stanowiska pracy? Czy koniecznym jest zmienić dotychczasowe warunki pracy i płacy oraz zawarcie na stanowisko z-cy odrębnej nowej umowy?

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca powinien zmienić warunki pracy i płacy w drodze porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia zmieniającego i zaproponować nowe warunki pracy i płacy na nowym stanowisku lub zmienić warunki na stanowisku pod inspektora i zawrzeć drugą umowę na stanowisko z-ca kierownika USC.

Przepisy prawa pracy dają stronom umowy dowolność w kształtowaniu treści umowy o pracę z tym, że musi ona zawierać niezbędne elementy stosunku pracy takie jak rodzaj pracy, wymiar zatrudnienia wynagrodzenie oraz czas pracy. Dlatego zaproponowane przez pracodawcę zmiany wymagają porozumienia stron, albo wypowiedzenia zmieniającego i zawarcia kolejnej umowy na inne stanowisko pracy. Pracodawca może też rozważyć utworzenie jednego, łączonego stanowiska pracy i dalsze zatrudnianie pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy z tym, że w tym przypadku ustalamy jedno wynagrodzenie.

Zobacz również: Utrata zaufania jako podstawa odwołania dyrektora szkoły

REKLAMA

Zmierzając do wprowadzenia zmian, pracodawca może je wprowadzić przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • połączenie stanowisk w ramach jednej umowy o pracę albo
  • zawarcie dwóch umów o pracę w niepełnym wymiarze.

W pierwszym przypadku pracodawca w dalszym ciągu jest zobowiązany do prowadzenia jednej ewidencji czasu pracy, a ponadto nie musiałby określać limitu godzin, ponad wymiar, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie z dodatkiem jak za godziny nadliczbowe.

Jeżeli pracownik wyrazi na te zmiany zgodę, objęcie nowego stanowiska może nastąpić w trybie porozumienia stron nawet z dnia na dzień. W przeciwnym razie pracodawca będzie mógł zmienić warunki pracy tylko za wypowiedzeniem zmieniającym. Jeżeli pracownik nie odrzuci zmian będzie pracowała w pełnym wymiarze, w ramach jednej umowy o pracę.

Nie ma również przeszkód do zawarcia dwóch odrębnych umów o pracę, o ile każda z nich przewiduje inny charakter pracy. Jak wyjaśniał Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do wyroku z dnia 14 lutego 2002 r. (sygn. akt I PKN 876/00, OSNP 2004/4/60) zawieranie z własnym pracownikiem dodatkowej (drugiej) umowy o pracę za normalnym wynagrodzeniem jest właściwe wówczas, gdy chodzi o rodzaj pracy wyraźnie inny niż uzgodniony w podstawowym czasie pracy.

W drugim przypadku, tj. zawarcia dwóch umów o pracę na część etatu, do każdej z nich odrębnie należy określić limit, godzin ponad wymiar, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie z dodatkiem jak za godziny nadliczbowe.

Należy zaznaczyć, że przy dwóch umowach na 7/8 i 1/8 etatu w sumie pracownik wypracuje pełny wymiar, jednak przekroczenia limitu powinny być rozpatrywane w oparciu o wykonywane czynności, stosownie do zatrudnienia w ramach każdej z umów odrębnie. Dla prawidłowego rozliczania czasu pracy niezbędne też będzie prowadzenie dwóch ewidencji czasu pracy.

W przypadku zatrudnienia na nowym stanowisku pracy konieczne jest skierowanie pracownika na wstępne badania lekarskie. W razie zmiany stanowiska obowiązek ten ma charakter warunkowy, gdy na nowym stanowisku występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

Podstawa prawna:

Art. 29, art. 1511 § 1, art. 229 § 1 ustawy Kodeks pracy ( Dz. U. z 2014 r. poz. 1502)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy serwis: Kadry i płace

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA