REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo dokonać porozumienia zmieniającego warunki pracy i płacy

Zmiana warunków pracy i płacy/ Fot. Fotolia
Zmiana warunków pracy i płacy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest możliwa poniższa zmiana w drodze porozumienia zmieniającego warunki płacy i pracy? Zmiana polegałaby na wyodrębnieniu 2 stanowisk pracy : 1) podinspektor na 7/8 etatu i 2) z-ca kierownika USC na 1/8 etatu.

Zmiana dotyczyłaby również wyodrębnienia w umowie wynagrodzenia. Osobno określone zostałyby składniki należne ze stanowiska podinspektora a osobno na stanowisku z-cy. Czy jest możliwa tego typu zmiana - jedna umowa na dwa stanowiska pracy? Czy koniecznym jest zmienić dotychczasowe warunki pracy i płacy oraz zawarcie na stanowisko z-cy odrębnej nowej umowy?

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca powinien zmienić warunki pracy i płacy w drodze porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia zmieniającego i zaproponować nowe warunki pracy i płacy na nowym stanowisku lub zmienić warunki na stanowisku pod inspektora i zawrzeć drugą umowę na stanowisko z-ca kierownika USC.

Przepisy prawa pracy dają stronom umowy dowolność w kształtowaniu treści umowy o pracę z tym, że musi ona zawierać niezbędne elementy stosunku pracy takie jak rodzaj pracy, wymiar zatrudnienia wynagrodzenie oraz czas pracy. Dlatego zaproponowane przez pracodawcę zmiany wymagają porozumienia stron, albo wypowiedzenia zmieniającego i zawarcia kolejnej umowy na inne stanowisko pracy. Pracodawca może też rozważyć utworzenie jednego, łączonego stanowiska pracy i dalsze zatrudnianie pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy z tym, że w tym przypadku ustalamy jedno wynagrodzenie.

Zobacz również: Utrata zaufania jako podstawa odwołania dyrektora szkoły

Zmierzając do wprowadzenia zmian, pracodawca może je wprowadzić przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • połączenie stanowisk w ramach jednej umowy o pracę albo
  • zawarcie dwóch umów o pracę w niepełnym wymiarze.

W pierwszym przypadku pracodawca w dalszym ciągu jest zobowiązany do prowadzenia jednej ewidencji czasu pracy, a ponadto nie musiałby określać limitu godzin, ponad wymiar, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie z dodatkiem jak za godziny nadliczbowe.

Jeżeli pracownik wyrazi na te zmiany zgodę, objęcie nowego stanowiska może nastąpić w trybie porozumienia stron nawet z dnia na dzień. W przeciwnym razie pracodawca będzie mógł zmienić warunki pracy tylko za wypowiedzeniem zmieniającym. Jeżeli pracownik nie odrzuci zmian będzie pracowała w pełnym wymiarze, w ramach jednej umowy o pracę.

Nie ma również przeszkód do zawarcia dwóch odrębnych umów o pracę, o ile każda z nich przewiduje inny charakter pracy. Jak wyjaśniał Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do wyroku z dnia 14 lutego 2002 r. (sygn. akt I PKN 876/00, OSNP 2004/4/60) zawieranie z własnym pracownikiem dodatkowej (drugiej) umowy o pracę za normalnym wynagrodzeniem jest właściwe wówczas, gdy chodzi o rodzaj pracy wyraźnie inny niż uzgodniony w podstawowym czasie pracy.

W drugim przypadku, tj. zawarcia dwóch umów o pracę na część etatu, do każdej z nich odrębnie należy określić limit, godzin ponad wymiar, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie z dodatkiem jak za godziny nadliczbowe.

Należy zaznaczyć, że przy dwóch umowach na 7/8 i 1/8 etatu w sumie pracownik wypracuje pełny wymiar, jednak przekroczenia limitu powinny być rozpatrywane w oparciu o wykonywane czynności, stosownie do zatrudnienia w ramach każdej z umów odrębnie. Dla prawidłowego rozliczania czasu pracy niezbędne też będzie prowadzenie dwóch ewidencji czasu pracy.

W przypadku zatrudnienia na nowym stanowisku pracy konieczne jest skierowanie pracownika na wstępne badania lekarskie. W razie zmiany stanowiska obowiązek ten ma charakter warunkowy, gdy na nowym stanowisku występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

Podstawa prawna:

Art. 29, art. 1511 § 1, art. 229 § 1 ustawy Kodeks pracy ( Dz. U. z 2014 r. poz. 1502)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy serwis: Kadry i płace

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA