REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązują zasady finansowania zakupów inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Praca, księgowość, biuro, biznes. Fotolia
Praca, księgowość, biuro, biznes. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy jednostka budżetowa może dokonać zakupu środków trwałych za kwotę powyżej 3500 zł i sfinansować go z paragrafu 4210?

To zależy od tego, jakie środki trwałe będą kupowane i czy ceny nabycia (stanowiące wartość początkową) pojedynczych obiektów inwentarzowych tych środków trwałych nie będą przekraczały kwoty 3500 zł. W jednostkach budżetowych zakupy środków trwałych mogą być finansowane ze środków przeznaczonych w planach finansowych wydatków tych jednostek na zakupy:

REKLAMA

  • bieżące (paragraf 421 "Zakup materiałów i wyposażenia"),
  • inwestycyjne (paragraf 606 "Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych").

Zgodnie z definicją podaną w rozporządzeniu o klasyfikacji budżetowej, zakupy inwestycyjne odnoszą się do środków trwałych niezaliczonych do pierwszego wyposażenia (obiektów budowlanych, oddawanych w systemie "pod klucz"), których wartość początkowa jest wyższa od kwoty określonej w art. 16f updop (obecnie 3500 zł), a odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie są dokonywane jednorazowo lub gdy od nich nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych w przypadkach określonych w tej ustawie. Podane zasady należy odnieść osobno do każdego planowanego przez jednostkę zakupu środków trwałych i stosownie do wyników przeprowadzonej oceny zaplanować środki na wydatki w odpowiednim paragrafie.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Przykłady

REKLAMA

1. Jednostka planuje zakup 5 rowerów górskich o wartości 2000 zł każdy, łącznie za kwotę 10 000 zł - środki na zakup należy zaplanować w paragrafie 421, ponieważ - mimo że kupowane są pojedyncze środki trwałe niestanowiące pierwszego wyposażenia - wartość nabycia pojedynczych obiektów inwentarzowych jest niższa niż 3500 zł i zgodnie z polityką rachunkowości jednostki zostaną one umorzone jednorazowo w dniu zakupu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jednostka planuje zakup mebli do wyposażenia siedziby za kwotę 250 000 zł - środki na zakup należy zaplanować w paragrafie 421, ponieważ - mimo że kupowane są pojedyncze środki trwałe niestanowiące pierwszego wyposażenia - wartość nabycia pojedynczych obiektów inwentarzowych jest niższa niż 3500 zł i zgodnie z polityką rachunkowości jednostki zostaną one umorzone jednorazowo w dniu zakupu.

3. Jednostka planuje zakup zestawu komputerowego, którego cena nabycia wynosi 4000 zł, i drukarki, która będzie służyła do wykonywania wydruków z kilku komputerów (a więc będzie stanowiła odrębny od zestawu komputerowego obiekt inwentarzowy) o wartości 1000 zł - środki na zakup należy zaplanować w paragrafie 606 na zakup komputera (ponieważ jego cena nabycia przekracza 3500 zł i zgodnie z polityką rachunkowości jednostki będzie on umarzany stopniowo, przy zastosowaniu odpowiednio dobranej stawki amortyzacyjnej) oraz w paragrafie 421 na zakup drukarki (ponieważ wartość jej nabycia jest niższa niż 3500 zł i zgodnie z polityką rachunkowości jednostki zostanie ona umorzona jednorazowo w dniu zakupu).

Podstawa prawna:

Art. 16 f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851)

§ 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1053)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA