| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Gorące pytania > Czy główna księgowa może nakazać pracownikowi księgowości podpisywanie sprawozdań budżetowych w jej zastępstwie

Czy główna księgowa może nakazać pracownikowi księgowości podpisywanie sprawozdań budżetowych w jej zastępstwie

W jednostce budżetowej główna księgowa nie chce podpisywać sprawozdań budżetowych (ani sporządzanych w formie elektronicznej, ani papierowej), wydając ustne polecenia podległym pracownikom, aby robili to za nią (ściśle nie jest to zastępstwo - główna księgowa jest w pracy, tylko nie chce podpisać sprawozdań). Czy takie polecenie jest wiążące dla pracownika księgowości? A jeśli te sprawozdania okażą się nieprawidłowe - kto będzie odpowiadał za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - główna księgowa czy pracownik, który został zmuszony do podpisania sprawozdań?

Nie, takie polecenie nie stanowi o przeniesieniu obowiązków głównej księgowej na innego pracownika księgowości. Rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej stanowi, że sprawozdania podpisuje kierownik jednostki oraz główny księgowy. W razie nieobecności głównego księgowego - o tym, kto ma podpisać sprawozdania w jego zastępstwie, rozstrzygają upoważnienia udzielone pracownikom jednostki do wykonywania określonych obowiązków przez kierownika jednostki na podstawie art. 53 ust. 2 uofp (w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie jednostki). Główny księgowy, obejmując to stanowisko, przyjmuje nie tylko związane z nim uprawnienia i korzyści (w tym w postaci wysokiego wynagrodzenia), ale także obowiązki, w tym obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości.

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

W opisanej sytuacji pracownik księgowości powinien zwrócić się do kierownika jednostki, który jako jedyny jest upoważniony do rozstrzygnięcia sporu powstałego pomiędzy głównym księgowym a podległym mu pracownikiem księgowości. Rozstrzygnięcie tej kwestii jest o tyle istotne, że w sprawie tej w interesie samego kierownika jednostki (w kontekście ewentualnej odpowiedzialności za nieprawidłowe sporządzenie sprawozdań) ważne jest ustalenie przyczyny, dla której główny księgowy unika wykonywania obowiązków polegających na podpisywaniu sprawozdań:

1) jeśli nie jest pewny ich prawidłowości, powinien zostać skierowany na odpowiednie szkolenie,

2) jeśli nie chce ich podpisywać, wiedząc, że są nieprawidłowe (np. podane są w nich nieprawdziwe dane w celu ukrycia naruszenia dyscypliny finansów publicznych przez kierownika jednostki lub dokonania nadużyć), to sprawa powinna trafić do zarządu JST, jako organu odpowiedzialnego za sprawowanie kontroli zarządczej II stopnia, w celu jej wyjaśnienia i podjęcia odpowiednich działań zaradczych (z wymianą kierownictwa jednostki włącznie).

Podstawa prawna:

Art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Dziubałko

Specjalista w zakresie ubezpieczeń turystycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »