REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy główna księgowa może nakazać pracownikowi księgowości podpisywanie sprawozdań budżetowych w jej zastępstwie

Księgowa, praca, biuro, kalkulator/ Fot. Fotolia
Księgowa, praca, biuro, kalkulator/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jednostce budżetowej główna księgowa nie chce podpisywać sprawozdań budżetowych (ani sporządzanych w formie elektronicznej, ani papierowej), wydając ustne polecenia podległym pracownikom, aby robili to za nią (ściśle nie jest to zastępstwo - główna księgowa jest w pracy, tylko nie chce podpisać sprawozdań). Czy takie polecenie jest wiążące dla pracownika księgowości? A jeśli te sprawozdania okażą się nieprawidłowe - kto będzie odpowiadał za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - główna księgowa czy pracownik, który został zmuszony do podpisania sprawozdań?

Nie, takie polecenie nie stanowi o przeniesieniu obowiązków głównej księgowej na innego pracownika księgowości. Rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej stanowi, że sprawozdania podpisuje kierownik jednostki oraz główny księgowy. W razie nieobecności głównego księgowego - o tym, kto ma podpisać sprawozdania w jego zastępstwie, rozstrzygają upoważnienia udzielone pracownikom jednostki do wykonywania określonych obowiązków przez kierownika jednostki na podstawie art. 53 ust. 2 uofp (w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie jednostki). Główny księgowy, obejmując to stanowisko, przyjmuje nie tylko związane z nim uprawnienia i korzyści (w tym w postaci wysokiego wynagrodzenia), ale także obowiązki, w tym obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

W opisanej sytuacji pracownik księgowości powinien zwrócić się do kierownika jednostki, który jako jedyny jest upoważniony do rozstrzygnięcia sporu powstałego pomiędzy głównym księgowym a podległym mu pracownikiem księgowości. Rozstrzygnięcie tej kwestii jest o tyle istotne, że w sprawie tej w interesie samego kierownika jednostki (w kontekście ewentualnej odpowiedzialności za nieprawidłowe sporządzenie sprawozdań) ważne jest ustalenie przyczyny, dla której główny księgowy unika wykonywania obowiązków polegających na podpisywaniu sprawozdań:

1) jeśli nie jest pewny ich prawidłowości, powinien zostać skierowany na odpowiednie szkolenie,

REKLAMA

2) jeśli nie chce ich podpisywać, wiedząc, że są nieprawidłowe (np. podane są w nich nieprawdziwe dane w celu ukrycia naruszenia dyscypliny finansów publicznych przez kierownika jednostki lub dokonania nadużyć), to sprawa powinna trafić do zarządu JST, jako organu odpowiedzialnego za sprawowanie kontroli zarządczej II stopnia, w celu jej wyjaśnienia i podjęcia odpowiednich działań zaradczych (z wymianą kierownictwa jednostki włącznie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

Art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA