REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy główna księgowa może nakazać pracownikowi księgowości podpisywanie sprawozdań budżetowych w jej zastępstwie

Księgowa, praca, biuro, kalkulator/ Fot. Fotolia
Księgowa, praca, biuro, kalkulator/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jednostce budżetowej główna księgowa nie chce podpisywać sprawozdań budżetowych (ani sporządzanych w formie elektronicznej, ani papierowej), wydając ustne polecenia podległym pracownikom, aby robili to za nią (ściśle nie jest to zastępstwo - główna księgowa jest w pracy, tylko nie chce podpisać sprawozdań). Czy takie polecenie jest wiążące dla pracownika księgowości? A jeśli te sprawozdania okażą się nieprawidłowe - kto będzie odpowiadał za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - główna księgowa czy pracownik, który został zmuszony do podpisania sprawozdań?

Nie, takie polecenie nie stanowi o przeniesieniu obowiązków głównej księgowej na innego pracownika księgowości. Rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej stanowi, że sprawozdania podpisuje kierownik jednostki oraz główny księgowy. W razie nieobecności głównego księgowego - o tym, kto ma podpisać sprawozdania w jego zastępstwie, rozstrzygają upoważnienia udzielone pracownikom jednostki do wykonywania określonych obowiązków przez kierownika jednostki na podstawie art. 53 ust. 2 uofp (w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie jednostki). Główny księgowy, obejmując to stanowisko, przyjmuje nie tylko związane z nim uprawnienia i korzyści (w tym w postaci wysokiego wynagrodzenia), ale także obowiązki, w tym obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

W opisanej sytuacji pracownik księgowości powinien zwrócić się do kierownika jednostki, który jako jedyny jest upoważniony do rozstrzygnięcia sporu powstałego pomiędzy głównym księgowym a podległym mu pracownikiem księgowości. Rozstrzygnięcie tej kwestii jest o tyle istotne, że w sprawie tej w interesie samego kierownika jednostki (w kontekście ewentualnej odpowiedzialności za nieprawidłowe sporządzenie sprawozdań) ważne jest ustalenie przyczyny, dla której główny księgowy unika wykonywania obowiązków polegających na podpisywaniu sprawozdań:

1) jeśli nie jest pewny ich prawidłowości, powinien zostać skierowany na odpowiednie szkolenie,

REKLAMA

2) jeśli nie chce ich podpisywać, wiedząc, że są nieprawidłowe (np. podane są w nich nieprawdziwe dane w celu ukrycia naruszenia dyscypliny finansów publicznych przez kierownika jednostki lub dokonania nadużyć), to sprawa powinna trafić do zarządu JST, jako organu odpowiedzialnego za sprawowanie kontroli zarządczej II stopnia, w celu jej wyjaśnienia i podjęcia odpowiednich działań zaradczych (z wymianą kierownictwa jednostki włącznie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

Art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

REKLAMA

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA